گفت‌وگوی «جام‌جم» با تهیه‌کننده برنامه؛

«عیار» اقتصاد اینجا سنجیده می‌شود

وقتی کل مسائل اقتصادی خانواده و مدیریت آن، با همان چرتکه قدیمی و خاک‌خورده حجره‌های بازار حل می‌شد، درک مسائل اقتصادی هم ساده‌تر بود. هرچقدر طیف اطلاع‌رسانی‌ها در این حوزه بیشتر شد، عطش فهم مسائل تخصصی‌تر اقتصادی و نیاز به یادگیری مفاهیم مربوط به آن هم بیشتر شد.
کد خبر: ۱۳۹۱۴۵۹
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

 «عیار» یکی از معدود برنامه‌هایی است که تلاش کرده مفاهیم اقتصادی را به شکل ساده برای مردم باز کند. این برنامه در طول بیشتر از دو سال که روی آنتن رفته طیف مختلفی از مسائل را بررسی و تا رسیدن به نتیجه، دنبال کرده است. از دغدغه مردم در حوزه یارانه‌ها گرفته تا مسائلی همچون ارز موردنیاز دارو یا قیمت خودرو. برنامه‌ای که تلاش می‌کند در چهار بخش، به تحلیل و بررسی مسائل روز اقتصادی بپردازد. از جمله عوامل این برنامه می‌توان به محمد ساسان تهیه‌کننده، رضا جوهرچی مجری طرح، محمدرضا علیزاده سردبیر، جواد موتمدی، مجری بخش پرونده ویژه، ابوالقاسم رحمانی مجری اصلی برنامه، سیدحامد سیدقربانی مجری بخش خبرنامه و مریم شعبانعلی امور عکس و صفحات مجازی، اشاره کرد. عیار روزهای سه‌شنبه هر هفته ساعت۲۲ از شبکه افق روی آنتن می‌رود. درباره چالش‌های ضبط برنامه زنده و جزئیات تولید عیار، با محمد ساسان، تهیه‌کننده این برنامه گفت‌وگو کردیم.

محمد ساسان، تهیه‌کننده برنامه «عیار» در گفت‌وگو با جام‌جم به کلیت شکل‌گیری این برنامه اشاره کرده و می‌گوید: من در طول این سال‌ها در طراحی و آغاز برنامه‌هایی مثل ثریا و پایش حضور داشتم و در برنامه‌سازی در مقوله‌های تخصصی تجربه دارم. شبکه افق در نظر داشت برنامه‌ای در حوزه اقتصاد حکمرانی روی آنتن ببرد. به همین دلیل، اواخر تابستان ۱۳۹۹ شروع به طراحی برنامه عیار کردیم و هدف اصلی‌مان این بود مقوله‌های جدی اقتصادی و حکمرانی فضای اقتصاد را به میان مردم بیاوریم و آن را ساده‌ کنیم تا مردم درکی از آن داشته باشند. خیلی از مقوله‌های اقتصادی به غیر از مسائل کف بازار، چیزهایی هستند که مستقیم با زندگی مردم در ارتباط است اما مردم با آن احساس نزدیکی ندارند. شاید دلیلش هم این باشد که واژگان آن درست برای مردم تفهیم نمی‌شود یا اتفاق‌هایی که در حوزه آن می‌افتد، درست به اطلاع‌شان نمی‌رسد یا حتی ساده‌سازی نشده است.

دغدغه ما ساده‌سازی مسائل اقتصادی است

وی ادامه می‌دهد: عمده برنامه‌های اقتصادی در فضای رسانه، بیشتر به مسائل حوزه بازار یا موضوعات مربوط به کارآفرینی می‌پردازد. البته ما هم به این مسائل اشاره می‌کنیم اما دغدغه اصلی‌مان، ساده‌سازی موضوعاتی است که سرنوشت مردم به آن گره خورده است. در واقع یکی از اهداف اصلی ما در برنامه عیار، ساده‌سازی این مفاهیم است تا مثلا مردم بتوانند احساس نزدیکی به برنامه‌های توسعه داشته باشند یا درک درست‌تری از مسائل مربوط به بودجه داشته باشند. بیشتر از ۹۰۰۰ دقیقه برنامه تولید و تلاش کردیم با کار سنگینی که هر هفته در این برنامه داریم، در حد بضاعت‌مان، دانش و آگاهی مردم را جلو ببریم.

ساسان عنوان می‌کند: برنامه عیار بخش‌های مختلفی دارد و در طول این سال‌ها تلاش کردیم همه بخش‌ها حفظ شده و چیزی از دست نرود. یکی از بخش‌ها، پرونده ویژه است که ۴۵ دقیقه گفت‌و‌گو حول یک موضوع انجام می‌شود. تلاش کردیم موضوع این بخش، مسائل روز یا موضوعاتی باشد که در حاکمیت درباره آن تصمیم گرفته می‌شود. موضوعاتی مثل ارز دارو یا مسائلی حول محصولاتی مثل گوشت و مرغ یا یارانه‌ها. اینها موضوع پرونده ویژه است. تلاش می‌کنیم در این بخش با یکی از نمایندگان مجلس، وزرا یا معاونین‌شان که مسئول بخش مربوط به پرونده ما هست، صحبت کنیم.

تهیه‌کننده عیار در توضیح چهار بخش این برنامه تصریح می‌کند: در شروع برنامه، یک بخش خبرنامه داریم که هر هفته چند خبر را به صورت تحلیلی بررسی و آن را پیگیری می‌کنیم. چند رشته خبر از برنامه‌های اول عیار را در پیگیری خود قرار دادیم. موضوعاتی مثل ماجرای کسب‌و‌کار شدن وکالت، دستمزدهای پزشکان، تامین ارز مورد نیاز دارو یا موادغذایی و ماجرای قیمت خودرو که به‌صورت دائم پیگیری می‌شود و آن را در برنامه اعلام می‌کنیم. بخش دیگر محک بازار است که در آن درباره بازارهای اصلی با مردم صحبت می‌کنیم. مواردی مثل بازار سکه و طلا یا رمزارز. البته در این بخش، آموزش مسائل مالی را هم در این بخش داریم. مثلا یک دوره درباره مسائل حوزه کسب‌و‌کار و آغاز کارآفرینی خانگی آموزش داشتیم. در بخش دیگر، یک گزارش ویژه داریم که با موضوعاتی است که مردم چه به صورت منطقه‌ای چه به شکل ملی گرفتار آن هستند. در حقیقت این بخش بیشتر سراغ چالش‌ها می‌رود.

«عیار» به دنبال سوژه‌های مردمی است

وی عنوان می‌کند: تلاش شده تا هر هفته برای همه این بخش‌ها، محتوای تولیدی در نظر گرفته شود. این محتواها با کمک تیم سردبیری و تیم اتاق‌فکر صورت می‌گیرد که در کنار تیم تولیدی ما قرار دارند. نحوه انتخاب موضوعات ما، به مسائل روز بستگی دارد. در تیم سردبیری ما افرادی حضور دارند که در مجموعه‌های پژوهشی فعالیت دارند و در جریان مسائل روز هستند و مدام اخبار را رصد می‌کنند.

در زمان شروع بازی‌های جام‌جهانی هم سراغ مدیر اقتصاد ورزش وزارت ورزش و جوانان رفتیم. تلاش کردیم به مسائلی بپردازیم که مردم در آن هفته با آن روبه‌رو هستند. ساسان تصریح می‌کند: مجری در حوزه‌های تخصصی کم داریم. مثلا در حوزه حکمرانی و اقتصاد بیشتر آقای حیدری را می‌شناسیم. مجری فعلی برنامه پایش هم کسی است که کار خود را در برنامه عیار آغاز کرده بود. به‌دلیل کم بودن مجری تخصصی در این حوزه، تلاش کردیم از ظرفیتی که در افراد دغدغه‌مند وجود دارد استفاده کنیم. تاکنون واکنش‌های دلگرم‌کننده بسیاری از مخاطبان داشتیم. تلاش کردیم برای هر هفته، محتوای ویژه و جذاب طراحی و تولید کنیم. برنامه زنده است و همه می‌دانند تولید برنامه زنده کار راحت‌تری نسبت به برنامه ضبطی است. در عین حال در طول این مدت، گروه منسجمی شکل گرفته که برای هر هفته، برنامه را طراحی و تولید می‌کنند.

این تهیه‌کننده می‌گوید: آبان ۱۳۹۹ پخش برنامه شروع شد. اگر توانستیم برنامه را ادامه دهیم ــ فارغ از همکاری‌های خوبی که شبکه افق با ما داشت ــ قطعا کار ساده‌ای نبوده اما بعد از این مدت ساخت، به یک روال افتاده است. یکی از کارهای سخت‌مان، توجیه مجریان است اما این کار آن‌قدر دقیق و جدی انجام می‌شود که مجری قبل از گفت‌وگو یک ارائه کلی انجام می‌دهد. تلاش کردیم کل محتوای برنامه به گونه‌ای باشد که برای مردم ساده و قابل فهم باشد و در کنار آن، در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شود. عیار در سطح حاکمیت به‌صورت جدی دیده می‌شود. به نظرم در مدت دو سال و دوماه که عیار روی آنتن رفته، توانسته جای خود را باز کند و مخاطب خاص خود را داشته باشد.

ساسان عنوان می‌کند: برخی موضوع‌ها مثل کسب‌و‌کار وکالت را پیگیری کردیم تا به نتیجه رسید. در دوره انتخابات ریاست جمهوری ۲۰ برنامه ویژه کار کردیم که برنامه اقتصادی همه‌شان را بررسی کنیم. در عین حال، گزارش ویژه‌برنامه واکنش‌های جدی دارد و گاهی برای پاسخگویی درخواست می‌دهند. برخی مواقع هم با عصبانیتی که برخی اصناف نسبت به ما پیدا می‌کنند متوجه می‌شویم که موضوع را درست پیگیری کرده‌ایم. موضوع‌های برنامه ما ثابت نیست و با توجه به این‌که مسائل اقتصادی روز شکل می‌گیرد. تلاش می‌کنیم با حفظ کیفیت برنامه، آن را ادامه دهیم.

اقتصاد در قاب سیما

در سال‌های قبل برنامه‌های مختلفی در حوزه اقتصاد ساخته شده که شاید شناخته‌شده‌ترین آن پایش باشد. برنامه‌هایی که تلاش کرده‌اند، مفاهیم و مسائل اقتصادی را به شکل واضحی برای مخاطب بیان کنند. تلاش همه این برنامه‌ها، باز کردن مفاهیم اقتصادی برای مردم بوده. به نظر می‌رسد نقطه متمایز برنامه عیار با دیگر برنامه‌های مشابه، توجه به ساده کردن مفاهیم باشد. عیار تلاش و شعار اصلی خود را روی ساده‌سازی مفاهیم اقتصادی قرار داده و به نظر می‌رسد در این کار موفق بوده است. چنین رویکردی، علاوه بر تاثیرگذاری، می‌تواند مخاطبان بسیاری را به سمت برنامه بکشاند. نباید فراموش کرد مسائل اقتصادی، اولین دغدغه مردم است و باید نسبت به آن آگاه شوند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها