یک تحلیلگر سیاسی در واکنش به گزارش بلومبرگ درباره احتمال قرارگرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی انگلیس:

ایران در برابر اقدامات تحریک‌آمیز بریتانیا مقابله به مثل کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم اظهار داشت: ایران در مقابل قرار دادن سپاه در لیست‌ گروهای تروریستی به سمت اقدام مقابله به مثل حرکت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۳۹۳۷۴۰

حشمت‌ الله فلاحت‌ پیشه در گفتگو با جام جم آنلاین، با بیان این مطلب ادامه داد: ایران در مقابل اقدام انگلیس مبنی بر قرار دادن سپاه در لیست‌ گروه های تروریستی طبعاً به سمت اقدام مقابله به مثل حرکت خواهد کرد و به نظرم نیروها، مأموران امنیتی، اصلاحاتی و نیروهای انتظامی انگلیس بهتر است از طرف ایران در لیست سیاه تروریستی قرار بگیرند.

وی توضیح داد: در گذشته هم ایران در مقابل آمریکا اقدام مقابله به مثل را در پیش گرفت و وقتی آمریکا، سپاه را در لیست تروریستی قرار داد ایران هم سنتکام یا نیروهای آمریکایی در منطقه را در لیست گروهای تروریستی قرار داد، انگلیس برخلاف آمریکا نیروهای نظامی کمتری دارد و به نظرم نیروها، مأموران امنیتی، اصلاحاتی به همراه نیروهای انتظامی انگلیس و همان نیروهایی که بیشترین نقش را در سیاست ضدایرانی داشتند‌ بهتر است در لیست سیاه تروریستی قرار بگیرند.

فلاحت‌پیشه بیان کرد: من معتقدم سیاست خارجی ایران با انگلیس با هر کشور دیگری تفاوت دارد. انگلیسی‌ها معمولاً در روابط خارجی خود با ایران مرموز عمل می‌کنند، آنها همواره در رأس سیاست‌های تشدید فشار بر ایران و انزوای ایران را در پیش گرفتند و بیشترین نقش را در ایجاد اجماع بین‌المللی علیه ایران داشته‌اند اما در عین حال در برخی مناسبات خاص با ایران مثلاً در برخی مبادلات خارجی مثل صادرات سیگار به ایران یا در میزبانی از آقازادگان‌ ایرانی در کشور انگلستان همواره جایگاه خود را حفظ کرده‌اند.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: انگلیسی‌ها همیشه جایگاه خود را در برابر ایران حفظ کرده‌اند و این ویژگی است که انگلیس همواره به طور مرموز دنبال کرده ضمن اینکه کشوری است که در طول تاریخ بیش از هر کشور دیگری به تاراج منابع ایران پرداخته است.

به گفته این استاد دانشگاه، هر وقت هم یک مقدار گشایش بین المللی شکل می‌گیرد انگلیسی‌ها در رأس شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بلافاصله سعی می‌کنند فرصت‌های اقتصادی ایران را بربایند و این نشان می‌دهد موضوع مناسبات با انگلیس شرایط ویژه‌ای دارد که کمتر به آن توجه شده و جالب اینجاست که انگلیس مقصد خیلی از مسئولیت‌های دیپلماتیک‌ لوکس در کشور هم بوده است.

نماینده پیشین کرمانشاه در مجلس اضافه کرد: به نظر من اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند مناسبات برابر و مبتنی بر روابط مقابله به مثل را با انگلستان شکل دهد شاید همین اقدام در برابر سایر مناسباتش بر دنیا اثر داشته باشد اما انگلیسی ها چون توانستند روابط و خطوط ارتباط پنهانی داشته باشند با جای دادن خیلی از آقازاده‌های سیاسی و ایجاد زمینه‌های مالی پیدا و پنهان برای برخی سیاستمداران معمولاً توانسته‌‌اند به گونه‌ای عمل کنند که در عین حال که بدترین و منفی‌ترین نقش را در سیاست خارجی ایران بازی می‌کنند ولی از هر گونه اقدام مقابله به مثل ایران مصون بمانند.

وی تأکید کرد: من معتقدم راهکار این است که به رغم همه شعارهایی که در دولت‌ها داده شده، اگر این دولت در شعارهای خود ثابت قدم است اول باید روابط پنهانی با انگلیس را قطع کرده و به روابطی که باعث نقاط ضعف مناسبات با ایران شده پایان بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها