کد خبر: ۱۳۸۷۹۱۱
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

از ابتدای جنگ اوکراین تاکنون، کشور‌های غربی بار‌ها روسیه را به جنایت جنگی متهم کرده‌اند، اما درباره ماجرای اخیر کشتار اسیران روسیه توسط نیرو‌های اوکراینی، همچنان به سکوت خود ادامه می‌دهند.

چند روز قبل بود که ویدئو‌هایی از اعدام سرباز‌های اسیر روس به دست نیرو‌های اوکراینی در فضای مجازی منتشر شد و روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز در گزارشی، صحت این ویدئو‌ها را تایید کرد. طبق این گزارش، به نظر می‌رسد این افراد به ضرب گلوله از فاصله نزدیک کشته شده‌اند. به گزارش نیویورک‌تایمز، این حادثه حدود دو هفته قبل رخ داده و حداقل ۱۱ سرباز اسیر روس از فاصله نزدیک هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده‌اند. نیویورک تایمز به نقل از مشاور پزشکی در سازمان «پزشکان برای حقوق بشر» افزود: «کشتن یا زخمی کردن یک جنگجو که سلاحش را زمین گذاشته یا دیگر ابزار دفاعی ندارد و به اختیار تسلیم شده، نقض قوانین بین‌المللی جنگ است.».
اما کشور‌های غربی نه تنها در روز‌های اخیر در این زمینه موضعی نگرفته‌اند بلکه اطلاعات اخیر نشان می‌دهد ردپای نیرو‌های ناتو نیز در این ماجرا دیده می‌شود. شبکه روسی راشا تودی به نقل از یک سرباز سابق ارتش اوکراین گزارش داد نظامیان اوکراینی که ۱۰اسیر جنگی روس را اعدام کردند، متعلق به تیپ مستقر در شهر لووف (Lvov) هستند که همکاری نزدیکی با ناتو دارد. طبق این گزارش، سرباز منبع این خبر پیشتر در همین تیپ خدمت می‌کرد، اما بعد از آن که اوکراینی‌ها پدرش را اعدام کردند به طرف روس پیوست. به نوشته راشا تودی و به نقل از این سرباز سابق اوکراین، افرادی که در تیپ ۸۰ مستقر شده بودند، مدت‌ها قبل از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آموزش دیده بودند که از هر چیز روسی متنفر باشند. به گفته او، نیرو‌های آمریکایی از جمله تفنگداران دریایی آمریکا در آموزش این تیپ مشارکت داشته‌اند. پیشتر، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه قول داد مسکو به دنبال قاتلان خواهدبود و تاکید کرد این افراد باید به خاطر جنایت‌شان پیدا و مجازات شوند. وی همچنین بر لزوم انجام تحقیقات بین‌المللی در این زمینه تاکید کرد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها