درحالی‌که قیمت مصالح ساختمانی به عنوان یکی از اجزای ساخت مسکن به‌صورت تصاعدی هر هفته در حال افزایش است فقط تسهیلات پروژه نهضت ملی ثابت مانده و این عدم تناسب باعث شده که بسیاری از طرح‌ها نیمه‌کاره رها شود.
کد خبر: ۱۳۸۸۹۵۱

براساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی تسهیلات ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن در شهر تهران ۴۵۰میلیون تومان و در ۴۸شهرستان این استان ۳۰۰میلیون تومان است. با توجه به عدم ساخت پروژه دولتی در تهران، اگر افرادی تمایل داشته باشند که به‌صورت خودمالک از امتیاز طرح نهضت ملی مسکن استفاده کنند، ۳۰۰میلیون تومان به آن‌ها تسهیلات تعلق خواهد گرفت که با توجه به تورم مصالح، زمین و نیروی انسانی برای تکمیل این طرح‌ها کافی نیست. این تورم باعث شده که سازندگان پیشنهاد افزایش تسهیلات را به میزان ۴۵۰میلیون تومان ارائه‌دهند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد به‌دلیل افزایش قیمت سیمان، فولاد و یونولیت، عمده طرح‌های نهضت ملی مسکن استان تهران در هفته‌های اخیر دچار کندی در اجرا شده‌اند. از طرف دیگر پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات از ۳۰۰ به ۴۵۰میلیون داده شده، اما هنوز بانک مرکزی موافقت خود را با این افزایش اعلام نکرده است.

پیشرفت ۵۰ درصدی
خلیل محبت‌خواه، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران از انعقاد قرارداد ۵۳هزار و ۲۱۴ واحد مسکن نهضت ملی خودمالکی در شهر تهران و سایر شهر‌های استان خبر داد و گفت: از این تعداد تاکنون ۳۲۹۲ واحد مسکن ملی به پرداخت تسهیلات منجر شده است. وی مجموع پیشرفت پروژه‌های خودمالکی استان را ۵۳درصد عنوان کرد و از سازندگان و انبوه‌سازان خواست از فرصت تسهیلات مسکن ملی بهره برده و به این طرح بزرگ بپیوندند.

محاسبه عجیب تسهیلات مسکن
درحالی‌که قیمت مصالح ساختمانی در همه نقاط کشور تقریبا یکسان است و اساسا ساخت مسکن در یک کلانشهر با یک مشخصات ثابت به همان میزان مصالح خواهد برد که در یک روستای کوچک ساخته شود، با این حال نرخ تسهیلات متفاوت‌است.

پرداخت متمم روی هوا
ایرج رهبر، سازنده یکی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان تهران با بیان این‌که پرداخت متمم در برخی مناطق محقق نشده گفت: وام نهضت ملی مسکن به ازای هر واحد در کلانشهر تهران ۴۵۰میلیون تومان است، اما هنوز وام ما ۳۰۰میلیون است و پرداخت ۱۵۰میلیون تومان محقق نشده. البته در شهر‌های جدید که بعضا کیلومتر‌ها از تهران دور هستند ۴۵۰میلیون تومان پرداخت می‌شود، اما در شهر‌هایی مثل اسلامشهر و شهریار شکل اجرایی به خود نگرفته است.

یکی دیگر از مشکلات به عدم همکاری برخی متقاضیان در پرداخت آورده مربوط می‌شود. پس از ثبت‌نام‌های صورت‌گرفته ۱۲۸هزار و ۳۸۸ نفر متقاضی نهضت ملی مسکن در استان تهران تایید نهایی شدند که از این تعداد تاکنون ۶۵هزار نفر افتتاح حساب داشته و تعداد کسانی که ۴۰میلیون تومان اولیه را واریز کرده‌اند فقط ۲۲هزار نفر هستند. چند روز قبل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سفر یک‌روزه‌ای به شهرستان اسلامشهر داشت که مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران درخواست افزایش تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهر‌های رباط‌کریم، پاکدشت، اسلامشهر، پرند، هشتگرد و ایوانکی را در جریان این سفر مطرح کرد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها