در مواقعی که تحت فشار عصبی و استرس هستید خوردن، مسکنی برای رفع احساساتی مانند کسالت، تنهایی، افسردگی یا اضطراب به نظر می‌رسد که خود پرخوری و مشکلات ناشی از آن را به‌دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۸۷۴۲۵
نویسنده رفعت رحیم‌زاده‌حناچی - گروه دانش وسلامت

شرایط وقتی بغرنج‌تر می‌شود که حساسیت بر حفظ وزن خود به عامل اضطراب‌زای مضاعفی به این چرخه معیوب اضافه شود. به‌هرحال خوردن در زمان تحمل استرس که هورمون کورتیزول آزاد شده است حداقل به‌طور موقت موجب احساس بهتر می‌شود؛ یک متخصص تغذیه دراین‌باره معتقد است که لذت ناشی از خوردن می‌تواند اثراتی مشابه مصرف دارو در بدن ایجاد کند. عمل «جویدن» با خاصیت مشغول‌کنندگی خود باعث حواس‌پرتی از عوامل استرس‌زا می‌شود. با وجود این، چنین راهکاری جهت سرکوب فشار‌های عصبی راه‌حل صحیحی نیست. برای مقابله با اضطراب و فشار عصبی مزمن و مداوم، راه‌هایی ساده‌تر و ایمن‌تر نیز وجود دارد که به مواردی از این دست اشاره می‌شود:

در رژیم غذایی خود تعادل ایجاد کنید

در راهکار «خوردن برای مقابله با فشار روانی» تمایل افراد به خوراکی‌های کم‌کالری مانند هویج و بروکلی نیست؛ بلکه آن‌ها را به مصرف شیرینی‌ها و چربی‌ها سوق می‌دهد که خاصیت «کرخت‌کنندگی» داشته و درعین‌حال با افزایش سطح قند خون، باعث ایجاد گرسنگی‌های کاذب و پی‌درپی می‌شود که خودش عامل تداوم و تکرار این چرخه معیوب است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که به‌جای کوکی‌های شکلاتی و چیپس‌ها، رژیم‌غذایی خود را با سطح متعادلی از پروتئین‌ها و فیبر‌ها غنی کنید.

در بازه‌های زمانی منظم بخورید

هرچه زمان بیشتری گرسنه بمانید بیشتر مستعد پرخوری خواهید بود؛ چه دچار اضطراب باشید یا خیر؛ بنابراین به‌جای خوردن یکجای یک وعده مفصل، هر سه الی چهار ساعت یکبار وعده‌های سبک‌تر مصرف کنید. این شکل از خوردن با کنترل پروتئین بدن، از احساس ولع به خوردن جهت کم کردن بار روانی می‌کاهد. هدف این راهکار ایجاد حس رضایت و عدم وابستگی به غذا جهت بازیابی روانی است.

تمرین‌های ذهن‌آگاهی انجام دهید

براساس نتایج مطالعه‌ای در سال ۱۳۹۶/۲۰۱۷انجام تمرین‌های ذهن‌آگاهی روزانه، اختلال خوردن عصبی را در افرادی که از سطح بالای استرس دائمی رنج می‌برند کاهش می‌دهد. برخی روش‌های آسان ذهن‌آگاهی هنگام خوردن غذا شامل این موارد است:
​​​​​​​
خوردن با طمأنینه، بدون عجله و هدفمند
چند تنفس عمیق پیش از شروع هر وعده غذایی
کنار گذاشتن قاشق و چنگال در فاصله بین خوردن دو لقمه
ارزیابی حالت روحی هنگام خوردن غذا و تشخیص این‌که آیا این وعده ضروری است یا واکنشی عصبی.

در محیط آرام غذا بخورید

غذاخوردن در مقابل تلویزیون یا در حال کار با تلفن‌همراه، خود می‌تواند عاملی استرس‌زا باشد؛ بنابراین برای غذاخوردن مکانی آرام در نظر بگیرید. توجه کنید محل سرو غذا دور از یخچال پر از غذا‌های رنگارنگ و وسوسه‌انگیز باشد. همچنین غذای باقیمانده از وعده‌های قبل را از دسترس خود دور نگه دارید؛ با این کار احتمال وسوسه‌شدن جهت خوردن وعده‌های غیرضروری را کاهش می‌دهید.

روش‌تان را بازبینی کرده و تغییر دهید

هنگامی که اضطراب دارید و مثلا در مسیر خانه نیز هستید سراغ رستوران‌های فست‌فودی نروید؛ این ممکن است ساده‌ترین روش جهت خلاصی از بار روانی به نظر برسد، اما بهترین آن نیست. بسیار مهم است که طرز فکر خود را در رابطه با فرآیند حل مسأله تغییر و ذهن خود را طوری پرورش دهید که برای مقابله با اضطراب‌ها و ناراحتی‌های عصبی، راهکار‌هایی غیر از خوردن پیشنهاد دهد.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها