همزمان با فروکش کردن اعتراضات، کشورهای عربی و اروپایی به ایران پیام داده‌اند

حراج اپوزیسیون از هراس‌انتقام

به دنبال اجرای حکم اعدام برای یکی از اغتشاشگران، موجی از فشارها علیه کشورمان به راه افتاده است. فشارهایی که مطابق معمول به‌نام دفاع از حقوق بشر است.
کد خبر: ۱۳۹۰۲۴۲

۵ دلیل برای دفاع از اعدام اغتشاشگران

اما دست‌کم به ۵ دلیل می‌توان نشان داد که اجرای این حکم نه فقط اشتباه نبوده و قابل دفاع است، بلکه در شرایط فعلی ضروری بنظر می‌رسد و باید دقت کرد، شرایط کنونی که ضرورت این قاطعیت را دو چندان کرده، دستپُخت همان‌هاست که حالا منتقد این اعدام شده‌اند.

۱- به‌لحاظ اخلاق سیاسی، هرچند باید تلاش کرد که از جان انسان‌ها مراقبت شود، اما اگر فضایی ایجاد شود که حفظ جان مردم در سایه مجازات اعدام یک یا چند فرد گناهکار تامین گردد، نظام سیاسی چاره‌ای جز اجرای این حُکم ندارد. در واقع اینجا نباید تمرکز بر گرفته شدن جان یک نفر باشد، بلکه نجات جان بسیاری دیگر از انسان‌ها هدف است و همین صیانت از زندگی دیگران، سیستم قضایی را به سمت اجرای حُکم اعدام می‌برد. امری که شرع اسلام نیز از همین نگاه انسانی بر آن تاکید می‌کند.

۲- بی‌تردید اجرای حُکم اعدام برای همه تلخ است. اما نباید در سایه پروپاگاندای رسانه‌ای برای افراد خشن و یا تروریست، حاشیه امن ایجاد شود. حاشیه امن به بهانه‌های سیاسی، مذهبی، اقتصادی و... فقط ظلم به جامعه است و اینکه نظام قضایی از میان هزاران معترض بازداشت‌شده، تنها چند نفر معدود را محکوم به اعدام می‌کند، حاکی از آن است که این حکم ربطی به ماهیت اعتراض آن‌ها نداشته و نتیجه رفتار خشونت‌طلبانه است.

۳- همواره گفته شده است که باید ریشه‌های وقوع یک جرم را شناخت و با آن برخورد کرد. این نکته دقیقی است و بی‌تردید در جریان اعتراضات کنونی هم باید به اغتشاشگران به چشم معلولی نگریست که علتی خشونت‌زلبانه آن‌ها را واداشته اقدام علیه جان دیگران کنند. ولی سوال این است که چرا منتقدان اعدام، حرفی از ریشه‌ها نمی‌زنند و چرا نمی‌گویند چه افرادی با چه نیتی فراخوان برای خشونت خیابانی صادر کردند و برخی نوجوانان و جوانان را دعوت به رفتار‌های تروریستی کردند؟ همین سکوت نشان می‌دهد دلسوزی برای فرد معدوم، دلسوزانه نبوده و تنها پرده‌ای دیگر از نمایش بی‌ثباتی ایران است.

۴- قاطعیت در برابر اغتشاشگران درحالی صورت می‌گیرد که همزمان، مقامات کشورمان هفته گذشته با حضور در دانشگاه‌ها نشان دادند برای تندترین نقد‌های دانشجویی گوش شنوا دارند. اگر بنای گفتگو وجود نداشت، می‌شد تفاوتی میان دانشجویان معترض و آدم‌کُشان در خیابان قائل نشد. اما اتفاقا همین فاصله‌گذاری نشان می‌دهد برای دفاع از منطق گفتگو، چاره‌ای جز قاطع بودن در برابر خشونت‌طلبان نیست، چون این‌ها با رفتار خود فرصت گفتگوی انتقادی و اصلاح امور را می‌گیرند.

۵- نگاهی به مواضع کشور‌های غربی در قبال اعدام صورت گرفته نیز نشان می‌دهد که دولت‌هایی که با افتخار تروریسم را ترویج می‌کنند و گروه‌های مقاومت و چهره‌های محبوب را خارج از خاک خود ترور می‌کنند، دوباره نقاب حمایت از تروریسم از چهره انداخته و بی‌توجه به واقعیات پرونده، مدعی حمایت از یک اغتشاشگر شده‌اند. سابقه این کشور‌ها در دفاع از تروریست‌ها به‌خوبی بیانگر آن است که در این پرونده نیز دستگاه قضایی دقیق عمل کرده است.

به این ترتیب با نظر بر این ۵ نکته می‌توان دریافت که موج به راه افتاده درباره اعدام اغتشاشگران پایه‌های استدلال فقهی، حقوقی، سیاسی و فرهنگی ضعیفی داشته و آن‌ها که دلسوز، آینده ایران هستند، باید فاصله خود را با این ادعا‌ها حفظ کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۷ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها