هفته‌ای متلاطم برای فلز زرد

حباب سکه به ۲ میلیون تومان رسید

به دنبال افزایش بیش از یک درصدی قیمت گواهی سکه در معاملات امروز (یکشنبه) بازار سرمایه نسبت به روز گذشته، بازار آزاد سکه و طلا نیز واکنش نشان داده و متاثر از پیش‌قدمی بورس، قیمت سکه را به ۱۷ میلیون تومان رساند؛ در این رابطه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران این افزایش قیمت را ناشی از نوسان نرخ ارز خوانده و تاکید کرد که البته همچنان تقاضای کاذب شکل نگرفته است.
کد خبر: ۱۳۸۸۴۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، در معاملات امروز (یکشنبه ۶ آذر ماه) بازار سرمایه، سکه تمام طرح جدید با افزایش بیش از یک درصدی نسبت به روز گذشته از مرز ۱۷ میلیون تومان گذر کرد. این درحالی است که کمترین قیمت سکه در بازار سرمایه حدود ۱۶ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان و بیشترین قیمت نیز ۱۷ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان بود. قیمت مجاز سکه نیز از ۱۵ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان تا ۱۷ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان تعیین شده است.

یک کارشناس بازار سرمایه، پیرامون دلیل افزایش قیمت سکه در بازار سرمایه، ضمن اشاره به تاثیرپذیری قیمت سکه از دو متغیر اصلی طلای جهانی و نرخ ارز، اعلام کرد: قیمت هر انس طلا در بازار جهانی حدود ۱۷۷۵ دلار است. در این میان سکه، قیمت دلار را بیش از نرخ کنونی پیش‌بینی کرده اما قاعدتا این نرخ حباب دارد.

به دنبال افزایش قیمت اوراق (گواهی) سکه‌ها در بورس کالا، بازار سکه نیز عقب نمانده و قیمت سکه‌های تمام طرح جدید را به ۱۷ میلیون تومان رساند.

در رابطه با علت این افزایش قیمت‌ها، نادر بذرافشان- رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران- در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام خبر ۱۷ میلیون تومانی شدن هر قطعه سکه پس از افزایش قیمت گواهی در بازار سرمایه، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از این افزایش قیمت‌ها در بازار سکه به سبب نوسان نرخ ارز در بازار داخل است که قیمت اوراق سکه نیز با پیش‌بینی همین افزایش‌ نرخ ارز بالا رفت. بخش محدودی نیز به سبب خبرهای سیاسی- اقتصادی در سطح دنیاست.  

وی تصریح کرد: نکته مهم این است که بازار همچنان بدون تقاضاست و این التهاب‌ها و افزایش قیمت‌ها هیچ تاثیری در تقاضا نداشته و بازار همچنان روند متعادل همیشگی خود را طی کرد. برخلاف آنکه هر بار با افزایش نرخ ارز و به‌تبع افزایش قیمت‌ها در بازار سکه و طلا، تقاضا برای خرید نیز افزایش پیدا می‌کرد، این بار این اتفاق خوشبختانه نیفتاده است.  

بایستی فاصله قیمت‌ اوراق سکه در بورس از قیمت سکه در بازار آزاد (پایین‌تر) بیشتر شود

بذرافشان ادامه داد: سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با اوراق سکه در بورس یک موضوع اساسی است که همانطور که پیش‌تر اشاره شد، چنانچه کنترل شده پیش رود و فاصله خود را بازار آزاد بیشتر کند؛ بدین معنا که ارزان‌تر از قیمت سکه در بازار آزاد قیمت‌گذاری و عرضه شود و این فاصله بیشتر شود (با فاصله بیشتر، پایین‌تر از قیمت در بازار). دیدیم که امروز قیمت‌ها به بازار آزاد نزدیک شد و تفاوت قیمتی کم شد، قیمت‌ها در بازار آزاد هم روند افزایشی پیدا کرد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران تاکید کرد: اگر سیاست‌های بانک‌ مرکزی به گونه‌ای باشد که قیمت‌ها دورتر از قیمت سکه در بازار آزاد (پایین‌تر) عرضه شود، تاثیر مثبتی در بازار آزاد خواهد داشت  و می‌تواند در ثبات بازار و حتی کاهشی شدن قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

وی در پایان در رابطه با حباب سکه نیز گفت: حباب سکه امروز مجدد بزرگتر شد و در محدوده دو میلیون تومان قرار گرفت. براین اساس در حال حاضر هر قطعه سکه تمام طرح جدید در حدود دو میلیون تومان دارای حباب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها