منازعه‌ای که باید در ساختار ۳+۳ حل شود

مهمانان ناخوانده در قفقاز

«جام‌جم» از حسرت آذربایجان برای برتری در قفقاز گزارش می‌دهد

هشدار تهران به ائتلاف باکو‌-تل‌آویو

ترجیح سیاستگذاری غیرواقعی و خریداری شده یا احساسی بر سیاستگذاری عمومی گریبان برخی از بازیگران نظام جهانی را گرفته به‌ویژه کشورهای ضعیف‌تر، کشورهایی که بیشتر در آسیای جنوب غربی زیست می‌کنند و از ترکیه، پاکستان، عربستان تا جمهوری آذربایجان را شامل می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۹۳۵۱۱
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی

در چنین شرایطی الهام علی‌اف، سال‌هاست در حسرت شکل‌گیری آذربایجان بزرگ و برتری در قفقاز به تقابل با قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای از جمله ایران و روسیه مشغول بوده و یکی از مهم‌ترین اقدامات آذربایجان برای بزرگنمایی خود، تکیه به صهیونیست‌ها بوده است. در ماه‌های اخیر پارلمان جمهوری آذربایجان قطعنامه‌ای برای ایجاد سفارت جمهوری آذربایجان در تل‌آویو تصویب کرد و این درحالی است که قفقاز دچار چالش‌ها و بحران‌های درازمدتی است که ریشه در نظم پیش از شکل‌گیری اتحاد جماهیر شوروی دارد و همین باعث شد بلافاصله پس از فروپاشی شوروی با رژیم اشغالگر قدس رابطه برقرار کند و در دهه اخیر بسیار به یکدیگر نزدیک شوند تا جایی که شرکت‌های اسرائیلی سلاح‌های باکیفیت به آذربایجان می‌رسانند و در مقابل آنها هم منبع تامین‌کننده انرژی اسرائیل هستند.

رژیم صهیونیستی در باکو تنها نیست

البته رژیم صهیونیستی در آذربایجان تنها نیست و ترکیه و عربستان هم دیگر بازوهای باکو برای ورزیده به نظر رسیدن هستند و دقیقا به همین دلیل حضور نهادها و کارگزاران ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و عربستان در پوشش فعالیت‌ها و نهادهای اقتصادی ــ فرهنگی شدت یافته است. البته موضوع فراتر از آذربایجان است، چون مناطق متعددی در اطراف ایران مورد طمع و نفوذ امنیتی ــ اقتصادی رژیم صهیونیستی هستند که در این زمینه می‌توان به اقلیم کردستان عراق، کشورهای آسیای مرکزی، امارات و عربستان هم اشاره کرد که برخی از این کشورها به‌ویژه بعد از طرح عادی سازی روابط رژیم و اعراب، جزو مهم‌ترین مناطق تحت نفوذ اطلاعاتی و امنیتی دولت‌یهود هستند اما حوزه قفقاز و مشخصا کشور آذربایجان برای صهیونیست‌‌ها اهمیت راهبردی دارد و جزو پایگاه‌های اطلاعاتی و اقتصادی رژیم غاصب صهیونیستی برای جنگ در سایه، با ایران است.

بازسازی توان دفاعی بر اساس الگو‌های اسرائیلی

اما موضوع وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم حتی بازسازی توان دفاعی آنها هم براساس الگو‌های اسرائیلی بوده و در مقابل ۴۰درصد نفت مصرفی رژیم صهیونیستی توسط آذربایجان تامین می‌شود. سال۲۰۱۶ که نتانیاهو به این کشور سفر کرد، آذری‌ها به‌رغم کمپین گسترده متقاعدسازی از افتتاح سفارت در تل‌آویو خودداری کردند اما وضعیت در این چند سال طوری پیش رفت که رفتار دولت باکو کاملا تغییر کرد؛ موضوعی که احتمالا به روابط آذربایجان با ارمنستان برمی‌گردد.

اما چگونه؟ در آغاز درگیری بین ارمنستان و آذربایجان یعنی در سپتامبر۲۰۲۰ وقتی ارمنستان سفارت خود را در تل‌آویو افتتاح کرد اما فقط پس از دو هفته سفیر خود را برگرداند،زیرا باکو نمی‌خواست از این قافله بماند اما تعهد به ترکیه و ترس از ایران مانع نزدیکی به رژیم صهیونیستی شده بود اما وقتی روابط رژیم اشغالگر قدس و ترکیه بهتر شد و حتی با پیروزی بنیامین نتانیاهو، اردوغان برای او پیام تبریک ارسال کرد، یعنی معادلات برای باکو هم فرق کرده بود.

هشدار تهران

بنابراین به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی تلاش دارد به‌عنوان بازیگر مشروع در منطقه احساس شود و در عین حال مبارزه دائمی این رژیم علیه ایران قرار است بار دیگر توسط نتانیاهو رهبری شود و به زعم مقامات تل‌آویو به سمت ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران هم برود؛ موضع و تحرکاتی که دیروز هشدار مهمی از تهران هم دریافت کرد. سید عباس موسوى، سفیر ایران در آذربایجان اعلام کرد که تهران علاقه‌ای ندارد کشورهای همسایه به محل نزاع با رژیم صهیونیستی تبدیل شود اما اگر این رژیم فکر می‌کند با نزدیک شدن به همسایگان ایران می‌تواند ضمن ایجاد شکاف میان کشورهای مسلمان و همسایه، با حضورش تهدیدی برای ایران باشد، بداند جای مناسبی را برای این کار انتخاب نکرده و حتما پشیمان خواهد شد.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «جام‌جم»:

اقدام جمهوری آذربایجان، امنیت منطقه را به خطر می‌اندازد

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان در عرصه سیاسی و دیپلماتیک و همچنین نوع تعاملات این کشور با رژیم‌صهیونیستی گفت: اقدام اخیر آقای الهام علی‌اف در معرفی سفیر خود به تل‌آویو کار نسنجیده‌ای بود و طبعا این کار تبعاتی برای کشورهای منطقه و ازجمله جمهوری آذربایجان خواهد داشت. وی با بیان این‌که بسط روابط جمهوری‌آذربایجان با رژیم‌صهیونیستی اقدامی علیه جهان اسلام و امنیت جمهوری اسلامی ایران است تصریح کرد: از مدت‌ها پیش شاهد تحرکاتی از سوی باکو در مرزهای شمال‌غرب کشور بودیم و بارها هم هشدار دادیم که این تحرکات به نفع هیچ‌کدام از کشورهای منطقه نخواهد بود و اگر شرایطی فراهم شود که حضور رژیم اشغالگر قدس در منطقه بیشتر شود تبعات آن منطقه را فراخواهد گرفت و خلاف تصور مقامات سیاسی جمهوری آذربایجان اگر در این موضوع تجدیدنظری صورت نگیرد نه‌تنها باکو از این مسأله نفعی نخواهد برد بلکه قطعا مقامات این کشور در باتلاقی که خود ایجاد کرده‌اند غرق خواهند شد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس یازدهم با اشاره به سوابق دیرینه فرهنگی و تاریخی میان ایران و جمهوری‌آذربایجان تصریح کرد: آقای علی‌اف بهتر است تاریخ دو کشور را مطالعه کند و بداند که هنوز هم در نواحی مرزی میان خانواده‌های این‌سو و آن‌سوی مرز روابط فامیلی وجود دارد و از سوی دیگر رئیس‌جمهور آذربایجان نسبت به تحولات آینده هم پیش‌بینی درستی داشته باشد و براساس این ملاحظات حیات سیاسی خود را رقم بزند. مالکی اضافه کرد: برخی از دولتمردان خارجی به گمان تحولات رخ‌داده ایران طی چند ماه گذشته تصور می‌کنند جمهوری اسلامی در موضع ضعف قرار دارد اما روشن است که ایران توانسته به خوبی شرایط را مدیریت کند و همچنان با اقتدار در حوزه منطقه‌ای به ایفای نقش بپردازد. وی اظهار کرد: مانورهای نظامی سپاه و ارتش در مرزهای شمال‌غرب کشور حاکی از آمادگی کامل ایران برای جلوگیری از هرگونه تهدید نظامی است و طبعا جمهوری اسلامی به‌هیچ‌وجه اجازه نخواهد داد که کسانی براساس خطاهای محاسباتی خود امنیت منطقه را به خطر بیندازند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها