رسانه‌ها در ذائقه‌سازی، تغییر نگاه و باور افراد چه نقشی دارند؟

خلأ سوادرسانه‌ای در بمباران اطلاعات

خیلی وقت‌ها برخی از ما آن‌قدر که‌به غذای جسمی‌مان اهمیت می‌دهیم و حواس‌مان هست در ظرف غذای خود چه خوراکی می‌ریزیم، نسبت به خوراک روحی اطلاعات و داده‌هایی که از طریق رسانه‌های مختلف دریافت می‌کنیم، اهمیت نمی‌دهیم.
کد خبر: ۱۳۸۶۲۴۶
نویسنده مهدی نیک ضمیر - گروه جامعه
اینجاست که ماجرای سواد رسانه‌ای و اهمیت آن نمود پیدا می‌کند، چراکه اخبار و رویداد‌ها و شیوه انتقال آن‌ها به ما می‌تواند آثار و تبعات روحی و روانی متعددی برای ما و به‌ویژه برای کودک و نوجوان‌مان در پی داشته باشد.

براین اساس، طی سال‌های اخیر و با گسترش رسانه‌های جمعی و شکل‌گیری و ضریب نفوذ بالای رسانه‌های اجتماعی، اهمیت سواد رسانه‌ای نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده است.

حالا همه ما روزانه با خوراک متنوعی از داده‌ها و اخبار مواجهیم که درست شبیه خوراکی‌هایی که برای جسم‌مان مصرف می‌کنیم، نباید همه آن‌ها را بدون در نظر گرفتن خواص ویژگی‌ها و ضرر‌های احتمالی مصرف کرد.

در غیر این‌صورت همان‌گونه که مصرف بی‌توجه و بی‌ضابطه خوراکی‌ها می‌تواند ما را دچار چالش‌های جسمی و بیماری‌های گوناگون کند، مصرف بدون ضابطه داده‌های رسانه‌ای هم به‌عنوان خوراک‌های روحی و روانی می‌تواند ذهن ما را با خود درگیر و دچار چالش‌های جدی کند.

تشخیص داده‌های درست از نادرست و فیک نیوز‌ها از اخبار صحیح چندان هم کار ساده‌ای نیست به خصوص در دنیای امروز که با انواع و اقسام شگرد‌ها و فناوری‌ها به‌راحتی می‌توانند داده‌های نادرست را در ملغمه‌ای پیچیده و اخبار نادرست را به‌عنوان اخبار درست به مخاطب القا کنند.

اما همه ما می‌توانیم با مطالعه و یادگیری اصول و ضوابطی راحت‌تر داده‌های نادرست را از داده‌های درست تشخیص دهیم. ضوابطی مانند اهمیت منبع خبر، مقایسه اخبار از منابع گوناگون، جست‌وجو و تحقیق درباره آنچه می‌شنویم مهارت‌هایی است که موجب می‌شود در دنیای رسانه سالار امروز با چالش‌های جدی مواجه نشویم و این یک ضرورت اجتناب ناپذیر در دنیای پر از داده و اطلاعات امروز است.

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها