مدیرکل بهداشت و درمان هلال احمر اعلام کرد؛

افزایش ۵۱ درصدی حوادث جوی در کشور

مدیرکل بهداشت و درمان هلال احمر با اشاره به افزایش نرخ آسیب‌پذیری کشورها در برابر تغییرات اقلیمی گفت: حوادث جوی در ۶ ماهه نخست امسال ۵۱ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۳۸۶۹۸۶

به گزارش جام جم آنلاین،  افشین علیخانی مدیرکل بهداشت و درمان هلال احمر گفت: تغییرات اقلیمی، محاسبات صلیب سرخ و هلال احمر را برای پاسخگویی به سوانح دگرگون کرده و نرخ آسیب‌پذیری کشورها را افزایش داده‌است.

وی توضیح داد: ۱۹۲ جمعیت در فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر عضو هستند. تعدادی از آن‌ها برای شرکت در عملیات‌های بین‌المللی پذیرفته شده‌اند تا در مواقعی که سوانح بزرگی رخ دهد به کمک کشور آسیب دیده بروند. انتشار گازهای گلخانه‌ ای منجر به افزایش سوانح ناشی از گرم شدن زمین می‌شود و تعداد سوانح به اندازه‌ای می‌رسد که هر جمعیت ملی پاسخگوی عملیات‌های خود هم نخواهد بود و بنابراین نمی‌تواند به دیگران کمک کند.

مدیرکل بهداشت و درمان هلال احمر ادامه داد: به عنوان نمونه جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تنها کشور مسلمان است که در کنار چند جمعیت صلیب سرخ مطرح در دنیا، شریک فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر در بخش درمان اضطراری برای پاسخگویی به سوانح طبیعی و انسان ساخت در سطح بین‌المللی است. اکنون رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران از افزایش ۵۱ درصدی حوادث جوی در ۶ ماهه نخست امسال خبر داده است. بنابراین هنگامی‌که سامانه‌های درمانی سریع‌الاستقرار ما هر ساله نیاز به افزایش دارد، چگونه به دیگران کمک کنیم؟

علیخانی افزود: این وضعیت برای دیگر جمعیت‌های ملی شریک فدراسیون هم صادق است. اگرچه ما اکنون امکانات کافی برای حضور در عملیات‌های بین‌المللی را داریم. اما با شدت یافتن تغییرات اقلیمی این امکانات کفایت نمی‌کند. چون مبنای محاسبه خطرپذیری تغییر می‌کند. مثلاً در کشور ما سال‌ها گفته شد که ظرفیت اقلام امدادی برای هر منطقه ۲ درصد جمعیت است. یعنی اگر در هر بخش جمعیتی به میزان ۲ درصد ساکنان اقلام امدادی فراهم شود؛ پاسخگویی مناسبی در سوانح اتفاق می‌افتد. این عدد بر پایه محاسبه‌ای تخمینی از تعداد سوانح و احتمال وقوع آن‌ها در کشور به دست آمده‌بود. اما اکنون همه این محاسبات در حال تغییر است.

وی یادآوری کرد: افزایش دمای زمین منجر به تغییراتی می‌شود که بخش‌های قابل توجهی از مناطق مسکونی در سراسر دنیا را خالی از سکنه می‌کند؛ فشار حاشیه‌نشینی بر کلانشهرها را افزایش می‌دهد و با نابودی گسترده خاک در اثر سیل‌های ویرانگر، بحران غذا دامن مردمان کره خاکی را خواهد گرفت.

نشست جهانی تغییرات اقلیمی، کاپ ۲۷ با حضور سران کشورهای مختلف هم اکنون در بندر شرم‌الشیخ، کشور مصر در حال برگزاری است و ۳ روز دیگر به کار خود پایان می‌دهد. دوستداران محیط زیست امیدوار هستند توافق نهایی این نشست سطح تعهدات کشورها را به حداکثر برساند. آبان ماه گذشته کاپ ۲۶ در گلاسکو اسکاتلند برگزار شد اما اغلب ناظران سطح تعهدات در توافق نهایی آن را نازل دانستند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با حضور در نشست جهانی تغییرات اقلیمی در شرم الشیخ گفت: «ما در یک شاهراه به سوی جهنم اقلیمی قرار داریم و با پای خود به آن شتاب می‌دهیم.»

منبع: مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها