«جام‌جم» پیام میزبانی عمان از وزیرخارجه کشورمان را بررسی می‌کند

«میانجی» فعال شد

عمان این روزها میزبان نمایندگان دولت ایران است؛ کشوری پادشاهی در شرق شبه‌جزیره عربستان که از شرق به دریای عرب و از شمال به دریای عمان منتهی می‌شود و از جنوب با یمن و از غرب با عربستان‌سعودی و امارات مرز زمینی دارد و مرز عمان با ایران هم دریایی است. مسقط، پایتخت عمان بزرگ‌ترین شهر آن است و بیشتر فضای این شهر را ساختمان‌های کوتاه سفیدرنگ تشکیل داده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۲۵۱۵

همچنین عمان که یکی از سنتی‌ترین کشور‌های حوزه خلیج‌فارس بوده و هست. این کشور به خاطر اسب‌های عربی اصیلش هم بسیار مشهور است. البته اسب‌های عمانی بسیار گران هستند اما آنچه نقش عمان را در سیاست‌خارجی متمایز می‌کند، نقش وساطت‌گری و خردورزی آنها در تعامل با کشورهای همسایه به‌ویژه ایران است که این رویکرد سابقه دیرینه‌ای هم دارد.همچنین حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه اعلام کرد: درباره مذاکرات لغو تحریم با آقای جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست بغداد۲ توافقاتی داشتیم و عمان هم از ابتدا میانجی اصلی دراین رابطه بوده است اما پنجره مذاکرات از طرف ایران همیشه باز نخواهد بود.

بعد از این‌که وزرای خارجه ایران و عمان در حاشیه نشست بغداد۲ در اردن با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند، حسین امیرعبداللهیان شامگاه سه‌شنبه به همراه هیأتی به مسقط پایتخت عمان سفر کرد؛ سفری که برای دومین بار از سال گذشته تاکنون انجام شده است.

وزیر امور خارجه کشورمان و السید بدر البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان اول دی‌ماه در گفت‌وگویی تلفنی که البته به ابتکار طرف عمانی انجام شد، در مورد مهم‌ترین موضوعات دو کشور ازجمله آخرین تحولات مهم در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی کردند و بر تداوم مشورت‌ها تاکید داشتند. به نظر می‌رسد حالا که دوباره زمزمه‌های ازسرگیری مذاکرات ایران و ۱+۴ شنیده می‌شود، عمان می‌تواند به‌عنوان واسطه در حوزه گفت‌وگوهای هسته‌ای مطرح باشد، به‌ویژه این‌که آمریکا پیام‌هایی را برای ادامه مذاکرات هم ارسال کرده بود.

رشد ۷۳درصدی مبادلات تجاری ۲ کشور

گذشته از این‌که ایران و عمان همیشه رایزنی‌های د‌وجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی داشتند، عمان هم یک مرکز گفت‌وگوی منطقه‌ای بوده که در مسائل متنوعی چه در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران و چه در ارتباط با بحران‌های منطقه‌ای، همواره نقشی خیرخواهانه داشته و با سفر اخیر به این کشور ظاهرا بحران در یمن، افغانستان و اوکراین از موضوعاتی است که در گفت‌وگوها با مقامات عمانی به آن پرداخته شده است. در هشت‌ماه گذشته مبادلات تجاری دو کشور رشد ۷۳درصدی داشته ضمن این‌که عمان همواره نقش متوازن و خردمندانه‌ای را در مسائل مرتبط با سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایفا کرده و می‌توان گفت مشخصا چهار حوزه تجارت، انرژی، حمل‌ونقل و ترانزیت و همکاری‌های بانکی به‌صورت فعالانه بین ایران و سلطنت عمان در دستورکار است.

نقش مثبت مقامات عمان برای مذاکرات

رئیس دستگاه دیپلماسی هنگام ورود به مسقط هم اعلام کرد که حامل پیام سیدابراهیم رئیسی برای سلطان عمان است و درعین‌حال درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: مقامات عمان در موضوع نزدیک‌کردن دیدگاه‌های طرفین برای رسیدن به گام‌های نهایی توافق نقش مثبت و سازنده‌ای ایفا کردند.
امیرعبداللهیان افزود: در آخرین دیدارم با وزیر امور خارجه عمان در اردن در این خصوص گفت‌وگو داشتیم و این گفت‌وگوها در چارچوب سوابقی که بین دو کشور موجود است ادامه دارد.

امیدواری سلطان عمان برای سفر به ایران

به‌هرحال امیرعبداللهیان دیروز (چهارشنبه) هفتم دی‌ماه با هیثم بن طارق، سلطان عمان دیدار و گفت‌وگو کرد و پیام کتبی رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان را هم تسلیم او کرد. رئیس‌جمهور در این پیام از سلطان عمان برای سفر به ایران دعوت کرده بود که سلطان عمان هم در پاسخ به دعوت آیت‌ا... رئیسی ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند و موضوعات در دستورکار مناسبات دو کشور بیش‌از پیش توسعه یابد. البته سیدابراهیم رئیسی هم سال گذشته با دعوت سلطان عمان به مسقط سفر کرده بود.

رایزنی وزرای خارجه ایران و عمان در مسقط

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدارها با مقامات عمان با سلطان بن محمد النعمانی، وزیر مکتب سلطانی عمان هم دیدار و گفت‌وگو کرد و در این دیدار درباره روابط دو‌ کشور و‌ تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر شد. در این ملاقات طرفین بر تلاش مشترک برای ارتقای سطح روابط دو‌ کشور در زمینه‌های مختلف به‌ویژه در حوزه اقتصادی تأکید کردند. بعد از این دیدار هم حسین امیرعبداللهیان و بدر البوسعیدی، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عمان با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

صباح زنگنه، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «جام‌جم» تحلیل کرد

بازگشت میانجی ایران و آمریکا برای مذاکرات

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان به مسقط و تاثیر آن بر روابط دیپلماتیک و سیاسی میان دو کشور خاطرنشان کرد: ایران و عمان چند دهه است که روابط خاص، ویژه و راهبردی با هم دارند و سیر روند تحولات میان دو کشور نشان می‌دهد هم تهران و هم مسقط حق همسایگی را نسبت به همدیگر رعایت کردند و به منافع یکدیگر احترام می‌گذارند.

واسطه‌گری در حوزه روابط بین‌الملل

زنگنه در ادامه خاطرنشان کرد: مسقط با توجه به سیاست‌های آرام و بدون تنشی که نسبت به همه کشورها در پیش گرفته در مقاطع حساسی نقش میانجی را بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا داشته و البته در برخی مواقع هم این نقش‌آفرینی موثر بوده است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا موضوع آزادسازی اموال توقیف شده ایران در برخی کشورها مثل کره‌جنوبی را یکی دیگر از محورهای احتمالی در دیدار مقامات تهران و مسقط عنوان کرد و گفت: عمان می‌تواند به عنوان محل انتقال این پول‌ها و سایر طلب‌ها از کره‌جنوبی به بانک‌های خود عمل کند.

وی با اشاره به موضوع از سرگیری مجدد مذاکرات موسوم به احیای برجام گفت: مقامات مختلف آمریکایی در رسانه‌ها، از احتمال حضور مجددشان به برجام خبر می‌دهند و در این زمینه با توجه به سیاست‌های میانجیگرانه عمان این احتمال می‌رود که این کشور دوباره در قالب رویکردهای واسطه‌گرایانه خود به نقش‌آفرینی بپردازد.

اشراف بر تنگه حیاتی هرمز

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک میان دو کشور تصریح کرد: اشراف هر دو کشور بر تنگه حیاتی هرمز باعث شده که جمهوری اسلامی ایران و عمان همکاری گسترده و عمیقی را در حوزه تامین منافع و حفظ امنیت منطقه ایفا کنند.
زنگنه با بیان این‌که عمان در پیگیری طرح‌های راهبردی تجاری و اقتصادی خود چشم‌انداز وسیعی را مدنظر قرار داده گفت: این کشور از یک طرف بر دریای عمان و اقیانوس هند اشراف دارد و همین مسأله هم باعث ارتقای جایگاه تجاری مسقط در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.

ظرفیت بالا برای ترانزیت کالا

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل بیان کرد: عمان به لحاظ تولید نفت اگرچه جزو کشورهای نفتی محسوب می‌شود اما میزان تولید این محصول کم است. با این وصف، با توجه به موقعیت جغرافیایی این امکان برای این کشور فراهم است تا به کشتی‌های درحال تردد سوخت‌رسانی کند و علاوه بر این، از ظرفیت‌های کشورهای همسایه مثل ایران، امارات و عربستان برای پالایش این کالا و تبدیل آن به محصولاتی با ارزش افزوده بهره ببرد.
وی با اشاره به دسترسی ایران و عمان به منابع عظیم گازی تصریح کرد: میدان‌های مشترک گازی بین این دو کشور وجود دارد و شرایط مهیاست تا هر دو کشور این منابع را فعال‌تر کنند.
زنگنه گفت: عمان با توجه به جمعیت کمی که دارد اگرچه بازار محدودی دارد اما می‌تواند از ظرفیت و موقعیت خود به عنوان یک بازار ترانزیت مجدد بهره ببرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها