معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در واکنش به ثبت فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای در یونسکو به نام جمهوری آذربایجان گفت: ظاهرا برای چند رویداد فرهنگی و ورزشی، امکان ثبت، به‌نام چندین کشور وجود دارد. حال باید دید این یک رویه عمومی است یا خیر.
کد خبر: ۱۳۸۹۳۹۸

به گزارش جام جم آنلاین، سینا کلهر معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در واکنش به ثبت «فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ ای» به‌عنوان میراث ناملموس به‌نام جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: ابتدا باید عنوان کنم که یونسکو در سال ۲۰۱۰ ورزش زورخانه‌ای را با عنوان «آیین» پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به‌نام جمهوری اسلامی ایران ثبت کرده است. طبیعتا وقتی رویدادی به‌عنوان یک کشور به ثبت‌ می‌رسد، مهم‌ترین فعالیت مدنظر، انجام شده و بعد از آن این حریم رعایت می‌شود که یک سابقه تاریخی در خصوص آن رویداد وجود دارد. اما در حدود ۲ ماه پیش مشخص شد که کشور آذربایجان قصد دارد «فرهنگ» پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای به‌نام این کشور ثبت کند. در همان زمان فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای مکاتباتی را با اداره کل ثبت آثار ملی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نیز نماینده جمهوری اسلامی در یونسکو آغاز کرد. دوستان اعلام کردند این موضوع را پیگیری خواهند کرد.

وی افزود: در اجلاس اخیری که چند روز پیش در مراکش برگزار شد، مدیرکل ثبت آثار ملی نیز حضور داشته و در چندین نوبت رئیس فدراسیون پهلوانی و زورخانه‌ای ایران و مدیرکل در جلسه صحبت کرده و موضوع را یادآوری کرده و مسئولان مربوطه هم تاکید می‌کنند که از ظرفیت‌های قانونی برای جلوگیری از این اتفاق، استفاده خواهند کرد. با این وجود این اتفاق رخ داد و تنها توضیحی که به ما ارائه شد این بود که ظاهرا برای چند رویداد فرهنگی و ورزشی، امکان ثبت، به‌نام چندین کشور وجود دارد؛ چون آن رویداد، یک رویداد منطقه‌ای و شاید هم بین‌المللی است. به‌عنوان مثال همان‌طور که ۱۲ کشور آیین نوروز و یا ۳ الی ۴ کشور ورزش چوگان را به‌عنوان میراث فرهنگی خود به‌صورت رسمی به ثبت رسانده‌اند، درخصوص ورزش زورخانه‌ای نیز همین مسیر طی شده است.

کلهر به نکته‌ای هم در این خصوص اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد این است آیا این یک رویه عمومی برای همه کشورهاست یا فقط درخصوص میراث فرهنگی جمهوری اسلامی اتفاق می‌افتد؟ دوستان در حال بررسی این موضوع هستند تا ببیند اگر این یک رویه عمومی است و برای سایر کشورها هم اتفاق می‌افتد که خب ایرادی به آن نمی‌توان گرفت اما اگر فقط درخصوص ایران رخ می‌دهد، باید به‌صورت جدی پیگیری شود.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش ادامه داد: همه پیگیری‌های ما باید توسط نهادحقوقی اداره کل ثبت آثار ملی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری انجام شود. این بدان معناست که همه کارهای ما در این زمینه باید با واسطه انجام شود و نمی‌توانیم مستقیما و مستقلا این موضوع را پی‌گیری کنیم. درحال حاضر این مسئله هم از سوی فدراسیون زورخانه‌ای ایران و هم از سوی فدراسیون بین‌المللی زورخانه‌ای که در ایران مستقر است، پی‌گیری می‌شود. این آخرین توضیحاتی که است به وزارت ورزش ارائه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها