نقد سلبریتی‌ای که رئیس‌جمهور آمریکا شد

دنیا را نجات‌نده حرف سیاهان را بزن

در شرایطی که اغلب اوقات روسای‌جمهور آمریکا به‌شدت درگیر مسائل و مشکلات داخلی کشور خود هستند و برای حل آن‌ها وقت نمی‌گذارند، هالیوود دست به تولید فیلم‌هایی می‌زند که این رؤسای‌جمهور را در حال نبرد برای نجات جهان نشان می‌دهد!
کد خبر: ۱۳۸۷۰۴۶
نویسنده کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ وهنر

«گروه ۲۰» تازه‌ترین فیلم در این ژانر کم‌طرفدار است که با بازی ویولا دیویس در نقش اولین زن رئیس‌جمهور آمریکا که دست بر قضا سیاهپوست هم هست، به‌زودی جلوی دوربین می‌رود. همان‌طور که از نام این اکشن دلهره‌آور مشخص است، داستان فیلم در ارتباط با گردهمایی‌های سران هفت کشور صنعتی جهان در مراسم سالانه گروه موسوم به ۲۰ است. با آن‌که کلید فیلمبرداری گروه ۲۰ هنوز زده نشده، عموم منتقدان سینمایی که بیشتر دوستدار درام‌های مستقل و غیرمتعارف اجتماعی هستند، از این فیلم به‌عنوان کاری سطحی و نازل اسم می‌برند و این پرسش را مطرح و تکرار می‌کنند که ساخت و تولید چنین فیلم‌های تبلیغاتی صریح برای رؤسای‌جمهور آمریکا چه ضرورتی دارد.

در داستان گروه ۲۰، دیویس در نقش خانم تیلور ساتن، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، راهی یکی از کشور‌های اروپایی می‌شود تا در نشست گروه ۲۰ در کنار رهبران بقیه کشور‌های صنعتی دنیا شرکت کند. زمانی که تروریست‌ها به مرکز تجمع این افراد حمله می‌کنند، نوبت خانم رئیس‌جمهور است که یک‌تنه نه تنها از جان اعضای خانواده و رهبران مرد بقیه کشور‌های صنعتی (که ظاهرا توانایی دفاع از خود را ندارند و انجام این وظیفه را باید به‌عهده یک خانم آمریکایی بسپارند) دفاع کند، بلکه مانع از نابودی کل جهان توسط این تروریست‌ها شود!

فیلمنامه گروه ۲۰ البته این نکته را توضیح نمی‌دهد که خانم‌رئیس‌جمهور که باید در عالم سیاست و سخنوری تخصص داشته باشد، هنر‌های اکشن سطح بالای خود در مبارزه با تروریست‌ها را از کجا آورده و کسب کرده است. نشریه ورایتی که خبر تولید گروه ۲۰ را منتشر کرده، به شباهت‌های داستان فیلم با کار‌های اکشنی، چون «هواپیمای رئیس‌جمهور» و «المپیا سقوط کرده است» اشاره کرده و عقیده دارد این فیلم، هیچ حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد. خبرنگاران و منتقدان چند نشریه سینمایی هم با طعنه به این موضوع پرداخته‌اند که شاید بهتر باشد ویولا دیویس در نقش خانم رئیس‌جمهور به‌جای این‌که برای نجات دنیا از نابودی تلاش و مبارزه کند، کمی نزدیک‌تر را نگاه کرده و به دفاع از سیاهانی بپردازد که روزانه برای کسب حقوق اجتماعی و مدنی‌شان توسط پلیس آمریکا مورد سرکوب و تعرض قرار می‌گیرند. آن‌ها همچنین با اشاره به‌حضور بازیگر در «زن سلطان» که به‌تازگی اکران عمومی شده و دیویس در آن نقش یکی از جنگاوران قاره آفریقا را بازی می‌کند که رهبری ارتشی از زنان آزادیخواه را در مبارزه با برده‌داری و امپریالیسم به‌عهده دارد، از دوگانگی رفتاری او در رابطه با انتخاب نقش‌هایش صحبت می‌کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها