وزرای کابینه جدید نتانیاهو چه نگاهی به ایران دارند؟

مجمع ورشکستگان صهیونیست

تشکیل کابینه چندپاره و جنجالی نتانیاهو، مولد دغدغه‌های گسترده‌ای در اراضی اشغالی است. بسیاری از تحلیلگران صهیونیستی، کلیت تشکیل این کابینه و حضور آن را در رأس معادلات قدرت در تل‌آویو، مصداق بارز اضمحلال و چند دستگی مخرب در سرزمین‌های اشغالی قلمداد می‌کنند.
تشکیل کابینه چندپاره و جنجالی نتانیاهو، مولد دغدغه‌های گسترده‌ای در اراضی اشغالی است. بسیاری از تحلیلگران صهیونیستی، کلیت تشکیل این کابینه و حضور آن را در رأس معادلات قدرت در تل‌آویو، مصداق بارز اضمحلال و چند دستگی مخرب در سرزمین‌های اشغالی قلمداد می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۲۹۴۸
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

بر این اساس، افرادی که نتانیاهو به‌عنوان وزیر در کابینه جدید خود انتخاب کرده، می‌توانند باعث تنش‌های متعدد و بزرگی در سرزمین‌های اشغالی شوند. در این گزارش تلاش می‌شود چند نفر از وزرایی که در کابینه نتانیاهو حضور داشته و رویکردهای افراطی و نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات تل‌آویو دارند، به‌صورت مختصر معرفی شوند.

درامر، در توهم حمله به ایران
ران درامر، وزیر مسائل استراتژیک و سفیر سابق رژیم غاصب صهیونیستی در آمریکا: وی از حزب لیکود و از اشخاص راست افراطی محسوب می‌شود و از مشاوران نتانیاهو بوده است.درامر در موضع‌گیری‌های خود در رابطه با مسأله ایران، خواستار برخورد نظامی با ایران به‌جای مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های غربی بوده و معتقد است که اسرائیل باید هرچه زود‌تر علیه برنامه هسته‌ای ایران اقدام کند. او از طرفداران نگاه نتانیاهو در برخورد با ایران است. به گفته رسانه‌ها، درامر که ۲۰سال نزدیک‌ترین مشاور نتانیاهو بود، نقش مهمی در تصمیمات تاریخی رئیس جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ در رابطه با رژیم اشغالگر قدس داشت. 

گاملیل از سلاح هسته‌ای ایران می‌گوید

گیلا گاملیل، وزیر اطلاعات، نماینده کنست و مسئول سابق حفاظت محیط زیست و رئیس سابق سازمان برابری اجتماعی: گاملیل از حزب لیکود است که بنیامین نتانیاهو سمت وزیر اطلاعات را به وی داده است. گاملیل در یکی از معروف‌ترین موضع‌گیری‌های خود علیه ایران، مدعی شد که «ایران نه‌فقط با سلاح هسته‌ای و حضور در نزدیکی مرزهای اسرائیل علیه آنها اقدام تروریستی می‌کند، بلکه با آلوده کردن آب‌های سواحل اسرائیل، اقدام به جنگ محیط زیستی علیه اسرائیل نیز می‌کند.» وزارت اطلاعات اسرائیل،‌ بخشی از سیستم سیاسی ــ امنیتی رژیم غاصب صهیونیستی است و زیر نظر نخست وزیر کار می کند.

وزیری که رسما مجرم و محکومیت قضایی دارد

آریه درعی، وزیر کشور و بهداشت: درعی سابقا در اسرائیل وزیر اقتصاد و وزیر کشور بوده است. وی به‌دلیل اقدام به گرفتن رشوه، تقلب و خیانت در امانت، سابقه محکومیت قضایی دارد که دو سال آن را گذرانده است. او همچنین به حبس تعلیقی نیز محکوم شده بود. وی کسی بود که اجازه ورود به ندا امین، روزنامه‌نگار معاند ایرانی را به سرزمین‌های اشغالی داد. درعی از حزب مذهبی «شاس» است. اعضای این حزب حریدی‌ها هستند و به‌دنبال پیاده کردن قوانین مرتبط با شریعت یهود در سرزمین‌های اشغالی‌اند. از دیدگاه جامعه سکولارهای رژیم صهیونیستی، حزب شاس و افرادی مانند درعی، سیاستمداران افراطی هستند که نباید برای مسئولیتی انتخاب شوند.

وزیری که فقط تملق نتانیاهو را می‌گوید 

گلیت اطباریان، مسئول دفتر نخست وزیری: وی نویسنده و روزنامه‌نگار و عضو کنست در حزب راستگرای لیکود است. در سال ۱۹۶۵ خانواده وی از ایران به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند و او در اسرائیل بزرگ شده است. اطباریان در ارتش اسرائیل به‌عنوان افسر نظامی در نیروی هوایی خدمت کرده است. وی یکی از هواداران کامل نتانیاهو است و می‌گوید، اگر نگوییم نتانیاهو بزرگ‌ترین رهبر قوم یهود است، قطعا یکی از بزرگ‌ترین رهبران قوم یهود است.

گالانت؛ مخالف برجام و ترسان از میدان

یواو گالانت، وزیر جنگ. وزیر سابق آموزش و پرورش: گالانت عضو کنست و از حزب لیکود است، گالانت که جانشین بنی گانتس شده ، یکی از مخالفان برجام است، وی اعتقاد دارد که ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای می‌رود و ایران با امضا شدن برجام، میلیاردها دلار دریافت خواهد کرد. گالانت می‌گوید در منطقه غرب آسیا، حرف‌ها، اظهارات و توافق‌ها معنایی ندارد و فقط اقدامات و حقایق میدانی قابل درک است. با توجه به اظهارات او می‌توان ارزیابی کرد که وی رویکرد تندی در رابطه با مسأله ایران خواهد داشت و همچنین می‌توان انتظار داشت در دوران تصدی وی بر وزارت جنگ اسرائیل، مقامات ارشدی روی کار بیایند که آنها نیز نگاه افراطی به نحوه برخورد با ایران خواهند داشت.

بن‌گویر؛ نژادپرست و نماد سقوط اسرائیل 

ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی: بن‌گویر از حزب قدرت یهود و دارای نظرات و اقدامات افراطی علیه فلسطینیان است. وی مشهور به اقدامات نژادپرستانه علیه اعراب فلسطینی و درگیری خیابانی با اعراب است.کارشناسان صهیونیستی صریحا درباره در دست گرفتن وزارت امنیت ملی توسط چنین شخصی و تبعات خطرناک آن هشدار جدی داده‌اند که با توجه به تنش ها در کرانه باختری، روی کار آمدن بن‌گویر جایگاه حساس وزارت امنیت داخلی اسرائیل، فقط به شعله‌وری درگیری‌ها و کشتار بیشتر منجر خواهد شد. ایهود اولمرت، نخست وزیر سابق اسرائیل گفت، مجموع خطر نتانیاهو و ایتمار بن‌گویر روی هم در کابینه اسرائیل از تهدید و خطر ایران بیشتر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها