این روزها و با آغاز فصل سرما، قاتل نامرئی هم دست به کار شده و با کوچک‌ترین بی‌احتیاطی شهروندان، جان آنها را می‌گیرد. در تازه‌ترین حوادث مربوط به مرگ‌ومیر ناشی از گازگرفتگی، شش شهروند اردبیلی شامل دو کودک، دو زن و دو مرد جوان در اثر استفاده از کباب‌پز در محیط بسته خانه و تجمع گاز مرگبار منوکسیدکربن جان خود را از دست دادند.
کد خبر: ۱۳۸۶۸۱۲

مرگ شش نفر در اثر گازگرفتگی بیشترین آمار تلفاتی است که از ابتدای شروع فصل سرما و استفاده از لوازم گرمایشی در کشور ثبت شده است. خبر این حادثه زمانی منتشر شد که یکی از اقوام آن‌ها به عدم حضور و رفت‌وآمدشان مشکوک شد. محرم عبدی، عموی خانواده درباره این حادثه به جام‌جم می‌گوید: «در این حادثه من برادرزاده‌ام پژمان را از دست دادم. شب حادثه او به خانه پدری‌ام رفت و میزبان دوستانش بود.

ساعت ۵ بعدازظهر بود که مادر پژمان با من تماس گرفت و گفت پژمان را پیدا نمی‌کنم و نمی‌دانم کجاست. در ورودی خانه هم قفل است و نمی‌توانم وارد آنجا شوم. پس از تماس او، چند دقیقه‌ای خود را به خانه رساندم و با پیچ‌گوشتی در را باز کردم. وقتی وارد خانه شدم، دیدم کباب‌پز با شعله‌ای زیاد وسط خانه روشن است و هر شش نفر هم از حال رفته و روی زمین افتاده‌اند. به‌سرعت کنتور گاز را قطع کردم و بعد هم سراغ آن‌ها رفتم تا ببینم زنده هستند یا نه که همگی متاسفانه فوت کرده بودند. چون خانه سرد بود، آن‌ها هم برای گرم‌کردن خانه و همچنین پختن کباب از کباب‌پز استفاده کرده بودند. پنجره‌های خانه بسته بود و همین مسأله باعث تجمع گازمنوکسیدکربن در خانه و مرگ آن‌ها شده بود. بعد هم با پلیس ۱۱۰ و اورژانس تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم. برادرزاده‌ام فقط ۲۱سال داشت که به رحمت خدا رفت.»

دکتر سعید مهری، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل هم درباره این حادثه به جام‌جم گفت: «ساعت ۱۷ و ۴۰ دقیقه، گزارشی مبنی بر گازگرفتگی به اورژانس ۱۱۵ اعلام شد که همکاران ما با حضور در محل حادثه و ارزیابی اولیه متوجه فوت شش نفر در اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن شدند. فوت‌شدگان شامل یک دختر شش‌ساله و پسر پنج‌ساله، دو مرد سنین ۲۲ تا ۲۴ سال و دو خانم حدود ۳۰ سال هستند که دچار جمود نعشی شده بودند.»

وی ادامه داد: «گاز منوکسیدکربن، گازی بی‌رحم است و با توجه به این‌که در ماه‌های آینده هوا رو به سردی بیشتری خواهد رفت، از مردم خواهشمندیم تمام نکات ایمنی مربوط به استفاده از اجاق و لوازم گرمایشی را رعایت کرده و از روشن‌کردن اجاق‌گاز و امثال آن در داخل فضا‌های بسته خودداری کنند. همچنین تمام احتیاط‌های مربوط به روشن‌کردن مجدد لوازم گرمایشی را به کار گرفته و تهویه لازم را بررسی کنند تا خدای‌نکرده فجایع ناگواری مانند آنچه که برای این شش شهروند اردبیلی رخ داد تکرار نشود.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها