کوششی برای خلاصی زندانیان غیرعمد

ستاد دیه کشور فارغ از همه حواشی و سر‌وصداها حتی در پر‌حادثه‌ترین روزهای امسال، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد را از دستور کار خارج نکرد یا از سرعتش در این حوزه نکاست. در شش ماهی که از سال ۱۴۰۱ گذشت ۳۶۰۶ زندانی غیرعمد از ندامتگاه‌های سراسر کشور آزاد شدند که رقم کلانی معادل بیش از ۲۸۰۰میلیارد تومان به شاکیان خصوصی خویش بدهکار بودند.
کد خبر: ۱۳۸۵۶۰۱
نویسنده علی شمس - مدیرعامل ستاد دیه کشور
اما به همت خیرین نوعدوست و مساعدت مسئولان دلسوز از ششم فروردین تا پایان شهریور امسال ۳۴۲۳ زندانی مرد و ۱۸۳ بانوی زندانی طعم آزادی را چشیدند. البته برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد هیچ‌گاه سیاست ستاد دیه، تضییع حقوق حقه صاحبان حق نبوده بلکه کمیته‌های صلح و سازش همواره تلاش کرده‌اند تا از طلبکاران رضایت بگیرند و آن‌ها را به گذشت از طلب خویش ترغیب کنند. بر همین اساس در بازه زمانی ذکر شده ۵۱‌درصد بدهی محکومان در قالب اعسار و ناتوانی مالی و حدود ۳۵‌درصد از آن نیز به‌واسطه رضایت شاکیان بخشیده شد که موجبات آزادی بیش از ۳۶۰۰ محکوم غیرعمد را فراهم کرد. با این حال ما به‌عنوان ستاد دیه از پرداخت هر‌گونه وجه به محکومان جرایم عمد معذوریم، زیرا بنا به تعهدی که به خیرین خداجو داریم و با توجه به تکالیف قانونی در حمایت از زندانیان جرایم غیرعمد، نه باید ریالی از محبوس واجد شرایط آزادی دریغ شود و نه مبلغی هرچند ناچیز به مجرمان جرایم عمد داده شود.

به اعتقاد ما زندان جای تبهکاران است و از آنجا که بدهکاران مالی غیرعمد در زمره جانیان و خلافکاران و مخلان امنیت جامعه تعریف نمی‌شوند برای زندانیان واجد شرایط ظرف ۱۰روز تشکیل پرونده می‌دهیم و پس از تحقیقات دقیق میدانی و طی مراحلی همچون دریافت استعلامات ثبتی و قضایی، اقدام به آزادسازی محبوسان می‌کنیم. یادآوری این نکته نیز الزامی است که حمایت از زندانیان مالی غیرعمد به ثلث بدهی آن‌ها محدود می‌شود به این معنی که زندانیان در صورتی که حداقل ۷۰‌درصد از بدهی را خودشان تامین کرده باشند مشمول دریافت کمک‌های ستاد دیه‌می‌شوند.

 روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها