دکتر کلانتری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

توسعه فرهنگی، زیربنای اصلی توسعه پایدار کشور است

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به عزم جدی این وزارتخانه، برای توسعه برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها، اصلاح زیرساخت های فرهنگی را شرط ضروری برای توسعه کشور در تمام بخش ها معرفی کرد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به عزم جدی این وزارتخانه، برای توسعه برنامه های فرهنگی در دانشگاه ها، اصلاح زیرساخت های فرهنگی را شرط ضروری برای توسعه کشور در تمام بخش ها معرفی کرد.
کد خبر: ۱۳۸۹۸۰۷

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حاشیه ی دیدار از سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان به میزبانی دانشگاه لرستان، گفت: در چند سالی که به دلیل شیوع گسترده بیماری کرونا، کلاسهای درس به شکل مجازی برگزار شدند، ناخواسته شاهد افت یا بعضاً تعطیلی برنامه های فرهنگی در دل دانشگاههای کشور بودیم. اما عزمی جدی داریم که برنامه های این حوزه را به صورت جدی توسعه دهیم و در مسیر اصلاح زیرساخت های فرهنگی و تربیتی دانشجویان اقدام جدی انجام دهیم. چراکه اعتقاد داریم، تنها وظیفه دانشجو علم آموزی نیست و فعالیتهای فرهنگی ـ اجتماعی عنصر اصلی حیات دانشجویی را شکل می دهد.

دکتر کلانتری، ماحصل عملکرد و تلاش دانشجویان را زیست دانشجویی نامید و افزود: «آنچه دانشجو با تلاش و سختکوشی خود میسازد، زیست دانشجویی است. زیست دانشجویی در یک بتن فرهنگی ـ اجتماعی و در قالب مشارکت در برنامه های مختلف فرهنگی و ایفای مسئولیت های اجتماعی محقق می شود. متاسفانه بروز بیماری کرونا، صرفاً در بعد بهداشت و سلامت به کشورهای مختلف از جمله کشور ما آسیب وارد نکرده است. همین بیماری و عدم دایرشدن کلاسهای درس در دانشگاهها و عدم پویایی برنامه های مختلف دانشجویی، باعث شد که اختلال عظیمی در فرایند جامعه پذیری دانشجویان بروز کند. ما در معاونت فرهنگی اجتماعی که ماهیت اصلی کارش تامین زیست دانشجویی سالم در ساحت فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است و اثرگذاری بالایی بر شکل گیری هویت دانشجویی دارد، مسئولیتهای سنگینی را بر دوش خود احساس میکنیم و عزممان را جزم کرده ایم تا برنامه ها و فعالیتهای پرشور فرهنگی را در فضای دانشگاهها احیاء کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در توصیف نقش و اهمیت فرهنگ گفت: «هدف ما ایجاد تراز جدیدی در حوزه برنامه های فرهنگی است. چراکه اعتقاد داریم، آموزش، تحقیق، پژوهش و علم آموزی بدون فرهنگ اصلاً معنا ندارد. در مقیاس کلان تر هر برنامه ای در حوزه توسعه کشور در بخشهای مختلف چه در بعد داخلی و چه در بین بین المللی، در ساحت فرهنگ معنا پیدا میکند و قوام می یابد. از این رو، عدم توجه جدی به حوزه فرهنگ، برنامه های کلان کشور در سطوح مختلف را ناپایدار و غیراثربخش میکند.

وی با اشاره به گسترش زیست مجازی در بین جوانان گفت: «برنامه هایی که ما طراحی کرده ایم بسیار جامع خواهد بود و تمام ابعاد زندگی دانشجویان از جمله زیست مجازی را نیز در بر خواهد گرفت. چراکه واقعیت این است که امروز به واسطه گسترش اینترنت و فضای مجازی در زندگی مردم مخصوصاً جوانان، زیست مجازی نیز به بعد مهمی از زندگی دانشجویان کشور تبدیل شده است. از این رو ما اگر خواستار اثرگذاری درست و بهینه بر زیست دانشجویی هستیم، باید برنامه های کارآمد و جذابی را نیز در حوزه مجازی طراحی کنیم. البته صادقانه عرض کنم، این کار هم سخت است و هم پرچالش. چراکه ما در این زمینه دچار عقب افتادگی های جدی هستیم و باید در صدد جبران آن باشیم. البته خوشبختانه ظرفیت و توان درخشانی در کشور برای فعالیت فرهنگی در عرصه فضای مجازی وجود دارد. خود دانشجویان نیز از ظرفیت ها و توانمندی های بالایی برای مشارکت در این بخش و بهبود برنامه ها و اقدامات فرهنگی برخوردار هستند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها