مسیری که بدون حجاب طی شد(بخش سیزدهم)

چالش‌های زنان قربانی آزارجنسی

یورو نیوز درباره محدودیت قوانین جاری کشورهای اروپایی مربوط به زنان قربانی آزار جنسی گزارش می‌دهد: «... در دادگستری فرانسه زنانی را ملاقات می‌کنیم که آزار جنسی در محیط کار را تجربه کرده و امیدوارند در دادگاه تجدیدنظر ویژه پیش‌بینی شده در قانون کار، بتوانند این موضوع را ثابت کنند.
کد خبر: ۱۳۹۳۵۱۸
نویسنده سعید مستغاثی - مستندساز و کارشناس سینما

یکی از قربانیان می‌گوید بیش از یک‌سال در شرکت کوچکی با حدود ۱۰کارمند کار می‌کرده و تحت آزار جنسی رئیسش قرار داشته است تا جایی که مجبور شده مدتی به خاطر افسردگی مرخصی استعلاجی بگیرد. وی شش روز پس از شکایت به مراجع قانونی از شرکت اخراج شده است.»

در قسمت بعد، خبرنگار یورو نیوز سراغ مارلین بادک، از انجمن اروپایی مقابله با آزار جنسی زنان در محیط کار می‌رود. او می‌گوید: «اغلب وقتی قربانی‌ها در برابر دادگاه حاضر می‌شوند خودشان متهم می‌شوند. این زن در دادگاه متهم شده که با فریبکاری می‌خواسته شغل رئیسش را تصاحب کند. به این هم متهم شده که دروغ می‌گوید چون هیچ احساس و واکنش عاطفی بروز نمی‌دهد و همه فکر می‌کنند قربانی آزار جنسی باید یک‌نفس گریه کند.»

قربانیان آزار جنسی خواستار اجرای عدالت‌اند

گزارشگر یورو نیوز که مراحل مختلف شکایت قربانیان آزار جنسی را تعقیب کرده، می‌گوید: «... اما حتی هنگامی که مدرک محکمی برای آزار جنسی وجود دارد، گرفتن رأی محکومیت کار ساده‌ای نیست. هیچ‌کس بهتر از این زن که برای مخفی نگه‌داشتن هویتش او را «لولا» می‌نامیم این را نمی‌داند. لولا در اداره پلیس کار می‌کرد و به مدت یک سال رئیسش او را تحت آزار قرار داده بود.» او می‌گوید: «رئیسم رک و بی‌پرده از من خواست که با او رابطه جنسی داشته باشم. برایم ویدئوهای سکسی می‌فرستاد. اولین بار که این کار را انجام داد در دفتر کارش بودم، مات و مبهوت شده بودم و نگاهم را به طرف دیگری چرخاندم.» لولا به دفتر شهردار شکایت کرد اما با وجود مدرک قطعی و محکم، رئیس او محکوم نشد. لولا فکر می‌کند شهردار که می‌خواست دوباره انتخاب شود نخواست شهرت شهرداری خدشه‌دار شود.

او می‌گوید: «... با هر بی‌عدالتی وضعیت روانی من بدتر شد. اول پرونده‌ای تشکیل دادم که برایش منع پیگرد صادر شد، پرونده‌ای که در آن اسناد و مدارک فراوان ارائه کردم، دوربینی بوده که هر روز از همه چیز فیلم برمی‌داشته و فیلم در ایستگاه پلیس شهربانی هست. بعد پرونده دوم هم بدون نتیجه بایگانی شد. همزمان شورای انضباطی فرد مقصر را تبرئه کرد، با وجود این‌که اعتراف کرده که برای من ویدئوی پورنوگرافی فرستاده و به من قول داده که اگر با او همبستر شوم به من تفنگ خواهد داد. با وجود همه اینها شورای انضباطی تصمیم گرفت او را تنبیه نکند و دردناک‌تر این‌که این تصمیم به اتفاق آرا گرفته شد.»

لولا سپس با کمک «انجمن اروپایی مقابله با آزار جنسی زنان» در محیط کار تماس گرفت و انجمن از سوی او شکایت جدیدی ارائه کرد.

خبرنگار یورو نیوز از لولا می‌پرسد که آیا مبارزه سختی را در پیش داشته است و او می‌گوید: «... بله. در دادگاه امروز بعضی صحنه‌ها برایم دوباره زنده می‌شود، ملاقاتی که داشتم و بازهم از خودم می‌پرسم چرا این کار را می‌کنم، چرا این آشفتگی، این تنهایی وحشتناک در این شرکت کوچک باید برای من به وجود بیاید. هیچ‌کس حاضر نبود که به من کمکی کند، حتی پزشک محل کار. همه می‌پرسیدند که آیا مدرک و شواهد کتبی دارم یا نه. و من هیچ سند و مدرکی نداشتم.»

این گفت‌وگوها و اسناد نشان می‌دهد علی‌رغم تمامی ادعاهای شداد و غلاظ درباره رعایت حقوق زن در کشورهای اروپایی و آمریکایی و داد سخن علیه نادیده‌گرفتن این حقوق در کشورهای شرقی به‌خصوص ممالک اسلامی اما براساس این شواهد آنچه بیش از هر جای دیگر در سرزمین‌های غربی نادیده گرفته شده و به شنیع‌ترین وجهی پایمال می‌شود، همانا حقوق زن است که به اعتراف خودشان به رسانه‌ها و دوربین‌های رسانه‌های غربی، دربرابر تعرضات و تجاوزات بالادستی‌ها و کارفرمایان خود هیچ پناه و پشتیبانی ندارند و در صورت استنکاف از تسلیم دربرابر خواسته‌های نامشروع کارفرمایان، صاحبان مشاغل و حرف، همانا با بیکاری و اخراج مواجه شده و قوانین و دادگاه‌ها هم هیچ حمایتی از آنان نمی‌توانند بکنند.

این‌چنین است که همواره ارقام و آمار ارائه‌شده درباره آزارها و تعرضات جنسی بسیار از آنچه وجود دارد، کمتر است و این حقیقت را مراکز آماری و نهادهای اجتماعی و انتظامی غرب نیز همیشه مورد تاکید قرار داده‌اند.

مراسم دختر شایسته یا جشن برده‌داری مدرن!

مراسمی باعنوان انتخاب دختر شایسته یا ملکه زیبایی، سال‌هاست که از جمله مراسم تبلیغاتی و نمایشی در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی محسوب شده و می‌شود. در چنین مراسمی همواره دختران و زنان با پوشش‌های نیمه‌برهنه در مقابل تماشاگران، دوربین‌های تلویزیونی و رسانه‌ای به نمایش پرداخته تا فقط از جنبه فیزیکی، یکی از آنها به‌عنوان بهترین انتخاب شود. در واقع این مراسم را می‌توان یکی از بهره کشانه‌ترین و استثمارگرانه‌ترین مراسم برای زنان به شمار آورد که در آن همچون مراسم انتخاب بردگان روم باستان، زنان مانند برده‌های دوران جاهلیت مدرن، رژه رفته تا از میان آنها بهترین‌شان انتخاب شود و در این میان، برده‌داران جدید که همان شرکت‌ها و مؤسسات تبلیغاتی مد و لباس، جواهرات و برندهای مختلف آرایشی هستند، تبلیغات خود را براساس فیزیک بدنی این بردگان نوین قرار می‌دهند. همین امروز نیز برخی از مؤسسات هوادار زنان و حقوق زن به چنین مراسمی معترض بوده و آن را یکی از موارد پایمال کردن حقوق زنان دانسته‌اند! البته سال‌هاست در چنین مراسم پرده‌درانه‌ای همچون همان جشن‌های انتخاب برده در روم باستان، انواع و اقسام روابط غیراخلاقی و تعرضات و خشونت‌های جنسی انجام می‌گیرد تا این‌که در سال ۲۰۱۸ بالاخره پرده از این مراسم پرزرق و برق برافتاد و آن روی سکه برده‌مدارانه آن مشخص شد.

سایه خشونت علیه زنان بر مراسم انتخاب دختر شایسته فرانسه

مراسم انتخاب دختر شایسته فرانسه برای سال ۲۰۱۸ درحالی در ۱۶دسامبر۲۰۱۷ برگزار شد که خشونت‌ها علیه زنان در این کشور بر این رویداد سایه انداخته بود. خبرگزاری فرانسه گزارش داد پیش از رژه دختران انتخاب شده از هر استان در این مراسم، کلیپی سیاه و سفید با عنوان «دختران شایسته برای مبارزه با خشونت علیه زنان بسیج می‌شوند» به نمایش در آمد.

همچنین ایریس میتنائر، دختر برگزیده فرانسه در سال ۲۰۱۶ که به مقام دختر برگزیده جهان در سال ۲۰۱۷ نیز رسید در این مراسم گفت:«نباید فراموش کرد در سال گذشته، هر سه روز یک‌بار، یک زن بر اثر خشونت‌های شوهرش در فرانسه کشته شد.» با وجود طرح موضوع مبارزه با خشونت علیه زنان در مراسم انتخاب دختر شایسته فرانسه، فمینیست‌های فرانسوی همچنان معتقدند که این مراسم به زن، نگاه ابزاری دارد.به نظر می‌آید همین نگاه ابزاری به زن که امروزه باعناوینی همچون دختر شایسته یا ملکه زیبایی و مانند آن در اروپا و آمریکا رواج دارد و متاسفانه دامن بسیاری از دیگر ملت‌ها را نیز آلوده ساخته، از اصلی‌ترین عوامل اعمال خشونت علیه زنان است. این نوع مراسم، با به نمایش گذاردن فیزیک زنان در واقع زمینه‌های تعرضات و آزارهای جنسی را در سطحی وسیع فراهم می‌کند.

تعلیق مدیر مراسم دخترشایسته در آمریکا به خاطر ارسال ایمیل‌های نامناسب

در جهت همین برده‌داری نوین، مدیران مراسم دختر شایسته در آمریکا، با فرستادن ایمیل‌های توهین آمیز و رکیک که برای نمایش فیزیکی این زنان، قیمت‌های مختلف پیشنهاد داده و آنها را همچون برده‌های قرون وسطی مورد اهانت جنسی قرار می‌دادند، نوع تازه‌ای از آزار و اذیت جنسی را وارد فضای ضد حقوق بشری غرب کردند. برگزاری مراسمی شرم‌آور برای ارزیابی جنسی زنان و دختران از کشورهای مختلف و قیمت‌گذاری و ارزش ‌گذاری براساس قابلیت‌های فیزیکی و برده‌دارانه (که همچنان در آمریکا و اروپا رایج است و از جمله مراسم بسیار روشنفکرانه در غرب و در میان شبه روشنفکران کپک زده این سوی دنیا به شمار می‌آید) باعث شد تا حتی نحوه، لحن بیانی و چگونگی دعوت از شرکت کنندگان نیز براساس همان ابیات برده‌دارانه و قرون وسطایی تنظیم شود ولی رسوایی چنین ارتباطات و سخنانی در میان همهمه و غوغای رسوایی‌های جنسی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و رواج هشتک # من هم به رسانه‌ها رسید و بخش دیگری از رفتارها و روابط ضد حقوق بشری و برعلیه حقوق زن در غرب به‌رغم همه ادعاها و شعر و شعارها را افشا کرد. این بار نشریه معتبر هافینگتون پست، طی گزارشی از لحن بیان و شیوه نامه‌نگاری از طریق ایمیل توسط مدیران مراسم انتخاب دختر شایسته برای داوطلبان این مراسم پرده برداشت. نهاد برگزار کننده رقابت دختر شایسته، با صدور بیانیه‌ای در دسامبر۲۰۱۷ اعلام کرد در ارتباط با ادعای انجام مکاتبات نامناسب از سوی مدیر این مراسم، متاسف بوده وتحقیقاتی عمیق انجام خواهد داد. به دنبال این رسوایی، سام هاسکل، مدیر اجرایی مراسم انتخاب دختر شایسته در آمریکا، در پی لو رفتن محتوای برخی ایمیل‌های خود از کار معلق شد. یک گزارش منتشر شده در هافینگتون پست ادعا کرده برخی از ایمیل‌های وی، دربرگیرنده اشارات رکیک به برندگان سابق رقابت‌ها و زندگی جنسی آنها بوده است. در حساب توییتری این نهاد اعلام شده که هاسکل تعلیق خود را قبول کرده است. تعدادی از شرکت کنندگان در رقابت‌های انتخاب دختر شایسته در سال‌های گذشته، مضمون ایمیل‌های افشا شده را وحشتناک توصیف کرده‌اند. سام هاسکل به خاطر محتوای بعضی از ایمیل‌های خود عذرخواهی کرد اما گزارش منتشر شده در هافینگتون پست را غیرصادقانه، فریبکارانه و نفرت انگیز دانسته است. در این گزارش، محتوای ایمیل‌های رد و بدل شده میان هاسکل و برخی دیگر دست‌اندرکاران مراسم انتخاب ملکه زیبایی در طول سه سال مورد اشاره قرار گرفته است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها