از پلهها که بالا میروم، درهای اتوماتیک باز میشوند و کارکنان خوش برخورد کتابفروشی خوشامدگویی میکنند. طبقه همکف به کتابهای بزرگسالان اختصاص دارد؛ جایی که شما میتوانید ابتدا انواع کتابها را متناسب با سلیقهتان در قفسهها ببینید و انتخاب کنید. اگر هم کتابی که دوست داشتید میان آثار رمان، شعر، فلسفه، تاریخ، ادبیات و ... نبود، میتوانید با استفاده از دستگاهی که کنار در ورودی پیشبینی شده، اسم کتاب یا نویسنده مورد نظرتان را جستوجو کنید و آن را بیابید؛ البته شما در هر طبقه که میروید میتوانید از این ویژگی برای جستوجوی کتابهای مورد علاقهتان استفاده کنید و از میان ۱۷هزار عنوانی که در بنفشه قرار دارد، یک یا چند کتاب انتخاب کنید.
با کمی قدم زدن در این کتابفروشی میتوان تلفیقی از خلاقیت نسل جدید و تجربه نسل قدیم را مشاهده کرد؛ تنوع کار، نوع تقسیمبندی و در نظر داشتن سلیقه همه گروههای سنی یکی از مشخصههای فوقالعاده بنفشه است که نشان دهنده سالها تجربه و دانش امروز است. ایدههایی که نادر قدیانی با حضور در نمایشگاههای معتبر بینالمللی و بازدید از کتابفروشیهای خارجی طی ۵۲ سال فعالیت در حوزه نشر و کتاب گردآوری کرده و امروز در این مجتمع فرهنگی به منصه ظهور رسانده است.
در طبقه اول کتابفروشی بنفشه، وقتی کتابهای خارجی را تورق کردید، میتوانید با کتابی که در دست دارید و انتخاب کردهاید دقایقی یا حتی ساعتی به بالکن کتابخوانی که انتهای این طبقه پیشبینی شده بروید و همان کتاب را بخوانید. ما اغلب زمانی که به کتابفروشیها میرویم به دنبال صندلی یا جایی هستیم که بتوانیم با فراغبال کتابی را که انتخاب کردهایم بخوانیم، این موضوع اگرچه در سالهای قبل با استقبال کتابفروشان همراه نمیشد اما طی سالهای اخیر با تغییر رویکرد و فضای کتابفروشیها، عموما فضایی برای مشتریان در نظر گرفته شدهاست. بنفشه نیز با طراحی بالکن کتابخوانی برای علاقهمندان و دوستداران کتاب، فضای خوبی برای مطالعه کتاب فراهم کردهاست. مخاطبان میتوانند کتاب را بردارند و تا هر زمان دوست داشتند آن را مطالعه کنند و در خریدن یا نخریدن کتاب مختار هستند. اگر هم کتابی مطابق با انتظار یا سلیقه مشتریان نبود، میتوانند تا هفت روز پس از اینکه کتابها را خریدند، با ارائه فاکتور فروش، آن را مرجوع کنند.
یکی از ویژگیهای کتابفروشی بنفشه، اختصاص یک طبقه مجزا به کتابهای کودک و نوجوان است، که البته این موضوع از انتشارات قدیانی، به عنوان ناشر تخصصی این حوزه انتظار میرفت. در این بخش که در فضایی به وسعت ۲۰۰ متر مربع است، بیشاز ۱۰هزار جلد کتاب کودک در گروههای سنی مختلف(الف، ب، ج) جای گرفتهاند. برای گروه سنی خردسالان، آثاری در قالب داستان و شعر قرار دارد، همچنین جانمایی کتابها به شیوهای است که دسترسی به کتاب برای خردسال همچنین والدینشان راحت و سهلالوصول است. کمی جلوتر که میروم به مجموعه کتاب ۹جلدی «تاتیهای همچین و همچین»
اثر ناصر کشاورز در یک جعبه به نمایش گذاشته شدهاست. همچنین مجموعه کتابهای دو زبانه ۲۰جلدی «اولین کتابخانه من» هم کمی آنسوتر جا خوش کردهاست.کتابهای داستان و دانشنامه نیز برای گروه سنی(ب) از جمله آثار جذاب این بخش است؛ در این قسمت دانشنامه و دایرهالمعارف مسائل علمی مانند جانوران دنیا، جهان و محیطزیست به صورت بسیار ساده برای بچهها پیشبینی شدهاست.یکی دیگر از قفسههای این کتابفروشی که به رنگ زرد طراحی شده، به آثار بخش مذهبی و ادبیات کهن اختصاص دارد. کتابهای مذهبی درباره پرسشهای کودکان درباره مسجد، نماز، روزه، پیامبران و امامان، مرگ و زندگی، مجموعه ۲۰ جلدی «خدای ما چه جوریه؟» نوشته سیدمحمد مهاجرانی، «۱۰ قصه عاشورایی برای بچهها» به روایت فریبا کلهر و مجموعه شعر «از فاطمه به فاطمه» نوشته شکوه قاسمنیا از جمله آثار شاخص این بخش است.
نادر قدیانی - مؤسس و مدیر انتشارات قهرمانی
حدود ۱۰سال قبل حوزه نشر از آرامشی نسبی برخوردار بود و کتابفروشیها نیز به صورت پراکنده رونق خود را داشتند، از آنجا که من از دوران نوجوانی فعالیت در کتابفروشی را شروع کرده و به حوزه نشر رسیدهبودم، در سفرهای پی در پی که به کشورهای مختلف داشتم، از کتابفروشیها بازدید میکردم، در نتیجه از نزدیک شاهد فعالیت این صنف در خارج از کشور نیز بودم.
در این سالها علاقهمند بودم کتابفروشی کامل و مجهزی را برای کشورم تاسیس کنم تا هم خودم از تاسیس و حضور در آن لذت ببرم و هم مخاطبان و مردم از کتابفروشی بیشتر بهرهمند شوند.
حدود شش سال قبل این محل را خریدیم تا پروانه ساخت و ساز را از شهرداری بگیریم و کار تخریب و بازسازی را آغاز کنیم، مقداری طول کشید.
امروز اوضاع نشر با شرایطی که برای کاغذ و سایر ملزومات مورد نیاز چاپخانهها از قبیل زینک، گلاسه و مرکب به وجود آمده، چندان مناسب نیست و صنف نشر و کتابفروشی مشکلات بسیاری دارد. شاید اگر ۱۰سال قبل مثل امروز بود، این کار را انجام نمیدادم.
به هر حال امیدواریم با پشتوانه تجربه ۵۲ ساله در حوزه کتابفروشی و ۴۴ سال در حوزه نشر و ۴۴۰۰ عنوان کتاب منتشر شده در انتشارات قدیانی و برندی که مورد استقبال مردم بودهاست، اینجا هم آرام آرام شناخته شود و به لحاظ اقتصادی بتواند خودگردان باشد.
تلاش ما این است که این مجتمع تکمیل شود، هنوز بخش کافهکتاب راهاندازی نشده و انشاءا... به زودی آماده راهاندازی میشود، بخشی هم در طبقه منفی یک خواهیمداشت که مناسب رونمایی از کتاب و مراسم نقد و بررسی کتاب است که تلاش خواهیمکرد تا پایان سال این بخش نیز افتتاح شود.
از جمله برنامهها و اهدافی که دنبال میکنیم، این است که این مجتمع برای خانوادهها گردشگاه و تفرجگاه فرهنگی شود و بتوانند با فرزندانشان مراجعه کنند و کتابهای کودک و نوجوان و بزرگسال را خریداری کنند. تاکنون ۱۷هزار عنوان کتاب جمعآوری شده است.
طبقه همکف مخصوص کتاب بزرگسال، طبقه اول کتاب روانشناسی و نوشتافزار دانشآموزی، طبقه دوم بخش کتاب خردسال و کودک و نوجوان، طبقه سوم بخش صنایعدستی و کافه کتاب که در حال راهاندازی است و طبقه چهارم هم به بازیهای فکری و اسباببازی و بازیهای یارانهای برای بچهها اختصاص دارد.
طراحی مجتمع با نظارت شخص بنده و پسرم مهدی قدیانی و با تلاش گرافیستها و طراحان داخلی انجام شدهاست. البته شرکتهای مختلفی هم برای ساخت این دکواسیون با ما همکاری داشتند. در طراحی هر طبقه با توجه به اهداف و فضای آن طبقه، طراحی و نورپردازی به شیوهای خاص انجام شدهاست. امیدواریم مجتمع بنفشه در بین خانوادهها جا پیدا کند و به موفقت خود ادامه دهد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: