کد خبر: ۱۳۹۱۹۴۱
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه/ مترجم

رسانه تلویزیون در اقدامی تازه و غیرمتعارف قرار است میزبان خانواده‌های چهره‌های سرشناس تاریخ صد سال اخیر جهان شود تا روایت‌های خودشان از زندگی و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی این سیاستمداران را تعریف کنند.

این مجموعه تاریخی پرتنش سیاسی با نام «فرزندان/ نوادگان» وارد مرحله تولید می‌شود و در کل چهار اپیزود خواهد داشت. هر اپیزود به تعریف داستان زندگی یکی از چهار شخصیت تاریخی می‌پردازد که این مجموعه به‌دنبال کشف زوایای متفاوتی از زندگی و فعالیت‌های سیاسی آنها خواهد بود. این پنج شخصیت جنجالی تاریخی عبارتند از مارتین لوترکینگ رهبر سیاهان آمریکا و جنبش بزرگ مدنی رفع تبعیض نژادی، مهاتما گاندی رهبر انقلاب ضد‌استبدادی هند که به سلطه چند ساله بریتانیای کبیر به هند پایان داد، وینستون چرچیل نخست‌وزیر انگلستان که گفته می‌شود نقش مهمی در پایان دادن به جنگ جهانی دوم و نابودی ارتش هیتلری داشت و الئنور روزولت همسر رئیس‌جمهور وقت آمریکا.

این مستند جدید تلویزیونی با هدف آشنا کردن نسل جدید با تاریخ گذشته و رویدادهای مهم تاریخی است که در بزنگاه‌های مهم، نقش مهمی در زندگی مردم سراسر دنیا داشته‌اند و به‌عنوان نقطه‌عطفی در دل تاریخ جای گرفته‌اند. نکته اصلی و مهم مجموعه که آن‌را از دیگر تولیدات مستند متفاوت می‌کند، این است که راوی تمام داستان و ماجرا یکی از بستگان نزدیک خود کسانی است که مجموعه درباره‌شان به صحبت پرداخته است.
انتخاب نام فرزندان/ نوادگان برای مجموعه هم به همین دلیل بوده است. نوادگان چهار شخصیت ذکر شده در این مستند با مراجعه به آرشیو‌های خصوصی خانوادگی‌شان در رابطه با موضوعاتی صحبت می‌کنند که شاید تا‌به‌حال در هیچ جایی بازگو نشده و تقریبا برای اولین‌بار است که درباره این افراد افشا می‌شود. به این ترتیب، در کنار روایت‌های جدید، متفاوت و ناگفته از گاندی، چرچیل، لوترکینگ و روزولت، تماشاگران مجموعه از عکس‌ها و فیلم‌هایی دیدن خواهند کرد که تاکنون در جایی منتشر نشده و از این نظر، دست اول به‌حساب می‌آید.

البته سازندگان فرزندان/ نوادگان روی این نکته تاکید دارند که مستندشان در عین مکاشفه‌ای تازه در رابطه با این چهره‌های سیاسی قصد غبارزدایی از آنها را ندارد و احترام و عزتی که این چهره‌ها در طول تاریخ کسب کرده‌اند را مورد تایید و تاکید دوباره قرار می‌دهند. با وجود این‌، یکی از هدف‌های این مستند ارائه بخش‌های تازه‌ای از چهره‌های مورد نظر است که برای عموم مردم کمتر شناخته شده و در محافل عمومی دیده نشده است.

از نکات جالب دیگر مجموعه، همکاری آمریتا گاندی از نوادگان مهاتما گاندی به‌عنوان یکی از تهیه‌کنندگان مجموعه است. او که نوه نوه مهاتما گاندی است، نویسنده و برنامه‌ساز تلویزیونی است و در مجموعه فرزندان/ نوادگان درباره جد پدری‌اش صحبت می‌کند. تریسی روزولت که از نظر خانوادگی موقعیتی شبیه آمریتا گاندی دارد، جلوی دوربین مجموعه در رابطه با فعالیت‌های مدنی مادر مادربزرگش صحبت می‌کند و از تاثیرات فعالیت‌های او روی جامعه زنان و حتی خودش حرف می‌زند. برای قسمت چرچیل، نه یک نفر که تعدادی از بازماندگان او به صحبت می‌نشینند. آنها با سرکشی به اتاق‌هایی که چرچیل در آنها کار می‌کرد به ارزیابی کارنامه این چهره سرشناس تاریخ دوران جنگ اروپا می‌پردازند. ایساک نیوتن فاریس جونیور، نوه مارتین لوتر‌کینگ، کسی است که درباره تغییرات مهم اجتماعی که به‌واسطه فعالیت‌های پدربزرگش در آمریکا ایجاد شد، صحبت می‌کند. پیش‌بینی می‌شود این مجموعه مستند، صاحب فصل‌های بعدی هم بشود و چهره‌های تاریخی بیشتری را مورد بحث و بررسی قرار دهد.

روزنامه جام جم 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها