استان خوزستان در میانه‌های جدول بی‌سوادی قرار دارد و با حرکتی که انجام شده و اجرای نذر سواد، امیدواریم سال آینده بی‌سوادی را به حداقل برسانیم.
کد خبر: ۱۳۹۲۱۷۷
آموزش و پرورش: خوزستان کمتر از ۶ درصد بی‌سواد دارد
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا؛  مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه در خوزستان کمتر از ۶ درصد بی‌سواد داریم، گفت: استان خوزستان در میانه‌های جدول بی‌سوادی قرار دارد و با حرکتی که انجام شده و اجرای نذر سواد، امیدواریم سال آینده بی‌سوادی را به حداقل برسانیم.

مسعود حمیدی‌نژاد در آیین گرامیداشت هفته سوادآموزی که امروز (۴ دی‌ماه) در ناحیه ۴ اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امروز مصادف با سالگرد تاسیس نهضت سوادآموزی است؛‌ این یک حرکت مردمی است که خوشبختانه اتفاق افتاد.

 وی با اشاره به ارتقای وضعیت سواد پس از انقلاب اسلامی، افزود: میانگین سواد در کشور پیش از انقلاب اسلامی، ۴۷ درصد بوده که امروز و پس از انقلاب، به لطف الهی به ۹۷ درصد رسیده است. در استان خوزستان نیز کمتر از ۶ درصد بی‌سواد داریم البته منظور بی‌سوادی مطلق نیست بلکه  کم‌سواد هم داریم که این افراد را باید پای کار بیاوریم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با بیان اینکه تعداد خوب و قابل توجهی از سوادآموزان را داشتیم که حتی به مدرک دکتری نیز رسیده‌اند، عنوان کرد: مشکل اصلی که امروز با آن مواجه هستیم این است که برخی از این افراد سن بالایی دارند و به این دلیل فکر می‌کنند سوادآموزی برای آن‌ها ضرورتی ندارد. باید این افراد را شناسایی کنیم و البته عموما ممکن است در مناطق شهری هم نباشند لذا از مساجد، امنا و معتمدین خواهش کرده‌ایم که پای کار بیایند و این افراد را ترغیب کنند تا بیسوادی را ریشه‌کن کنیم.

حمیدی‌نژاد با اشاره به اجرای طرح نذر سواد، گفت: استان خوزستان در میانه‌های جدول بی‌سوادی قرار دارد و با حرکتی که انجام شده و اجرای نذر سواد، امیدواریم سال آینده بی‌سوادی را به حداقل برسانیم. در نذر سواد به افراد نیکوکار و کسانی که کار خیر انجام می‌دهند فراخوان دادیم که به ریشه‌کن شدن بی‌سوادی کمک کنند.

وجود ۱۴ هزار و ۲۰۰ بی‌سواد مطلبق در خوزستان

اردشیر شریف‌زاده معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان نیز در این مراسم گفت: نقطه‌ای طلایی در این ۴۳ سال در حوزه سوادآموزی وجود دارد و این نقطه طلایی این است که پیش از انقلاب درصد با سوادی مردم ۴۷ درصد بود اما اکنون به ۹۷ درصد رسیده است.

وی افزود: در سرشماری سال ۱۳۹۵ و طبق آمار رسمی مرکز آمار ایران، درصدی  باسوادی در استان خوزستان ۹۲.۴ درصد بود که دربرآورد انجام شده در سال ۱۴۰۰، این آمار به کمک نخبگان و معلمان به ۹۴.۷ درصد رسیده است و تقریبا ۶ درصد تا مرحله‌ای که بی‌سوادی را در استان ریشه‌کن کنیم، فاصله داریم؛ البته این موضوع شرایطی دارد و زیرساخت‌هایی نیاز است و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: دو کار اصلی در حوزه سوادآموزی داریم؛ باید تلاش کنیم در استانی که دروازه ورود تشیع بوده بی‌سواد نو نداشته باشیم. مورد بعدی نیز کمک نخبگان است. در گام دوم نهضت سوادآموزی باید حرکت رو به جلویی با کمک معلمان و خیران سوادیار داشته باشیم تا به افق روشن برسیم. 

شریف‌زاده گفت: ما اوایل انقلاب باید کاری می‌کردیم که فرهنگ‌مان وابسته به جایی نباشد و فرهنگ مستقلی باشد. تمام تلاش بر این است که سوادهای هفت‌گانه تا دوازده‌گانه را اجرایی کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: امسال کار جدید ارائه کلاس‌های تلفیقی را انجام  دادیم؛ ۱۰ استان به مرکز دعوت شدند که یکی از استان‌ها خوزستان بود. آموزش‌دهندگان، پیشنهاد دادند هر سه دوره سواد، تحکیم و انتقال، در کنار هم قرار گیرند و حداقل ۹ نفر باشند. این کار برای اولین بار در کشور انجام شد و خوزستان نیز پایلوت بود و با گذشت یک ماه از این کار، تقریبا ۵ هزار نفر جذب شدند و معیار ما رسیدن به ۳۰ هزار نفر است. ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر بی‌سواد مطلق‌اند و مابقی افراد  کم‌سواد هستند.
 
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها