گرچه مسابقات جام‌جهانی فوتبال به پایان خود رسید، اما تولید فیلم‌هایی درباره فوتبال و جام جهانی همچنان ادامه دارد و «برزیل ۲۰۰۲: داستان واقعی» یکی از آنهاست که به مناسبت بیستمین سالگرد مسابقات جام‌جهانی فوتبال توسط هنرمندان ورزش دوست برزیلی تهیه و تولید شده است.
کد خبر: ۱۳۹۱۱۸۴
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ

این مستند ورزشی که در مراحل پایانی تدوین قرار دارد، از حالا به بسیاری از کشورهای دنیا فروخته شده و قرار است پخش بین‌المللی وسیعی داشته باشد. این فیلم از شش ساعت فیلمی که توسط جولیانو بلتی، فوتبالیست معروف برزیلی فیلمبرداری شده، استفاده کرده است. این فیلم‌ها تاکنون توسط هیچ‌کس دیده نشده و تا امروز در آرشیو شخصی این ورزشکار قرار داشته است. سازندگان مستند که می‌دانستند بلتی چنین گنجینه دیده نشده‌ای در منزل خود دارد، پس از روزها مذاکره با او توانستند به این آرشیو گرانبها و نادر دست پیدا کنند. انتخاب صحنه‌هایی ناب از این مجموعه شش ساعته بسیار سخت و دشوار بود و خود بلینی در این انتخاب به سازندگان فیلم کمک زیادی کرد.

این در حالی بوده که برزیل ۲۰۰۲: داستان واقعی تنها به این آرشیو خصوصی ناب اکتفا نکرده و در لابه‌لای فیلم‌های آرشیو بلینی، مصاحبه‌هایی اختصاصی از ستارگانی چون رونالدو، کافو، رونالدینو و گیلبرتو سیلوا را قرار داده و به هیجان داستان فیلم افزوده است. به گفته سازندگان این مستند، ستارگان بین‌المللی فوتبال در جلوی دوربین آنها به شرح وقایع و خاطراتی ویژه پرداخته‌اند که تاکنون کمتر شنیده شده و از این جهت ناب و خاص به نظر می‌رسند. چهار فوتبالیستی که در این مستند حضور دارند، از اعضای اصلی تیم فوتبال برزیل هستند که تیم و کشورشان را در جام‌جهانی ۲۰۰۲ به پیروزی رساندند. با وجود این، سازندگان مستند برای این‌که محصول‌شان یکطرفه معرفی نشود، سراغ ستارگان تیم بازنده حریف، یعنی تیم فوتبال انگلستان هم رفته‌اند و با چهره‌های معروفی چون دیوید بکام، مایکل اوون، الیورخان، هاناس ساس و مارک ویلموست هم صحبت کرده و خاطرات آنها را هم در اثر خود گنجانده‌اند. براساس شنیده‌ها، فیفا از تولید برزیل ۲۰۰۲: داستان واقعی، استقبال فراوانی کرده و امتیاز پخش و نمایش آن برای بسیاری از کشورهای قاره آسیا همچون ژاپن، ترکیه و نیوزیلند را خریداری کرده است. این مستند ورزشی قرار است در این کشورها از طریق پلتفرم‌های دیجیتالی، پخش استریم داشته باشند. پخش اروپایی و آمریکای لاتینی فیلم به هر دو صورت نمایش سینمایی و پخش استریم خواهد بود.

لوئیس آرا، کارگردان فیلم می‌گوید:« بسیار سخت بود که در فیلمی با طول زمانی یک ساعت و نیم، تمام حرف‌ها درباره این مسابقه هیجان‌انگیز تاریخی گفته شود. به همین دلیل، ریتم مستند بسیار تند است و ما به هیچ‌وجه زمان را تلف نکرده‌ایم. بعد از دیدن فیلم تدوین شده احساس کردم که می‌شد زمان آن‌را طولانی‌تر کرد و مثلا به دو ساعت هم رساند اما فیلمی که در معرض دید و قضاوت تماشاگران و طرفداران فوتبال قرار می‌گیرد، اثری جذاب و تماشایی و بسیار بکر است.» این فیلمساز که خودش از طرفداران سرسخت فوتبال به حساب می‌آید و این عشق کاملا در فیلمش هویداست، اصرار داشت که برزیل ۲۰۰۲ بعد از فروکش کردن هیجانات ناشی از مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ به نمایش درآید تا تحت تاثیر مسائل و حواشی‌های این دوره از جام‌جهانی قرار نگیرد.

روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها