پیش از خواب، آب بنوشید تا بدن در آرامش سم‌زدایی کند

پاکسازی در انتهای‌شب

اگر هر روز صبح وقتی زنگ ساعت شما را از خواب بیدار می‌کند، دست‌تان را به سمت دکمه چرت(اسنوز) می‌برید، بدانید که شما تنها نیستید؛ مطالعه جدیدی نشان می‌دهد ۵۷درصد از بزرگسالان معمولا تا دومین(یا سومین و چهارمین) زنگ هشدار در رختخواب می‌مانند.
کد خبر: ۱۳۸۷۵۷۶
نویسنده یاسمین مشرف - گروه دانش و سلامت

وجود دکمه چرت در همه ساعت‌ها، نشان محبوبیت آن است و این در حالی است که کارشناسان هشدار‌های فراوانی مبنی بر مضربودن استفاده از این دکمه برای سلامت به ما داده‌اند. پژوهشگران علوم خواب استدلال می‌کنند که زنگ‌های هشدار یا همان چرت به صورت نظری می‌توانند چرخه خواب ما را مختل و بیدارشدن ما را دشوارتر کنند.

در حالت نیمه‌خواب، فشردن دکمه چرت بسیار وسوسه‌انگیزاست، اما اتفاقی که با خاموش‌کردن زنگ هشدار برای چند دقیقه رخ می‌دهد این است که بدن ما وارد چرخه خواب بعدی ــ که قرار است خیلی زود قطع شود ــ می‌شود. باوجود این دیدگاه منفی نسبت به چرت‌زدن، داده‌های کمی در مورد تأثیرات آن وجود دارد و بیشتر آنچه در این رابطه می‌دانیم از مطالعات انجام‌شده درمورد رفتار‌های مرتبط با خواب یا استرس استنتاج شده است. استفان متینگلی، عصب‌شناس از دانشگاه نوتردام در ایندیانا می‌گوید: «پزشکان عموما با استفاده از دکمه چرت مخالف‌اند، اما در بررسی داده‌های سخت، هیچ اطلاعاتی در این باره یافت نشد. ما داده‌هایی داریم که ثابت می‌کنند چقدر استفاده از این دکمه رایج است، اما هنوز چیز زیادی نمی‌دانیم.»

در مطالعه‌ای شامل ۴۵۰ بزرگسال، از داده‌های ثبت‌شده در نظرسنجی‌های خواب‌روزانه و دستگاه‌های پوشیدنی استفاده و نشان داده شد زنان ۵۰‌درصد بیشتر از مردان در معرض چرت صبحگاهی هستند. در عین حال، کسانی که معمولا عادت به چرت‌زدن داشتند در طول روز گام‌های کمتری را نسبت به افرادی که عادت به این کار نداشتند، می‌پیمودند و الگو‌های خواب‌شان نشانه‌های بیشتری از اختلال خواب را نشان می‌داد. همچنین مشخص شد افراد شب‌بیدار بیشتر از دکمه چرت استفاده می‌کنند و به طور کلی بیشتر خسته می‌شوند. همچنین افراد جوان بیشتر از این دکمه استفاده می‌کردند. هیچ‌کدام از این‌ها به آن معنی نیست که بین چرت‌زدن و تا دیروقت بیدارماندن یا کم‌تحرکی در طول روز، رابطه مستقیمی وجود دارد، اما نشان می‌دهد که چرت‌زدن می‌تواند برای یک فرد احساس خوبی ایجاد کند، ولی برای فرد دیگر این طور نباشد. تیم تحقیقاتی، در این باره که چرت‌زدن برای ما خوب است یا بد، اظهارنظری نکرده، اما تأکید کرد که نیاز به هرنوع زنگ هشداری برای بیدارشدن، احتمالا برای سلامت عمومی ما خوب نیست. به عبارت دیگر راه‌حل، کمتر فشردن دکمه چرت نیست، بلکه داشتن خوابی است که طول آن مناسب و از نظر برنامه منظم و تا حد امکان آرام و بدون مزاحمت باشد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها