۱۷فریم از یک شب عجیب

این تاجِ طلبکار

پرسپولیس و ثبت آمار شگفت‌انگیز در دربی ۹۹

برنده فنی

در همین جام‌جهانی قطر و پس از حذف دراماتیک اروگوئه از گردونه رقابت‌ها آن هم فقط به دلیل یک گل زده کمتر، برخی از کارشناسان پیشنهاد دادند قوانین بی‌منطقی مثل تفاضل گل بهتر است از فوتبال حذف و به جای آن برتری‌های فنی یک تیم در مواقع ضروری اعمال شود، همانند شوت در چارچوب، تعداد دریبل و دیگر موارد مشابه. اگر واقعا در نظر گرفتن نکات فنی در فوتبال اولویت پیدا کند آنگاه دیدار استقلال و پرسپولیس در هفته دوازدهم لیگ‌برتر را باید به گونه‌ای دیگر ببینیم.
کد خبر: ۱۳۹۱۷۴۸
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

اصلا به عبارت بهتر پرسپولیس را باید برنده این دربی بدانیم. پرسپولیس بدون لوکادیا هم بلد بود چطور بازی کند و گل بزند. گولسیانی جورکش شد و با پرش‌هایش در دربی شماره ۹۹ دبل کرد. مهدی ترابی هم از جلد سردرگم قبل از تعطیلات لیگ بیرون آمد و در نقش یک پاسور عالی ظاهر شد. او هم دبل کرد، البته در پاس گل دادن. در آن سو هم استقلال کوشید طبق ادعای ساپینتو هجومی باشد اما نسخه بسیار کمرنگی از ادعای این مرد پرتغالی بود. آمار فنی این مسابقه نشان می‌دهد سرخپوشان از لحاظ فنی و برخی نکات آماری از رقیب خود بهتر بودند.

«پرسپولیس» سوار بازی بود

محمود کلهر - کارشناس فوتبال: پرسپولیس و استقلال آن چه را که تماشاگران انتظار داشتند، برآورده کردند. انگار جام‌جهانی باعث شد مربیان و بازیکنان ما نگاهی حرفه‌ای‌تر به لیگ داشته باشند و به نکات فنی بیشتر اهمیت دهند. ساپینتو و گل‌محمدی هر دو در این مسابقه احتیاط را کنار گذاشتند و رو به جلو بازی کردند. اشکال کار اینجاست که وقتی تیمی مثل پرسپولیس گل می‌زند و حتی مالکیت توپ را به میزان خیلی بیشتری در دست دارد ناگهان کنترل گردش توپ را از دست می‌دهد. پرسپولیس می‌توانست زمان بیشتری را از استقلال بگیرد. اما این را هم دیدیم که چگونه وقتی از استقلال عقب افتاد دوباره به بازی برگشت. ۲۵ دقیقه اول نیمه نخست کاملا در دست پرسپولیس بود و من هنوز نمی‌دانم چرا همین روند را ادامه ندادند. به هر حال روی هم رفته پرسپولیس در نیمه نخست بهتر بود. در نیمه دوم ناهماهنگی‌هایی در هر دو تیم دیده شد. اما هر دو تیم نفراتی دارند که جزو بهترین‌های لیگ به شمار می‌روند. خیلی مهم است که پرسپولیس برتری فنی قابل توجهی داشت. بازیکنان این تیم حتی در زاویه درست ایستادن هم خوب بودند. اعتقاد دارم پرسپولیس به هیچ عنوان نباید گل دوم را می‌خورد. البته ارسلان مطهری در گل دوم استقلال بسیار زهردار ظاهر شد و چرخشی عالی داشت. او واقعا فوروارد خطرناکی است. نکته بسیار مهم دیگر این که گل‌محمدی وقتی تیمش عقب افتاد با تعویض‌هایی که انجام داد تیمش را هجومی کرد. در آن سو ساپینتو تعویض‌هایی انجام داد که به نفع پرسپولیس بود و باعث شد کل بازی در اختیار سرخ‌ها قرار بگیرد. پرسپولیس حتی می‌توانست گل سوم را هم بزند چون کاملا سوار بازی بود و استحقاق این را داشت که نتیجه را به سود خود کند. در مجموع بازی بسیار با کیفیتی را شاهد بودیم که نکات فنی خوبی داشت. حفظ توپ پرسپولیس واقعا عالی بود و از آن سو هم استقلال در ۱۸ قدم حریف خوب ظاهر می‌شد. پرسپولیس اگر همین روند را ادامه دهد نه تنها برنده دیدارهای آتی که قهرمان لیگ خواهد شد. درباره لوکادیا هم باید بگویم اگر او بود نتیجه قطعا خیلی بهتر می‌شد اما رفتار غیرحرفه‌ای او به پرسپولیس لطمه زد. پرسپولیس بدون او هم می‌تواند قهرمان شود چرا که نوع بازی و نفراتش شاخص است.

۸
تیم یحیی گل‌محمدی در دربی ۹۹ پایتخت ۸ شوت به دروازه استقلال داشت و در مقابل ۵ شوت آبی‌پوشان، یک برتری نسبی از خود نشان داد.
۳
در شوت در چارچوب دو تیم مساوی شدند و هر دو تیم سه بار به طرف دروازه یکدیگر شوت در چارچوب داشتند. این تنها آماری بود که در آن آبی‌ها بازنده نبودند.
۱.۱۹
شاگردان یحیی گل‌محمدی مقابل شاگردان ریکاردو ساپینتو در زمینه «امید گل» بهتر بودند و عدد ۱۹/۱ را ثبت کردند. امید به گل استقلال ۷۲/۰ بود.
۶۳
این عدد درصد مالکیت توپ پرسپولیس مقابل استقلال را نشان می‌دهد که البته هافبک‌های سرخ در آن نقشی اساسی داشتند. استقلال فقط ۳۷ درصد مالکیت توپ را نشان داد.
۶۲۴
تعداد پاس‌هایی که پرسپولیسی‌ها بین خودشان رد و بدل کردند. این درحالی است که آبی‌ها در مجموع ۳۴۱ بار پاس دادند تا اینجا هم برتری سرخ‌ها ثبت شود.
۸۴
این عدد دقت پاس‌ پرسپولیسی‌ها را نشان می‌ دهد. عددی که برای آبی‌ها در زمینه پاس صحیح در پایان این مسابقه ثبت شد ۷۱ درصد است.
۵۱
درصد دیگری که به صورت ناچیز برتری پرسپولیس را نشان می‌دهد ۵۱ است که در واقع به موفقیت در نبردها برمی‌گردد. استقلال ۴۹ درصد از نبردها را با موفقیت
به پایان برد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها