ابزارهای مختلفی در صنایع مختلف کاربرد دارند که شاید بعضی از انسانهای عادی گوششان تا بحال آنرا نشنیده باشند.
ابزارهای مختلفی در صنایع مختلف کاربرد دارند که شاید بعضی از انسانهای عادی گوششان تا بحال آنرا نشنیده باشند.
کد خبر: ۱۳۹۱۲۴۰

صنعت آب و فاضلاب یکی از این صنایع است که ابزارهای زیادی دارد و در صنایع کشاورزی، داروسازی، رستوران، انتقال آب، تامین آب برای یک منطقه و حتی آپارتمان های کوچک نیاز به این وسایل و ابزارها دارند. یکی از این ابزارها سپتیک تانک است.

اگر سپتیک تانک را در گوگل سرچ کنید شاید با خیلی مطالب گوناگونی آشنا شوید ولی ما در این مقاله نکات مختلف را از سایتهای مختلف از جمله نواندیش، ایسنا، پایپ صنعت خاورمیانه، اعتماد نو و آرپسه جمع آوری کردیم تا مقاله جامعی در مورد اینکه سپتیک چیست و چگونه کار می کند نگارش کنیم.

نگاهی به سپتیک تانک

همانطور که گفتیم تجهیزات مختلف صنعتی با اتصال به یکدیگر عملکرد نهایی یک سیستم را ممکن می‌سازند. این روزها گسترش آپارتمان نشینی در جوامع شهری سبب شده فاضلاب‌های جامد فرصت کافی برای تبدیل شدن به پساب مایع را نداشته باشند. سپتیک تانک دستگاهی است که این عمل را به روش مصنوعی انجام می‌دهد. به این صورت که با تصفیه فاضلاب‌ واحدهای مسکونی و اداری مواد جامد آن را گرفته و از کور شدن سوراخ‌های چاه نیز جلوگیری می‌کند.

از آنجا که باکتری‌های غیرهوازی به دلیل حجم بالای فاضلاب، فرصت انجام واکنش‌های شیمیایی برای تصفیه  آن را ندارند، سپتیک تانک از پخش این فاضلاب‌های آلوده به سفره‌های آب زیر زمینی جلوگیری می‌کند‌‌. یکی از مصارف لوله کاروگیت ساخت سپتیک تانک می باشد.

اگر بخواهیم به صورت تخصصی به سپتیک تانک و در واقع از دید شرکت صنعتی پایپ صنعت، موضوع را بررسی کنیم. سپتیک تانک یک مخزن زیر زمینی است که برای تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار میگیرد و به گونه طراحی و ساخته شده است که تمامی جامدات را به مایعی رقیق تبدیل می کند، سپتیک تانک مانند سطل آشغالی در زیر زمین از پراکندگی آشغال ها در داخل خاک و همچنین از گرفتگی سوراخ های چاه جذبی جلوگیری خواهد نمود. برخی از افراد این دستگاه را با اسم گند انبار نیز می شناسند. سپتیک تانک انواع مختلی دارد که عبارتند از : سپتیک تانک پلی اتیلن، سپتیک تانک بتنی، سپتیک تانک فایبرگلاس، سپتیک تانک کامپوزیت. به گزارش پایپ صنعت، علاوه بر  متریال ساخت سپتیک تانک ها  دسته بندی های دیگری نیز دارند.

سپتیک تانک چیست؟

سپتیک تانک‌ها یک سیستم جایگزین برای خانه‌ها و مشاغلی هستند که به خط فاضلاب متمرکز دسترسی ندارند. آن‌ها اغلب در یک مکان زیرزمینی درست خارج از ساختمان اصلی دفن می‌شوند، جایی که فعالیت‌های انسانی نیاز به تخلیه فاضلاب به داخل زهکشی دارد. این فاضلاب می‌تواند از منابع مختلفی تأمین شود: سینک آشپزخانه، ماشین ظرفشویی، وان حمام، قسمت لباس‌شویی و حمام. معمولاً بیش از ۹۹ درصد این فاضلاب مایع است. فاضلاب در داخل مخزن تصفیه می‌شود و سپس از طریق یک سری لوله، در اعماق خاک اطراف پراکنده می‌شود، جایی که طبیعت می‌تواند این مواد آلی را به طور طبیعی و ایمن تجزیه کند.

در بعضی از نقاط که دسترسی به خطوط فاضلاب بسیار سخت است و یا موجود نیست معمولا از سپتیک تانک استفاده می کنند. البته هنگام درخواست برای نصب و راه اندازی سپتیک تانک، کارفرما که معمولا کار را به شرکتهای مجری تحویل از 2 موضوع ابراز نگرانی می کنند. نگرانی از جنس به کار برده شده در سپتیک تانک که به طور مستقیم با طول عمر این وسیله رابطه مستقیمی دارد و مدت زمان نصب و راه اندازی آن. تصور کنید آپارتمانی بزرگ دارید که دسترسی به خطوط فاضلاب ندارید. همچنین ساکنان مجبورند در آپارتمان ساکن شوند. در این حالت نیاز به نصب سریع سپتیک تانک از اولویت اهالی این ساختمان می شوند و حاضرند هزینه بیشتری نیز متحمل شوند تا فاضلاب آپارتمان هرچه سریعتر نصب گردند. امیدواریم تا اینجا مقاله به چیستی سپتیک تانک و همچنین اهمیت آن در بعضی مواقع پی برده باشید.

انواع سپتیک تانک از نظر کاربرد

برای سپتیک تانک دسته بندی های مختلفی وجود دارد و یکی از این دسته بندی ها از نظر کاربرد می باشد که دارای انواع زیر می باشد:

سپتیک تانک صنعتی : یکی از پر کاربردترین انواع سپتیک تانک است و به کمک آن پسابی که از واحد های صنعتی دفع خواهد شد، به سادگی جداسازی می شود. با توجه به اینکه در پساب های صنعتی معمولا روغن زیادی وجود دارد جنس  سپتیک تانک های صنعتی از فایبرگلاس می باشد، چرا که سپتیک تانک فایبرگلاس چربی گریز است و چربی های موجود در پساب به بدنه آن نخواهد چسپید.

سپتیک تانک خانگی : سپتیک تانک خانگی برای مجتمع های مسکونی بکار برده می شود و به کمک آن تمامی جامدات و چربی های خارج شده از خروجی فاضلاب مجتمع های مسکونی تصفیه می شوند و موجب جلوگیری از سوراخ های چاه جذبی می شود.

سپتیک مرغداری و دامداری : از این مدل سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب خارج شده از مرغ داری ها و دامداری ها استفاده میشود. عملکرد این مخزن به این گونه است که معمولا سپتیک تانک بزرگی از جنس پلی اتیلن نصب می شود و تمامی پساپ های حاوی فضولات دام ها به داخل آن وارد میشود، سپس بعد از ته نشینی اولیه پسابی که حاوی بوی بدی است به داخل چاه جذبی یا اگوی شهرب جریان پیدا می کند.

سپتیک فاضلاب کمپ : اعم از کمپ‌های کارگری و کمپ‌های مهندسی و

سپتیک مجتمع های تجاری و بین راهی : این مدل سپتیک تانک برای تصفیه فاضلاب و پساب خارج شده از مجتمع های بین راهی است و به دلیل داشتن فضای نامحدود این مجتمع ها باید بعد از سپتیک فاضلاب مجتمع بین راهی چاه جذبی حفر شود.

سپتیک مجتمع های اداری : در این مکان ها سپتیک تانک نقش ایستگاه پمپاژ را دارد. به دلیل داشتن هزینه های بالا برای ساخت مجتمع های اداری ، معمولا کارفرما ها تصمیم میگیرند که از دستگاه پیش ساخته فاضلاب نیز استفاده کنند.

سپتیک فاضلاب بیمارستان : این مدل سپتیک تانک بر سر راه پساب خروجی از بیمارستان نصب می شود  و با مهیا کردن محیط بی هوازی بمنظور تجزیه دترجنت‌ها کار دستگاه تصفیه فاضلاب هوازی را آسان تر می کند.

با توجه به کاربردهای بالا می توان متوجه شد که سپتیک تانک در بسیاری از صنایع ریز و درشت کاربرد اساسی دارد. همین عامل باعث شده است تا شرکتهای ریز و درشت و بدون تخصص در زمینه ساخت سپتیک پا به عرصه میدان بگذارند. متاسفانه هیچ راهی برای تشخیص ارجحیت شرکتهای معتبر وجود ندارد مگر اینکه با خود شرکت مستقیم تماس بگیرید و از آنها تقاضای کمک و مشاوره بخواهید. البته هستند شرکتهایی همچون پایپ صنعت خاورمیانه که در زمینه های صنعتی مشاوره رایگان می دهند. توصیه اکید ما برای ساخت و راه اندازی سپتیک تانک از اینگونه شرکتها مشاوره بگیرید.

سپتیک تانک پلی اتیلن

یکی از سپتیک تانک هایی که بسیار بیشتر مورد محبوبیت و استقبال مشتریان قرار دارد، سپتیک تانک پلی اتیلن می باشد.  سپتیک تانک پلی اتیلن در بیشتر موارد به صورت افقی ساخته می شود به طور معمول ۹۵ درصد سپتیک های پلی اتیلنی به صورت افقی و ۵ درصد مابقی به صورت عمودی طراحی و ساخته می شوند. سپتیک تانک پلی اتیلن یکی از انواع مخزن های نگه داری و تصفیه فاضلاب می باشد و وظیفه آن این است که فاضلاب جامدی را که از سیستم خروجی فاضلاب ساختمانها خارج می شود را تبدیل به مایعی کدر و بدبو کند و از ورود جامدات به داخل فاضلاب شهری و چاه های جذبی جلوگیری کند.

اگر میخواهید اطلاعات ریزتر و کامل تری از سپتیک تانک علی الخصوص سپتیک تانک پلی اتیلن داشته باشید و همچنین از قیمت این وسیله پرکاربرد، مدت زمان ساخت و نحوه ساخت این ابزار مطلع شوید می توانید به صفحه سپتیک تانک پلی اتیلن پایپ صنعت خاورمیانه مراجعه کنید.

جمع بندی

حال که با این ابزار مهم آشنا شدید شاید روزی شرکت، کارخانه و یا آپارتمان شما به سپتیک تانک نیاز داشته باشد. از این رو قبل از عقد قرارداد با شرکت مجری 2 مقوله مهم زمانبندی و جنس سپتیک را مشخص کنید. البته سپتیک را معمولا از پلی اتیلن دوجداره که با لوله های کاروگیت معروف هستند درست می کنند. جهت آشنایی بیشتر با لوله کاروگیت می توانید به مقاله لوله کاروگیت چیست جام جم مراجعه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها