شوی تبلیغاتی مصی در سالن خالی با یکدست لیوان‌ شسته

عکس | سخنرانی برای ارواح

همزمان با فروکش کردن اعتراضات، کشورهای عربی و اروپایی به ایران پیام داده‌اند

حراج اپوزیسیون از هراس‌انتقام

حالا که بعد از سه ماه اعتراضات به‌صورت ملموسی فروکش کرده، به نظر می‌رسد گرگ‌ها و کشورهای اروپایی و عربی که به‌صورت شبانه‌روزی مشغول عملیات سیاسی رسانه‌ای علیه کشورمان بودند، کاملا توجیه شده‌اند آنچه می‌گذرد نه انقلاب که یک اعتراضی است که در همه کشورها اتفاق می‌افتد و در این وضعیت که آرامش نسبی بازگشته و بساط ناآرامی هم از خیابان جمع شده، گرگ‌ها برای مسامحه پیش آمده‌اند.
کد خبر: ۱۳۹۱۹۰۷
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی

فقط کافی است به تیتر اخبار این روزها هدفمند و منسجم نگاه کنید، مثلا این تیترها که برای دیروز و امروز است را ببینید: آمادگی فرانسه برای صدور ویزای تجار ایرانی، بلینکن: دیپلماسی مسیر ترجیحی در قبال ایران است، اهتمام هلند بر ادامه گفت‌وگوهای سیاسی و کنسولی با ایران، منابع اروپایی: گروسی ماه ژانویه به تهران سفر می‌کند و به همه اینها اضافه کنید که یکی از مقامات ارشد فرانسوی هم با امیرعبداللهیان در حاشیه نشست اردن دیدار داشته است.

در بین تمام این تغییر مواضع محافظه‌کارانه حتما چرخش فرانسوی‌ها بعد از گاف بزرگ دیدار مکرون و مسیح علینژاد که به اصرار خبرنگار صدای آمریکا انجام شد و تصاویرش با دوربین شخصی ثبت شده بود حالا فرانسوی‌ها در اجلاس بغداد ۲ که در پایتخت اردن برگزار شد، به‌دنبال ترمیم این رابطه آسیب دیده آمده‌اند. رابطه‌ای که کاملا یکطرفه به‌دلیل جوگیری پاریس بعد از اعتراضات اخیر دچار تکانه‌های شدید شد. ماجرا از این قرار است که در حاشیه نشست امان یکی از مقامات ارشد فرانسوی با امیرعبداللهیان، وزیر خارجه دیداری برنامه‌ریزی نشده داشته است و برای اصلاح مواضع اخیر پاریس صحبت‌هایی را مطرح و در عین حال بر اهمیت منافع دو کشور ایران و فرانسه تاکید کرده است.

چرخش کاخ الیزه

این چرخش کاخ الیزه درحالی است که مکرون یکی از برجسته‌ترین سران فرانسه در طول تاریخ برای فراهم‌ کردن سازوکار قانونی جهت سرکوب معترضان در این کشور بوده اما در اقدامی هیجان‌زده کنترل آشوب‌ها در ایران را به اسم حقوق بشر محکوم کرده بود، هرچند حالا باید از این نردبان به پایین بازگشت و از روی زمین به وقایع ایران نگاه کند. البته وضعیت پشیمانی پاریس به همین نقطه ختم نمی‌شود و دیروز رسما اعلام شد که فرانسه برای صدور ویزای تجار ایرانی آماده است. آن‌طور که در نشست مشترک کمیسیون انرژی اتاق ایران و دست‌اندرکاران اقتصادی سفارت فرانسه تصمیم‌گیری شده، نمایندگان این سفارتخانه برای تسهیل صدور ویزای تجار ایرانی و افزایش سطح همکاری‌های تجاری میان دو کشور اعلام آمادگی کردند. اما اتفاق دیگری که پازل عقب‌نشینی و حتی پشیمانی این جبهه ضدایرانی را کامل می‌کند دیدار دو ساعته وزیرخارجه ایران با بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین وزیر‌ خارجه عربستان است که رسما پالس عقب‌نشینی اروپا و عربستان از مواضع اخیر را ملموس کرده است؛ حتی برخی کشورهای عربی و اروپایی هم نه‌تنها برای ایران پیغام فرستاده‌اند، بلکه به‌دنبال معامله هم هستند. این کشورها که همچنان در ترس اقدام تلافی‌جویانه تهران به‌سر می‌برند، پیشنهاد داده‌اند که استرداد برخی اعضای اپوزیسیون به ایران انجام شود به این شرط که تهران هم قید اقدام تلافی‌جویانه را علیه آنها بزند. ماجرا آن‌قدر برای این جریان خارجی جدی است که فرانسه، انگلیس، آلمان، عربستان، امارات و حتی ترکیه با ارسال پیام‌ها و فرستادن واسطه‌هایی، پیشنهادات مختلف و اطلاعات قابل‌توجهی را برای جلب رضایت ایران مطرح کردند و به اشتراک گذاشتند. بخش مهمی از این اطلاعات درباره عوامل تجزیه‌طلبی است که در حمایت این چند دولت خارجی بوده‌اند اما حالا می‌خواهند آنها و شبکه اطلاعاتی این جریان را با ایران بر سر میز معامله بیاورند.

سوزاندن شبکه اطلاعاتی اپوزیسیون

درواقع محور اصلی و عمده این معامله سوزاندن شبکه اطلاعاتی اپوزیسیون و فعالان ضدایرانی توسط فرانسه، انگلیس و امارات به ازای چشم بستن ایران از عملیات در خاک این کشورهاست؛ چون این کشورها از انجام عملیات تلافی‌جویانه آشکار یا پنهان به‌شدت واهمه دارند و به‌خوبی می‌دانند وقتی نظام سیاسی جمهوری اسلامی در برابر تندترین، فراگیرترین و بی‌سابقه‌ترین آشوب‌ها و ناآرامی‌ها دچار هیچ مشکلی نشده پس باید بر سر میز معامله با تهران بیایند و به‌نوعی توبه‌نامه خود را هم بیاورند. حتی عربستان که با حمایت مالی از اینترنشنال در سه‌ماه اخیر یک پای اتاق جنگ علیه ایران بوده است هم از این نامه‌نگاری‌ها و پیغام فرستادن عقب نمانده و ظاهرا به‌واسطه یکی از کشورهای عربی همسو با ایران اعلام کرده است که اینترنشنال ربطی به رژیم سعودی ندارد و عملا مسئولیت این رسانه تروریستی را به‌عهده نگرفته است.

بازگشت گرگ‌های سعودی و آمریکایی

نکته مهم ماجرا اینجاست که مقامات سعودی هم از طریق این واسطه سوری اعلام کردند که حاضر به مبادله هستند و تبادل اطلاعات مشترک درباره معارضان ایرانی را به شرط این‌که خودشان هدف هیچ عملیاتی نباشند، انجام خواهند داد. حتی آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم روز پنجشنبه تصریح کرد که دیپلماسی مسیر مورد ترجیح در قبال ایران است و گفت که «تلاش‌های دیپلماتیک برای توافق با ایران و اطمینان از پایبندی این کشور به توافق هسته‌ای را ادامه خواهیم داد». در این طرف میز هم امیرعبداللهیان، وزیر خارجه روز سه‌شنبه در دیدار جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا میانجی مذاکرات آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر‌اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده بوده را اعلام کرد و درعین حال به طرف‌های مقابل توصیه کرد با پرهیز از سیاسی‌کاری و رویکرد واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای توافق بگیرند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها