نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به سیر نزولی قیمت‌ها در بازار طلای جهانی و کاهش میانگین هشت دلاری هر اونس طلا، بازار داخلی یک هفته اخیر سکه و طلا را، بازاری با روند صعودی به سبب نوسانات افزایشی نرخ ارز خوانده که البته با سیاست‌های بانک مرکزی در عرضه اوراق سکه در بورس از سرعت افزایش آن به نسبت کاسته شده است.
کد خبر: ۱۳۸۷۲۵۰

به گزارش جام جم آنلاین، نادر بذرافشان در گفت وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، با نوسانات نرخ ارز، قیمت سکه و طلا با افزایش نسبی همراه بود. این در حالیست که قیمت طلا در بازارهای جهانی کاهشی بود و میانگین شاهد هشت دلاری ریزش قیمت هر اونس طللا در مجموع یک هفته اخیر بودیم.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با تاکید بر اینکه شیب افزایش قیمت در بازارهای داخلی به‌نسبت هفته‌های پیش‌تر کندتر بوده و از التهابات بازار کاسته شده است، گفت: افزایش قیمت‌ها چندان زیاد نبود و نوسانات نسبی کمی بوده است. همچنان بازار با تقاضای جدی برای خرید مصنوعات سکه و طلا روبرو نیست و همچنان تقاضا پایین است.

وی در رابطه با تاثیر عرضه اوراق سکه در بورس کالا بر بازار سکه نیز، تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی در ارائه اوراق سکه در بورس کالا، تاثیر قابل توجهی در بازار داشت. از زمانیکه خبر این عرضه اعلام شد، از سرعتی که افزایش قیمت‌ها در بازار در پیش گرفته بود و در حال رشد بود، کاسته شد. عرضه اوراق سکه در بورس، سبب شد که قیمت‌ها تا حدودی ثبات پیدا کنند و از اوجی که در هفته‌های گذشته گرفته بود، فاصله بگیرد.

بذرافشان تاکید کرد: اگر این اوراق را با قیمت مناسب‌تر که فاصله بیشتری نسبت به قیمت سکه در بازار داشته باشد و با فاصله قیمت پایین‌تر بیشتری عرضه شوند، قطعا تاثیر بیشتری در ثبات و کاهش قیمت‌ها در بازار خواهد داشت. اوراق با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت سکه در بازار عرضه می‌شد اما فاصله زیادی (در حدود ۱۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومان پایین‌تر از قیمت سکه در بازار) نداشت؛ لذا اگر این فاصله بیشتر شود و سیاست‌های بانک مرکزی در هفته‌های پیش‌رو ادامه داشته باشد، همانطور که اشاره شد، تاثیر بیشتری در بازار خواهد داشت.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با تغییرات قیمت سکه و طلا در بازار در آخرین معاملات هفته نسبت به ابتدای آن، گفت: در آخرین معاملات روز گذشته (پنجشنبه)، سکه ۱۶میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به ابتدای هفته ۲۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است. سکه‌های طرح قدیم و نیم سکه هر یک نسبت به ابتدای هفته ۱۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته و در پایان هفته به ترتیب سکه‌های طرح قدیم ۱۵ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و نیم سکه هشت میلیون و ۸۷۰ هزار تومان معامله شده‌اند.

وی افزود: ربع سکه در آخرین معاملات هفته پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به ابتدای هفته هر یک ۱۰۰ هزار تومان افزایش بها داشته‌اند. هر مثقال طلا ۱۷ عیار با افزایش هفتگی ۲۵ هزار تومانی شش، میلیون و ۴۶۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۸۰۰۰ تومان افزایش قیمت نسبت به ابتدای هفته، یک میلیون و ۷۶۳ هزار تومان به‌ازای هر گرم معامله شده است. آخرین نرخ ثبت شده برای هر اونس طلا نیز ۱۷۶۳ دلار است.

تخلیه حباب سکه ادامه پیدا نکرد و مجدد بزرگ شد

حباب سکه در طول هفته به یک میلیون و هزار تومان هم رسید و نسبت به هفته‌های گذشته روند کاهشی را تجربه کرد اما این تخلیه حباب تا پایان هفته ادامه پیدا نکرد؛ بگونه‌ای در آخرین معاملات هفته، هر قطعه سکه دارای یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان حباب بود و حدود ۲۰۰ هزار تومان حباب سکه افزایش پیدا کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها