ریچارد فالک، گزارشگر ویژه سابق حقوق بشر سازمان ملل‌متحد در مسأله فلسطین در گفتگو با «جام‌جم» مطرح کرد

نتیجه انتخابات صهیونیست‌ها چیزی جز تقویت مقاومت نیست

گزارش نهاد‌های امنیتی صهیونیستی درباره حال و روز بحرانی گروه سازشکار فلسطینی

نگرانی صهیونیست‌ها از فروپاشی تشکیلات خودگردان

دولت جدید نتانیاهو در کنار مشکلات فراوانی که با آن‌ها روبه‌روست مشکل بزرگی دارد به نام کرانه باختری که در ماه‌های اخیر، عملیات فلسطینی‌ها در این منطقه صهیونیست‌های زیادی را به کام مرگ کشیده است.
کد خبر: ۱۳۸۷۴۳۲
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

هفته گذشته بود که در عملیات شهادت‌طلبانه یک جوان فلسطینی در این منطقه، سه صهیونیست به هلاکت رسیدند و به گفته هالیل بیتوت رازین، خبرنگار نظامی امنیتی شبکه ۱۴تلویزیون رژیم‌صهیونیستی شمار صهیونیست‌های کشته شده در سال‌۲۰۲۲ به ۲۹نفر رسیده که از سال۲۰۰۵ تا امروز بی‌سابقه بوده است. رادیو ارتش رژیم‌صهیونیستی هم در گزارش جداگانه‌ای این اطلاعات را تایید و اعلام کرد، صهیونیست‌های کشته شده بر اثر عملیات فلسطینیان به بالاترین رقم از سال۲۰۰۵ به بعد رسیده است.

همزمان با روند رو به رشد عملیات گروه‌های مقاومت در کرانه باختری که به افزایش آمار تلفات صهیونیست‌ها در سال ۲۰۲۲ منجر شده، مقامات ارشد امنیتی رژیم‌صهیونیستی، تشکیلات خودگردان را مقصر می‌دانند و مدعی هستند محمود عباس و نهاد‌های امنیتی تحت امر او، کنترل امور در این منطقه را از دست داده‌اند. بر همین اساس، نگرانی‌های صهیونیست‌ها رو به افزایش گذاشته و درباره آینده کرانه باختری در نبود احتمالی تشکیلات خودگردان، گمانه‌زنی‌هایی در جریان است. بر اساس گزارش رسانه‌ها، نهاد‌های امنیتی رژیم‌صهیونیستی به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه رژیم‌صهیونیستی هشدار داده‌اند تشکیلات خودگردان فلسطین به سبب ناآرامی‌های اخیر در کرانه باختری در آستانه فروپاشی کامل قرار دارد.
به گزارش پایگاه اینترنتی واللا نیوز، رونین بار، رئیس دستگاه اطلاعاتی عمومی رژیم صهیونیستی (شاباک) در جریان دیدار اخیر خود با بنیامین نتانیاهو با اشاره به شرایط وخیم امنیتی کرانه‌باختری و افزایش عملیات ضدصهیونیستی گروه‌های مقاومت فلسطین مدعی شده است که تشکیلات خودگردان و محمود‌عباس، ریاست این تشکیلات در لبه پرتگاه فروپاشی قرار دارند. منابع مطلع افزوده‌اند که علاوه بر شاباک نهاد‌های دیگر امنیتی همچون دستگاه اطلاعات ارتش رژیم‌صهیونیستی نیز نسبت به تشدید بحران امنیتی در کرانه‌باختری به‌ویژه در سایه ظهور گروه‌های جدید مقاومت فلسطینی همچون عرین‌الاسود (بیشه شیرها) ابراز نگرانی کرده‌اند. این نهاد‌ها نسبت به عدم پیروی و تبعیت گروه‌های مقاومت فلسطینی در کرانه باختری از تشکیلات خودگردان و همچنین نحوه دستیابی آن‌ها به سلاح هشدار داده‌اند.

شکاف میان نیرو‌های تشکیلات خودگردان

نگرانی‌های مقامات رژیم‌صهیونیستی نسبت به عملکرد تشکیلات خودگردان چند ماهی است که تشدید شده و مدتی پیش هم پایگاه اطلاع‌رسانی رادیو و تلویزیون سراسری رژیم صهیونیستی (کان) درگزارشی در این رابطه خبر داد، سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به مشارکت روز افزون پرسنل دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان در عملیات ضد صهیونیستی نگران هستند. در تابستان بود که منابع آگاه در سرویس‌های امنیتی اسرائیلی اعلام کردند در یکی از عملیات‌های نیرو‌های ارتش اسرائیل در جنین، در اقدامی کم‌سابقه برخی از نیرو‌های تشکیلات خودگردان به مقابله به نظامیان اسرائیلی پرداختند که به مجروحیت یکی از سرباز‌های صهیونیست منجر شد. از همان موقع بود که برخی کارشناسان امنیتی اسرائیل، نگران تغییر رویکرد میان برخی اعضای تشکیلات خودگردان شدند. شبکه‌کان همچنین فاش کرد این اولین فعالیت ضدصهیونیستی اعضای تشکیلات خودگردان نیست و تا امروز تعدادی از پرسنل امنیتی تشکیلات خودگردان در حوادث مشابهی دستگیر و عامل یکی از عملیات اخیر مسلحانه ضدصهیونیستی هم عضو دستگاه‌های امنیتی تشکیلات خودگردان است. هاآرتص هم در تحلیلی مشابه فاش کرد، از دیدگاه محافل اطلاعاتی اسرائیلی در صورت ادامه انتفاضه احتمال فروپاشی کامل تشکیلات خودگردان وجود دارد. بخشی از مشکلات این روز‌های تشکیلات خودگردان را می‌توان ناشی از جنگی دانست که در داخل این تشکیلات برای جانشین محمود عباس در جریان است. محمود عباس، دومین رئیس تشکلات خودگردان فلسطین است که از ۱۵ژانویه ۲۰۰۵ این منصب را در اختیار گرفت. دوره ریاست او ژانویه ۲۰۰۹ به پایان رسیده، اما به‌دلیل برگزار نشدن انتخابات فلسطین، هنوز در منصب خود باقی مانده است.

چرا صهیونیست‌ها نگرانند؟

نگرانی صهیونیست‌ها از تضعیف تشکیلات خودگردان فلسطین، ریشه‌های مختلفی دارد، چرا که این تشکیلات در سال‌های گذشته بخش قابل‌توجهی از نیاز‌های امنیتی رژیم‌صهیونیستی را از طریق همکاری امنیتی تأمین کرده است. بر این اساس، اگر تشکیلات خودگردان این وظیفه را انجام ندهد صهیونیست‌ها باید به طور مستقیم با فلسطینی‌ها در تمامی کرانه باختری درگیر شوند و این موضوعی است که با توجه به مشکلات روزافزون صهیونیست‌ها از توان این رژیم خارج است و به همین دلیل آن‌ها ترجیح می‌دهند با ادامه تقویت تشکیلات خودگردان، حتی برای یک دوره کوتاه هم شده احتمال افزایش درگیری در کرانه باختری را کاهش دهند. صهیونیست‌ها همچنین برای جلب نظر دولت بایدن به دنبال حفظ حکومت خودگردان فلسطین است، چرا که طرف سازشکار فلسطینی یعنی تشکیلات خودگردان، از اهمیت بالایی در سیاست خارجی دولت بایدن برخوردار است و صهیونیست‌ها حتی به طور ظاهری هم شده باید به حکومت خودگردان توجه کنند تا بتوانند حمایت بایدن را به دست آورند. همچنین پس از عملیات شمشیر قدس، مقاومت فلسطین به صهیونیست‌ها نشان داد هیچ اقدامی علیه فلسطینیان در هر جای سرزمین‌های اشغالی و قدس را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت. همین مسأله موجب شده صهیونیست‌ها برای تضعیف مقاومت در نوار غزه به تقویت حکومت خودگردان روی آورند تا بخشی از ضعف به وجود آمده در داخل فلسطین را با اختلاف‌افکنی بیشتر جبران کنند. از سوی دیگر، صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند با ادامه حمایت‌ها از تشکیلات خودگردان، از این مسأله به عنوان برگ برنده‌ای در مذاکرات با حماس و گرفتن امتیازات بیشتر از این گروه فلسطینی استفاده کنند. اما با وجود تمام این مسائل، تشکیلات خودگردان، روز‌های خوبی را سپری نمی‌کند و روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود. تشکیلات خودگردان فلسطین هفته‌های آینده، روز‌های سرنوشت‌سازی را در کرانه باختری پشت سر خواهد گذاشت و رخداد‌های آینده کرانه باختری نه تنها بر سرنوشت تشکیلات خودگردان بلکه بر اسرائیل در سایه دولت جدید نتانیاهو تاثیر خواهد گذاشت.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها