جالب است بدانید با این‌که سرشیر از فرآورده‌های لبنی است و همان‌طور که از نامش پیداست از سطح شیر گرفته می‌شود اما به دلیل چربی زیادی که دارد در گروه چربی‌ها دسته‌بندی می‌شود. معمولا بیشتر روستاییان و کمتر شهرنشینان در وعده صبحانه به جای خامه از سرشیر استفاده می‌کنند اما آیا توصیه به مصرف سرشیر می‌شود؟
کد خبر: ۱۳۸۸۳۹۲
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه دانش و سلامت

سرشیر، نوعی خامه است که به‌تدریج بر اثر خنک شدن شیر گرم، روی سطح شیر بسته و اغلب به روش سنتی و امروزه به روش صنعتی در بسته‌بندی‌های متنوعی تهیه و عرضه می‌شود.

سرشیر از کره کم‌چرب‌تر، ولی از خامه صبحانه که حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد چربی دارد، چرب‌تر است به این دلیل که سرشیر، چون به‌تدریج روی سطح شیر جمع می‌شود می‌تواند در مقایسه با خامه مقدار بیشتری از چربی شیر را در خود جای دهد. با این‌که سرشیر از نظر ارزش تغذیه‌ای به پای شیر نمی‌رسد و بیش از ۹برابر شیر تازه دوشیده شده چرب‌تر است، اما در مقایسه با خامه، پروتئین بیشتری داشته و مغذی‌تر است. هرچند نمی‌تواند کلسیم و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین و جایگزین شیر شود. این موضوع در مورد چربی جمع شده روی ماست‌های محلی که روستاییان به آن سرماست می‌گویند نیز صدق می‌کند.

بد نیست بدانید اگر فردی با خوردن یکی دو قاشق خامه یا سرشیر به عنوان صبحانه سیر و راضی شود مشکلی برایش پیش نمی‌آید، چون چربی بیش از اندازه‌ای دریافت نمی‌کند. باید توجه داشت این محصولات بیشتر نقش یک ماده غذایی برای تنوع بخشیدن به سفره صبحانه را دارند و گاهی می‌توانند همراه خوبی برای عسل و مربا‌های اصیل ایرانی مانند مربای به یا آلبالو باشند، ولی نمی‌توانند جایگزین شیر و پنیر وعده صبحانه شوند.

متاسفانه برخی افراد لاغر برای وزن گرفتن سریع، روزانه به مصرف زیادی از محصولات پرچرب مانند کره و خامه و سرشیر روی می‌آورند که این کار اصلا صحیح نیست. چربی این محصولات مانند چربی گوشت قرمز، جزو چربی‌های جامد و اشباع و حاوی کلسترول است؛ بنابراین مصرف بیش از اندازه آن توصیه نمی‌شود و پیشنهاد بر این است که افراد لاغر برای وزن گرفتن از خوراکی‌های مفیدی مانند انواع آبمیوه و آجیل‌ها استفاده کنند. قابل توجه کسانی که علاقه زیادی به مصرف خامه دارند، امروزه در صنایع لبنیات، چربی برخی خامه‌ها کم شده و به همین دلیل کالری‌شان هم پایین آمده است. معمولا خامه‌های صبحانه حدود ۳۰درصد چربی دارند که اگر این ۳۰درصد به ۱۵درصد کاهش یابد، محصول نهایی، خامه‌ای رژیمی و کم‌کالری می‌شود. می‌توان به‌سادگی و با خواندن برچسب روی بسته‌بندی خامه‌ها، متوجه میزان چربی موجود در آن‌ها شد. نکته‌ای که در مورد سرشیر و خامه محلی باید بدانید این‌که این نوع محصولات، برخلاف انواع کارخانه‌ای می‌توانند بار میکروبی بالایی داشته و به انواع میکروب‌های بیماری‌زا همچون سل و تب مالت آلوده باشند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها