به بهانه آغاز فصل دوم مسابقه «کهکشان»

آشتی‌کهکشانی

با نگاهی به سابقه‌ شبکه‌های تلویزیونی در دنیا، می‌توان دریافت که بیشترین حجم برنامه‌ها متعلق به مسابقات تلویزیونی بوده است. همین موضوع نشان می‌دهد که اهمیت این جنس برنامه‌ها تا چه میزان برای مخاطبان در سطح جهان زیاد است. ‌مسابقاتی که در ابتدا جنبه‌ پرسش و پاسخی داشته‌ اما در ادامه با تغییر ذائقه مخاطبان، این مسابقات در مسیر تکامل خود به سمت فیزیکی شدن حرکت کرده‌اند. شاید برنامه «هجی» را بتوان اولین مسابقه‌ تلویزیونی‌ در دنیا قلمداد کرد که در سال 1983 از روی یک برنامه رادیویی الگوبرداری شد. جالب است بدانید موضوع این مسابقه تلویزیونی، هجی کردن واژه‌ها بود.‌ در ایران هم مسابقات تلویزیونی در ابتدا با همان حالت پرسش و پاسخی شروع و در ادامه به فعالیت‌های فیزیکی که هیجان بیشتری داشت، متمایل شد. برنامه‌ «مسابقه هفته» با اجرای مرحوم منوچهر نوذری شاید معروف‌ترین آنها باشد. این روند تا به امروز هم ادامه داشته است.
کد خبر: ۱۳۸۵۷۱۳
نویسنده سید‌مهدی فخرنبی - منتقد

مسابقه‌ «کهکشان» را شاید بتوان جدیدترین نمونه‌ آن دانست که با اجرای سپند امیر‌سلیمانی در فصل دوم، روی آنتن رفته است. این مسابقه که از شبکه پنج در حال پخش است فصل اول خود را با اجرای نیما فلاح به پایان رساند و به‌تازگی فصل دوم خود را با یک ابتکار جالب و البته خوب و بجا شروع کرده است. در سال‌های اخیر شاهد حضور پر‌رنگ بازیگران و چهره‌های سرشناس در کسوت مجریگری در برنامه‌ها بالاخص مسابقات تلویزیونی بوده‌ایم. اتفاقی که در برخی از موارد حتی با انتقادهایی هم همراه شد و نتیجه‌ خوبی در نگاه مخاطبان در‌بر نداشت. اما در این فصل از مسابقه‌ کهکشان شاهد استفاده‌ درست از بازیگران هستیم. علاوه بر سپند امیرسلیمانی که مجری این مسابقه است، بازیگران دیگری هم در مسابقه‌ کهکشان حضور دارند اما حضورشان در این مسابقه که از روایتی داستانی بهره می‌برد از جنس همان شغل خودشان یعنی بازیگری است. 
هر‌کدام از آنها نقشی را در این کهکشان بازی می‌کنند که با دیالوگ‌ها و موقعیت‌های طنز توانسته‌اند مخاطبان را با خود همراه سازند؛ اتفاقی که در موارد مشابه کمتر شاهد آن بودیم. امتیاز بعدی این مسابقه سخت بودن مراحل در عین ساده به‌نظر رسیدن آنهاست. مخاطبان در ابتدا تصور می‌کنند که آیتم‌های این مسابقه با توجه به دکور و ظاهری که دارند بسیار آسان و پیش‌پا افتاده در‌نظر گرفته شده‌اند اما زمانی که مسابقه آغاز می‌شود تازه متوجه می‌شوند که هر مرحله تا چه میزان می‌تواند سخت و نفسگیر باشد. همین موضوع توانسته هیجان مسابقه را افزایش دهد. در کنار این موارد شاید بتوان به دو نکته‌ قابل ارتقا هم اشاره کرد: اول این‌که هدف عمده مسابقات تلویزیونی علاوه بر ایجاد سرگرمی، آگاهی‌بخشی هم است. در مسابقه کهکشان تلاش شده تا این موارد رعایت شود. اما بهتر بود علاوه بر نکته‌ پایانی که شرکت‌کنندگان بعد از حل معمای برنامه به آن نایل می‌آیند، هر آیتم خودش نکته‌ای آموزنده داشته باشد. از طرف دیگر با در نظر گرفتن مقرون به‌صرفه بودن این دست مسابقات تلویزیونی در قیاس با دیگر برنامه‌ها اعم از ساخت سریال یا فیلم تلویزیونی، می‌توان با ابتکاراتی از جنس کهکشان که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند، اقشار مختلف به‌ویژه نوجوان‌ها را به‌سادگی و هزینه کم با تلویزیون آشتی داد. البته این موضوع نیاز به ایجاد هیجان بیشتری در مسابقات دارد، به‌خصوص برای نوجوان‌های امروزی!

منبع: ضمیمه قاب‌کوچک روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها