کد خبر: ۱۳۹۳۵۳۶
نویسنده مجید اکبر‌شاهی - داور سیزدهمین جشنواره فیلم عمار

جشنواره فیلم عمار در سال‌های مختلف مسیر خود را به‌درستی طی کرده و من به ارتقا و رشد این جشنواره معتقدم. در این دوره نیز با توجه به شرایط امروز جامعه، شعار «زن ایرانی»، یک انتخاب هوشمندانه است. در مورد آثاری هم که بررسی شد، باید بگویم کارها در مقایسه با دوره‌های قبل‌ حرفه‌ای‌تر شده است.

همین روند نشان می‌دهد جشنواره عمار، مسیر و راه خود را در این سال‌ها پیدا کرده و به موازات آن تولیدکنندگان رسانه‌ای در قالب و ژانرهای مختلف دریافته‌اند سلیقه و توجه جشنواره عمار به چه موضوعاتی می‌پردازد.‌ خدا را شکر، از حیث توجه به موضوعات در اولویت عمار، طیف آثاری که بنده دیدم در اولویت‌های موضوعی جشنواره بوده و از تنوع خوبی هم در این حوزه برخوردار است. اما به‌نظر می‌رسد باید توجه ویژه به تنوع موضوعی بشود، چراکه هنوز جا دارد که ما تنوع موضوعی بیشتری داشته باشیم. به‌عنوان مثال کارهایی که به بخش مسابقه رسیده بود در موضوعاتی مثل دفاع‌مقدس حجم بیشتری داشت، در حالی‌که هنوز موضوعات مغفول اجتماعی زیادی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. به‌نظر می‌رسد، باید به فیلمسازان، برنامه‌سازان و تولیدکنندگان محتوا در حوزه رسانه توصیه‌هایی شود که دامنه دیدشان را در انتخاب موضوعات وسیع‌تر کنند.
هر جشنواره هدف و خاستگاهی را دنبال می‌کند و جشنواره عمار با توجه به طراحی که برایش انجام شده، مسیر خود را به‌درستی‌ طی کرده است. من سال‌های اول را به یاد دارم که برخی از آثار معمولی و حتی ضعیف بود اما رفته‌رفته بچه‌ها تکنیک و فرم یاد گرفتند و بهره‌مندی از فرم‌های خوب را در محتوای خوب‌شان پیاده کردند که این توفیق خیلی بزرگی است. در حال حاضر، آثار امسال هم از لحاظ محتوایی و هم از لحاظ تطبیق فرم با محتوا در سطح خوبی قرار دارد. روایت زن ایرانی‌، شعار جشنواره سیزدهم هم برای رویدادی که داعیه مردمی بودن دارد، این‌که منطبق بر حوادث روز جامعه حرکت بکند، نکته بسیار مهمی است و اتفاقا توقع هم همین است اما متاسفانه در بخشی از آثار که من دیدم، کارها را از منظر‌ نزدیکی به شعار جشنواره نیافتم، پس نمی‌توانم در‌خصوص آن نظر دهم اما انتخاب زن ایرانی‌ به‌عنوان شعار جشنواره، انتخاب هوشمندانه‌ای است، چراکه جشنواره برای مردم است و در این روزها که فضای جامعه این را می‌طلبد، انتخاب خوبی انجام شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها