حضور نمایندگان کی‌روش در کمپ پزشکی بایر لورکوزن

جام‌جهانی بدون «سردار»

امشب، نبرد قهرمانی ایران-ژاپن در فینال فوتسال جام ملت‌های آسیا

فینال هشتم با «سامورایی‌ها»

همه چیز تکراری بود و هست. باز هم ژاپن و ایران به فینال جام ملت‌های فوتسال آسیا رسیدند. به طور دقیق‌تر این بار هشتم است که با مردان سرزمین آفتاب تابان در فینال جام ملت‌های آسیا بازی کنیم.
کد خبر: ۱۳۸۲۵۱۳
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم صعود به فینال جام ملت‌های ۲۰۲۲ کاملا راحت و شتابان بود. شاگردان وحید شمسایی هیچ بازی سختی نداشتند و هیچ چالشی را تجربه نکردند. حالا هم در فینال هستند و برای هشتمین بار حریف ژاپن شده‌اند. باید قهرمان شویم. مگر انتظار دیگری غیر از این هم می‌رود؟

در انتظار شماره ۱۳

تیم‌ملی فوتسال ایران در تاریخ ۲۳ ساله خود آنقدر اعداد و ارقام و رکورد‌های مختلف به جا گذاشته که در نظر گرفتن همه آن‌ها کمی گیج کننده است. بهتر است یکی، یکی آن‌ها را بررسی کنیم. بی‌شک مهم‌ترین و درخشان‌ترین رکورد تیم‌ملی فوتسال ایران در تاریخ جام ملت‌ها به تعداد قهرمانی این تیم برمی‌گردد. تیم ایران در صورت پیروزی در فینال امروز شمار قهرمانی‌های خود را به عدد۱۳ می‌رساند. در واقع رکوردی آنچنان درخشان و رویایی که بعید است هیچ تیمی حداقل تا ۱۰سال آینده به پای آن برسد. همین ژاپن که امروز مقابل تیم ما در فینال قرار می‌گیرد تا به حال سه قهرمانی به دست آورده و برای این‌که به رکورد ایران برسد باید تا حداقل ۱۰سال آینده به تمام فینال‌های جام ملت‌ها برسد و تمام این فینال‌ها را هم ببرد. همینقدر سخت و غیرممکن!

کار سخت ژاپن

وقتی از این می‌گوییم که ایران در شرایط بسیار بهتری نسبت به ژاپن قرار دارد یعنی به نتایج دو تیم در مراحل گروهی و حذفی توجه کرده‌ایم. هر چقدر صعود ایران سهل و بی‌دردسر بود ژاپن به سختی خود را به فینال رساند. آن‌ها حتی در مرحله گروهی یک شکست عجیب و غریبی مقابل عربستان داشتند و علاوه بر آن بازی پرگل چندانی از خود به جای نگذاشتند. برای رسیدن به فینال هم حریفان خودشان را با اختلاف یک گل شکست دادند. البته بی‌انصافی است اگر به این اشاره نکنیم که آن‌ها نسبت به ایران حریفان قدرتمندتری داشتند.

مرور همه فینال‌ها

با هر متر و معیاری حساب کنید تیم ایران از ژاپن سرتر است، مگر این‌که یکی از آن اتفاقات عجیب و غریب رخ دهد و شاگردان شمسایی نتیجه فینال امروز را به‌حریف آسیای دور خود واگذار کنند. نخستین باری که ایران و ژاپن در فینال فوتسال آسیا مقابل هم قرار گرفتند به ۲۰ سال قبل برمی‌گردد. نخستین فینال این دو رقیب با برتری ۶ بر صفر ایران به پایان رسید. یک سال بعد در جام ملت‌هایی که خود ایران میزبان بود دو تیم مجددا به فینال رسیدند و ایران باز هم شش گل زد و قهرمان شد، با این تفاوت که اینبار ژاپنی‌ها بیکار ننشستند و در طول آن مسابقه چهار بار دروازه ایران را گشودند. ایران و ژاپن یک سال بعد در جام ملت‌های ماکائو برای سومین بار پیاپی بار دیگر در فینال با هم روبه‌رو شدند و باز هم ایران برد، این بار با نتیجه ۵ بر ۳. فینال ایران-ژاپن یک سال بعد بار دیگر تکرار شد و بار دیگر ایران با شکست حریف خود قهرمان شد.

دو سال طول کشید تا دو تیم دوباره در فینال با هم سرشاخ شوند چرا که دوره قبلی جام ملت‌ها یعنی سال ۲۰۰۶ ایران در عین شگفتی به فینال نرسیده بود. به هر حال در فینال ۲۰۰۷ ایران ۴ بر یک مردان سامورایی را مغلوب کرد و قهرمانی دیگری به نام خود زد. در فینال جام ملت‌های ۲۰۱۴ که دو تیم بار دیگر به هم رسیده بودند اتفاقی بی‌سابقه رخ داد. ایران و ژاپن در این فینال در وقت‌های عادی و اضافه ۲ بر ۲ مساوی کردند بنابراین به ضیافت پنالتی‌ها رفتند. آنجا ژاپن دست به کار بزرگی زد و ایران را برد و یک پیروزی تاریخی به دست آورد. آخرین باری که دو تیم به فینال رسیدند به سال ۲۰۱۸ برمی گردد، جایی که ایران با نتیجه ۴ بر صفر به برتری رسید و قهرمان شد.

عملکرد ایران مقابل ژاپن در فینال‌های جام‌ملت‌های آسیا

تعداد کل فینال‌ها: ۷
تعداد برد‌های ایران: ۶
تعداد برد‌های ژاپن: ۱
تعداد گل‌های ایران در فینال: ۲۵
تعداد گل‌های ژاپن در فینال: ۱۰

کاپیتان گلزن ما

و، اما می‌رسیم به درخشان‌ترین نام ایران در جام ملت‌های آسیا؛ کاپیتان حسین طیبی. او تا اینجای رقابت‌ها ۱۰ گل زده و شکی نیست که آقای گل می‌شود. تا همین الان هم کلی تعریف و تمجید از او شده و خطرناک‌ترین بازیکن جام ملت‌ها معرفی‌اش می‌کنند که هر لحظه ممکن است گل بزند. جالب است بدانید بهترین گلزن ژاپن تا الان فقط سه گل زده، بازیکنی به نام سورا کانازاوا. اما حتی دومین گلزن برتر ایران در این رقابت‌ها هم بیشتر از بهترین گلزن ژاپنی‌ها گل زده است. سعید احمدعباسی با شش گل در کنار دو بازیکن دیگر در رده دوم جدول گلزنان قرار دارد. محسن اولادقباد نیز پنج گله و در جایگاه سوم گلزنان جام قرار گرفته است. همه چیز برای قهرمانی ایران مهیاست و چه چیزی می‌ماند به جز قهرمانی شماره ۱۳؟

رده‌بندی و فینال جام ملت‌های ۲۰۲۲ (کویت)

رده‌بندی: تایلند- ازبکستان ساعت ۱۷:۳۰
فینال: ایران- ژاپن ساعت ۲۰:۳۰

روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها