در فوتبال مگر چند موقعیت گل پیش‌ می‌آید؟
مرتضی سرهنگی «روزهای پیام‌بری» را در قالب نشست پاورقی، مورد نقد و بررسی قرار داد

در فوتبال مگر چند موقعیت گل پیش‌ می‌آید؟

یادداشتی بر کتاب «آفتاب در حجاب» اثر سید مهدی شجاعی

نفر ششم پنج تن

حضرت زینب (س)، شخصیتی خمیده و مدام در حال گریه نبودند! قطعا تحمل غم سخت و سنگینی مانند روز عاشورا، بسیار سخت است و فشار بسیاری بر هر شخصی وارد می‌کند اما تمایز حضرت زینب(س) در این مسأله اینجاست که ایشان با وجود تحمل چنین داغی، با صبری فراوان و مثال‌زدنی، توانستند جریانی را راهبری کنند که تا امروز ماندگار شده است. این ویژگی ایشان می‌تواند الگویی بسیار خاص و مهم برای همگان باشد. جایگاه حضرت زینب(س) در بین فرزندان امامان معصوم، بسیار نزدیک به خود معصومین است.
کد خبر: ۱۳۸۹۶۰۵
نویسنده محمدرضا خراسانی‌زاده - منتقد ادبی

نقش سازنده و اثرگذار ایشان در ماجراهای پس از واقعه عاشورا بر کسی پوشیده نیست و اگر خطبه‌ها و حرکات روشنگرایانه، مقتدرانه و ضد‌ظلم ایشان نبود، عاشورا در کربلا می‌ماند و به‌هیچ وجه علنی و جهانی نمی‌شد و یزید و یزیدیان می‌توانستند خودشان را تطهیر کنند و این حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) و دیگر افرادی که در ظاهر در قالب اسیر اما در اصل در قامت آزادگانی بلند مرتبه بودند که توانستند چهره واقعی ظالمان را برملا کنند و آنان را هم به مردم زمان خود و هم به آیندگان بشناسانند.
کار حضرت زینب(س) محدود به زمان خود نبود و ایشان در سخنان‌شان معیارهایی بیان کردند تا برای همیشه ظالمان و مظلومان را بتوان شناخت.سید‌مهدی شجاعی در کتاب آفتاب در حجاب سراغ این شخصیت بزرگ و رفتارها و گفتارهای مهم ایشان رفته است و تلاش کرده تا زندگی ایشان را بیش از پیش برای مخاطبان بیان کند.
بستر اصلی روایت نیمه‌اول کتاب، روز عاشوراست اما در خلال روایت وقایع و اتفاقات، نویسنده به‌خوبی گریزهای زیادی به وقایع مربوط به حضرت رسول(ص)، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س) و امام حسن(ع) زده است. این گریزها مربوط به ماجراهایی هستند که یا ریشه‌ای از کربلا در آن است یا مرتبط با حضرت زینب(س) و ویژگی‌های ایشان است. اما نیمه دوم کتاب، حضرت زینب(س) را در وقایع پس از شهادت امام حسین(ع) در روز عاشورا به تصویر می‌کشد. جایی که بروز و ظهور همه صفات و ویژگی‌های حضرت است. سال‌ها زندگی و تعلیم نزد بزرگ‌ترین و والاترین بندگان مقرب خدا یعنی پنج تن آل عبا، ایشان را به چنین حد اعلایی رسانده که در شرایط بسیار سخت بعد از واقعه عاشورا توانستند چند کار بزرگ را به سرانجام برسانند. حفظ جان امام سجاد(ع) و زنان و کودکان اهل‌بیت در اوضاع سخت بعد از جنگ و حمله به خیام و ساماندهی بازماندگان اولین کار جدی و بزرگ ایشان بود. از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر درخشان، قلم و بیان آن است. نویسنده با بیانی شیوا و احساسی زندگی حضرت را بیان کرده که موجب اثرگذاری بیشتر محتوا شده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها