کد خبر: ۱۳۸۶۶۶۴
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

این روز‌ها جنگ اوکراین با تحولات مهمی همراه است و پس از این‌که نیرو‌های روسیه، منطقه خرسون را ترک کردند، ولودمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «خرسون مال ما شد و یگان‌های ویژه ارتش اوکراین در حال ورود به شهر خرسون هستند.»

به دنبال عقب‌نشینی نیرو‌های روسیه، سوالات زیادی درباره چرایی این اقدام مطرح شده است. همان‌طور که اعلام شد مقامات روسیه، دلیل این اقدام را حمایت از جان نظامیان و غیرنظامیان عنوان کرده‌اند. ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده عملیات نظامی روسیه در اوکراین در این باره با اشاره به حملات اوکراین به غیرنظامیان در خرسون گفت: «اگر رژیم کی‌یف سد کاخوفسکایا را هدف حمله ویرانگرتری قرار دهد، جریان آب ممکن است سرازیر شود که در پی آن مناطق وسیعی را آب برده و تلفات غیرنظامی قابل‌توجهی به همراه خواهدداشت.»، اما خیلی از تحلیلگران نظامی، از عقب‌نشینی روسیه به عنوان اقدامی تاکتیکی یاد کرده‌اند. همین مسأله باعث شده تا مقامات اوکراینی ضمن خوشحالی از این اتفاق، نگرانی‌هایی هم داشته باشند. به‌خصوص این‌که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پیش از این تاکید کرده‌بود کشورش در استفاده از «همه ابزارها» برای دفاع از سرزمین‌هایی که آن‌ها را بخشی از خاک خود می‌داند، دریغ نخواهد کرد. اکنون هم که نیرو‌های روسیه، خرسون را ترک کرده‌اند دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین تاکید کرد مسکو همچنان کل این منطقه را بخشی از خاک خود می‌داند. بر همین اساس مقام‌های اوکراین با لحنی محتاطانه در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند و احتمال می‌دهند صدور دستور عقب‌نشینی نیرو‌های روس از خرسون، بخشی از برنامه نظامی روسیه در نبرد با نیرو‌های اوکراینی باشد.

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در همین زمینه گفت که نیروهایش با احتیاط شدید به منظور آزادسازی خرسون و اراضی کامل اوکراین حرکت می‌کنند و به قول وی، «دشمن هدیه نمی‌دهد.» برخی هم از این اقدام روسیه به عنوان فراهم کردن زمینه‌ها برای گفتگو یاد کرده‌اند. هرچند مواضع کشور‌های اروپایی و آمریکا حکایت از این دارد که حداقل در آینده نزدیک اجازه حضور اوکراین پای میز مذاکره را نخواهند داد.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها