کد خبر: ۱۳۸۵۰۱۷
نویسنده جعفر قنادباشی - تحلیلگر مسائل منطقه
اتفاق تلخی که هفته گذشته در حرم حضرت احمد بن موسی (ع) (شاهچراغ) افتاد، بخش دیگری از جنگ ترکیبی است که علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز شده و چهره دیگری از تلاش‌های مثلث آمریکا، ارتجاع عربی و صهیونیست‌ها در زمینه ایجاد مزاحمت برای مردم ایران را نمایان کرد. هدف دشمنان در این مقطع این بود که با توجه با پایان اغتشاشات در کف خیابان‌ها و آرام شدن اوضاع، مجددا این اغتشاشات را احیا کنند و به اغتشاشگران در گوشه و کنار کشور روحیه دهند. تحلیل‌شان این بود که اگر این اتفاق نیفتد، اغتشاشات تمام می‌شود و به همین دلیل دست به این جنایت زدند. البته این تنها یک بعد از این حادثه تلخ است و ابعاد دیگری دارد که آن‌ها نیز بسیار مهم هستند و باید به آن‌ها پرداخته شود.

گروهک‌هایی که در ایام اخیر درگیر حوادث داخل ایران شدند ازجمله منافقین و کومله، همگی گروهک‌هایی تروریستی مانند داعش هستند. آن‌ها نیز تخصص‌شان آدمکشی است، کمپ‌های پرخرجی در برخی از کشور‌های اطراف ایران دارند، نیرو‌هایی را آموزش می‌دهند و از محل این اقدامات به کسب درآمد می‌پردازند تا بتوانند در اروپا زندگی اشرافی داشته باشند. واقعیت داعش نیز در مقطع فعلی همین است. داعشی که الان با جمهوری اسلامی ایران درگیر است، یک نیروی ایدئولوژیک و تئوریک نیست. ممکن است بخش‌هایی از داعش، اقدامات خود را براساس مسائل عقیدتی انجام دهند، اما درواقع، فرماندهان و نیرو‌های ارشد این گروه تروریستی عملا در رقابت با یکدیگر به دنبال جلب نظر آمریکایی‌ها و بهره‌برداری از کمک‌های آن‌ها هستند.
در این مقطع که مقامات آمریکا پیوسته تاکید می‌کنند از آشوب‌ها و اقدامات ضدایرانی حمایت کرده و هزینه آن‌ها را پرداخت می‌کنند، اشتهای گروهک‌های تروریستی تحریک‌شده و به دنبال جلب این حمایت‌های مالی هستند. این گروهک‌های تروریستی همچون بلک‌واتر، آدمکش‌های حرفه‌ای هستند و هرجا که ارتش آمریکا در ماموریت خود موفق نمی‌شود، آن‌ها وارد می‌شوند. اما نکته اینجاست که گرچه این گروه‌ها با آدمکشی می‌توانند از کمک‌های مالی آمریکا بهره ببرند، اما هیچ گروهی از طریق آدمکشی و حمله به مقدسات مردم، نمی‌تواند به قدرت سیاسی دست یابد.

همان‌طور که اشاره شد این‌ها به دنبال مسائل ایدئولوژیک نیستند، بلکه صرفا به دنبال ایجاد مزاحمت و سلب امنیت هستند تا در پرتو این مسأله، آشوب‌ها جان تازه‌ای بگیرد، اما اشتباه می‌کنند و با اقدام اخیری که انجام دادند، عملا برنامه‌های خود را فاش کردند. اقدام اخیری که از سوی تروریست‌ها در شاهچراغ انجام شد، باعث شد گروهک‌های تروریستی دیگر که سعی می‌کردند صورت خود را بزک کرده و ژست سیاسی بگیرند، چهره واقعی خود را آشکار کنند.

داعش در بیانیه‌ای که صادر کرد به صورت تلویحی همسویی خود را با گروهک‌های تجزیه‌طلب نشان داد و مشخص شد تمام ادعا‌هایی که در این مدت با عناوینی، چون آزادی و حمایت از زنان مطرح شده، دروغ است. همین مسأله باعث شد مردم به صحنه بیایند و اتفاقاتی که افتاد، عملا برخلاف خواست تروریست‌ها بود که به دنبال تشدید اغتشاشات بودند. آن‌ها باعث تحریک احساسات عمومی شدند و مردم با حضور گسترده خود در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه هفته گذشته با تروریست‌ها و اغتشاشگران اتمام حجت کردند. مردم به‌خوبی دریافتند کسانی که پشت صحنه اغتشاشات هستند به دنبال آزادی و حفظ حقوق زنان نیستند، بلکه به دنبال منافع خود و ایجاد مزاحمت برای ایران هستند. آن‌ها می‌خواهند ذهن مردم ایران را آشفته کنند و امنیت را که بستر تمام پیشرفت‌هاست از بین‌ببرند که البته حادثه تروریستی در شاهچراغ برای آن‌ها نتیجه معکوس داد و با این شکست، چندین گام به عقب رانده شدند.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها