دومین دیتاسنتر شهرداری مشهد راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: با توجه به افزایش داده‌های شهری به دنبال راه‌اندازی دیتاسنتر دیگری در سازمان فاوا هستیم.
مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد گفت: با توجه به افزایش داده‌های شهری به دنبال راه‌اندازی دیتاسنتر دیگری در سازمان فاوا هستیم.
کد خبر: ۱۳۹۳۷۹۰

مهدی بدیع فرخد در نشستی مطبوعاتی اظهار کرد: تولید، توسعه و پشتیبانی سامانه‌های کاربردی، مانیتورینگ پیوسته شبکه گسترده شهری، اعمال سیاست‌های امنیتی مختلف به‌منظور حفظ و پایداری سرویس‌های شهرداری، ارائه خدمات شهروندی با استفاده از ابزارهای متنوع درراستای تحقق شهر هوشمند بخشی از وظایف این سازمان است.

وی اضافه کرد: همچنین مدیریت سامانه‌های کاربردی شهرداری، طراحی و تولید نرم‌افزارهای درخواستی حوزه‌های مرتبط شهرداری پشتیبانی و توسعه مستمر و کیفی سامانه ،بهینه‌سازی و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی، استقرار سامانه‌های جامع و یکپارچه در ساختمان‌های شهرداری نظیر، سامانه جامع منابع انسانی، سامانه جامع مالی، سامانه جامع شهرسازی نیز از سوی سازمان فاوا انجام می‌شود.

برداشت تصویر از طرح های حریم شهر

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد به اقدامات این سازمان در حوزه شهرسازی اشاره و اظهار کرد: تصویربرداری بیش از 5هزار هکتار از حریم شهر با کمک پهپاد، بهنگام سازی نقشه 500-1کل شهر، بهنگام سازی ۲۷۰ لایه اطلاعاتی این نقشه،تهیه مدل سه‌بعدی شهر مشهد برای اولین بار و برداشت عکس‌های هوایی کاملاً قائم و با وضوح بسیار بالا، تهیه نقشه 2000-1 حریم شهر مشهد به وسعت ۸۶ هزار هکتار برای اولین بار ازجمله فعالیت‌ها در حوزه شهرسازی است تا به این وسیله بزرگ‌ترین خلأ اطلاعاتی درانجام طرح‌های حریم شهرمرتفع شود.

ترسیم نقشه کمربند سبز با 48 لایه اطلاعاتی

بدیع‌فرخد تصریح کرد: همچنین دراین حوزه دقیق‌ترین و بروزترین بانک اطلاعات مکانی برای باغ ویلاهای حریم شهر با لایه‌های اطلاعاتی مختلف تهیه شد ودرکنار آن نیز نقشه کمربند سبز مشهد با ۴۸ لایه اطلاعاتی و شهرک‌های صنعتی مستقر در حریم شهر با ۴۳ لایه اطلاعاتی ترسیم‌شده است.

وی با اشاره به پایش ساخت‌وساز در حریم مشهد با استفاده از پهپاد و هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: استفاده از پهباد که اکنون برای رصد حدود پنج هزار هکتار از اراضی حریم شهر به‌صورت آزمایشی انجام می‌شود موجب کاهش قابل‌توجه در هزینه‌های نظارت و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و تخلفات شده و سرعت شناسایی را افزایش داده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد ادامه داد: همچنین بهره‌گیری از پهباد پایش تغییرات در بخش‌هایی از محدوده که امکان تردد فیزیکی در آن وجود ندارد، نظیر محدوده‌هایی که راه دسترسی ندارند را امکان‌پذیر کرده است.

بدیع‌فرخد به امکان کنترل فضای عمومی املاک و رصد تغییرات و ایجاد آرشیو دقیق از تغییرات ومستندنگاری با استفاده از تصویربرداری هوایی توسط پهباد اشاره و خاطرنشان کرد: تهیه نقشه پیمان‌های خدمات شهری نیز سبب تدقیق مساحت رفت‌وروب جهت استفاده در دفترچه پیمان شده است.

راه اندازی سامانه جامع اطلاعاتی

وی در ادامه به سامانه جامع اطلاعات نیز اشاره کرد و گفت: سامانه جامع اطلاعات مکانی شامل ۹۰۰ لایه اطلاعاتی با بیش از ۲۰ سرویس مکانی است که شاخص‌های ارزیابی عملکرد مناطق در websdi.mashhad.ir بارگذاری شده است.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد افزود: برای بهره‌برداری پژوهشگران و دانشجویان سامانه ارائه اطلاعات مکانی دسته‌بندی‌شده و لایه‌های اطلاعاتی در قالب نقشه، گزارش و عکس امکان دانلود رایگان را دارد.

بدیع‌فرخد اضافه کرد: هم‌اکنون نقشه‌های مرزبندی مشهد، مناطق نواحی و محلات در Mapshop.mashhad.ir قابل‌مشاهده است.

وی همچنین به اقدامات انجام‌شده از سوی سازمان فاوا در حوزه من کارت و پرداخت الکترونیک اشاره و اظهار کرد: در کنار پرداخت کرایه اتوبوس و قطار شهری، سرویس خرید بلیت تک‌سفره مترو راه‌اندازی و در حال حاضر سرویس خرید و پذیرش بلیت با من کارت در نمایشگاه بین‌المللی نیز امکان‌پذیر شده است .

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد به ظرفیت‌های ایجادشده در نرم‌افزار شهر من ازجمله نقشه همراه مشهد اشاره و اضافه کرد: با نقشه همراه مشهد امکان مشاهده زمان رسیدن اتوبوس به ایستگاه، مسیریابی اتوبوس، ترافیک معابر فراهم‌شده است.همچنین نیازمندی‌های زائر مانند هتل‌های سطح شهر، اطلاع‌رسانی سنجش آلودگی هوا، نمایش ظرفیت خالی پارکینگ‌های حاشیه‌ای و غیر حاشیه‌ای، نمایش ایستگاه جمع‌آوری پسماند نیز دراین نقشه جانمایی شده است.

بدیع‌فرخد تصریح کرد: به دنبال این هستیم روش‌های مختلف شارژ و پرداخت الکترونیک را به کار بگیریم که دراین راستا اکنون صدور و توزیع زائر کارت در اتوبوس و قطار شهری و شارژ کارت شهروندی از طریق تلفن همراه باقابلیت NFC فراهم‌شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا طرح جامع پرداخت الکترونیک نیز تدوین‌شده است که برای اجرا به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها