از زمان آغاز پيك بيماري‌هاي تنفسي در مهر‌ماه تا ۶ دي‌ماه بيش از ۲۰ هزار كودك با مشكلات تنفسي به اين بيمارستان مراجعه كرده‌اند كه حدود سه هزار نفر آنها بستري شده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۳۲۵۱
روزنامه اعتماد: نفس‌ نوزادان اهوازی به شماره افتاده
 به گزارش جام جم آنلاین، روزنامه اعتماد در گزارشی به افزایش بیماریهای تنفسی کودکان در خوزستان  و شرایط بیمارستان ها برای پذیرش بیماران پرداخت و نوشت: وزارت بهداشت در حالی از فروكش كردن «موج آنفلوآنزا» در كشور خبر داده كه خوزستان همچنان با طغیان بیماری‌های تنفسی و آنفلوآنزا درگیر است. این‌بار كودكان، به خصوص نوزادان و شیرخوارها قربانی بحران تنفسی شده‌اند.
 
در میان نگرانی‌ها از آغاز پیك هشتم كرونا، ظرفیت بیمارستان ابوذر؛ تنها مركز تخصصی اطفال خوزستان، بیش از ۲ هفته است كه تكمیل شده و همه بیمارستان‌های زیرنظر دانشگاه علوم پزشكی اهواز به حالت آماده باش درآمده‌اند.
 
آن طور كه «ندا فضل‌علی‌زاده» مدیر مركز آموزشی پژوهشی و درمانی ابوذر اهواز می‌گوید: «از زمان آغاز پیك بیماری‌های تنفسی در مهر‌ماه تا ۶ دی‌ماه بیش از ۲۰ هزار كودك با مشكلات تنفسی به این بیمارستان مراجعه كرده‌اند كه حدود سه هزار نفر آنها بستری شده‌اند كه بیشترین تعداد آنها در یك‌ماهه اخیر بوده است.» 
 
دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز در گزارش اخیر خود از ورود به پیك آنفلوآنزا و بحران تنگی نفس در اطفال و نوزادان خبر داده و اعلام كرده: مراجعه نوزادان و اطفال با علایم تنگی‌نفس و آنفلوآنزا به مراكز درمانی افزایش چشمگیری داشته به‌طوری كه از تاریخ ۱۵ تا ۲۶ آذرماه هفت هزار كودك زیر ۱۲ سال به مراكز درمانی زیرنظر این دانشگاه مراجعه كردند كه از این تعداد، هزار و ۱۰۰ نفر بستری شدند.
 
فضل‌علی‌زاده نیز در گفت‌وگو با «اعتماد»، نسبت به ادامه پیك بیماری‌های تنفسی كودكان در خوزستان هشدار می‌دهد و می‌گوید: «آمار بیماران هنوز به همان صورت و بسیار زیاد است. امسال بار مراجعات بیماری‌های تنفسی بسیار بیشتر از سال‌های قبل بوده و در مقایسه با دوره پیك بیماری‌های تنفسی در سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.»
 
پاییز همیشه با طغیان بیماری‌های فصلی اطفال و افزایش مراجعه به مراكز درمانی همراه است. پیك بیماری‌های تنفسی و فصلی اطفال معمولا از نیمه مهر آغاز می‌شود و گاهی تا اسفند‌ماه نیز طول می‌كشد.
 
فضل‌علی‌زاده درباره پیك تنفسی امسال، توضیح می‌دهد: «بازگشایی مدارس بعد از دو، سه سال دوران كرونا، تاخیر در بارش‌های پاییزی و افزایش رطوبت هوا و كمرنگ شدن رعایت پروتكل‌های بهداشتی كرونا، عوامل فعال شدن بیشتر ویروس‌ها هستند كه تیپ غالب آن ویروس‌های آنفلوآنزا و RSV است كه مجاری تنفسی را مبتلا می‌كند. تفاوت پیك جدید در این است كه بیشتر كودكان با سنین پایین‌تر را درگیر كرده و اكثر مراجعان، كودكان كمتر از یك تا دو سال و به‌طور كلی زیر سن دبستان هستند. در این دوره با افزایش تعداد مراجعات و سرایت بیشتر این بیماری مواجه هستیم كه تقریبا تمام جامعه را درگیر كرده است.»
 
او همچنین احتمال كرونا در این كودكان را رد می‌كند: «الگو و علایم این بیماری نشان می‌دهد كه به هیچ عنوان كرونا نیست و تست‌هایی كه از بیماران اخذ شده نیز همه منفی بوده است.»
 
 ظرفیت بیمارستان و 65 تخت اضافه شده تكمیل است
 
ساختمان جدید بیمارستان كودكان ابوذر اهواز چهار سال پیش با ظرفیت ۲۴۰ تخت افتتاح شد. این بیمارستان زمستان پارسال هم در پیك ششم كرونا دوران سختی را گذراند. حالا مدیر این مركز درمانی از تكمیل ظرفیت بیمارستان خبر داده است. فضل‌علی‌زاده می‌گوید: «با شروع پیك بیماری‌های تنفسی اطفال، ظرفیت بیمارستان را افزایش دادیم و ۶۵ تخت اضافه كردیم. یك بخش پشتیبان اورژانس نیز فعال و در بخش‌های دیگر نیز تخت اضافه شده. همه فضاهای غیرفعالی كه داشتیم تجهیز و فعال شدند.
 
در این مركز با كمبود دارو مواجه نبودیم و به خاطر پیش‌بینی‌ها و همكاری دانشگاه همه نیازها به میزان كافی تامین شده است، ولی بار مراجعان بسیار زیاد و بیش از ظرفیت، توان و نیروی بیمارستان است. به همین دلیل دانشگاه علوم پزشكی، بیمارستان‌های دیگر را نیز فعال كرد و ما روزانه بیمار ارجاعی، اعزامی و انتقالی به سایر بیمارستان‌های اهواز داریم.»
 
او ادامه می‌دهد: «به نظر می‌آید تغییر شرایط جامعه در دو، سه سال گذشته باعث كاهش ایمنی بدن اطفال شده. آنچه ایمنی بدن كودكان زیر ۲ سال را بالا می‌برد تغذیه با شیر مادر است كه متاسفانه تعدادشان كمتر شده و این می‌طلبد كه به خانواده‌ها آگاهی داده شود. توصیه ما رعایت بهداشت و ادامه استفاده از ماسك به ویژه در مكان‌های شلوغ است. با آلودگی هوای كلان‌شهرها نیز مواجهیم كه گاهی مدارس را به تعطیلی كشانده؛ بنابراین والدین باید حتی‌المقدور اطفال را به فضاهای باز و آلوده نبرند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها