لزوم حفظ یکپارچگی ملی در بیان اهالی فرهنگ

هنرمندان به دشمنان وحدت ایران «نه» گفتند

حوادث تلخ و ناآرامی‌هایی که در روز‌های اخیر، امنیت و آرامش کشور را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود، درس‌های زیادی برای بازگویی و تجربه‌اندوزی دارد. در این روزها، التهاباتی که به‌دلیل انتشار خبر‌های مرتبط با درگذشت یک خانم جوان آغاز شد با نقش‌آفرینی عناصر مشکوک به یک تهدید بزرگ برای امنیت کشور بدل شد و در این میان برخی هنرمندان بدون آگاهی لازم و تحت‌تاثیر جو رسانه‌ای ایجاد شده بنزین بر آتش این تهدیدات امنیتی ریختند.
کد خبر: ۱۳۸۲۴۸۶
در این میان گروه زیادی از هنرمندان کشور با جدا کردن صف خود از صف آشوب و تخریب، انتقاد‌های خود به برخی بی‌تدبیری‌ها را بیان کردند، اما از اصل تمامیت‌ارضی کشور و حفظ وحدت و یکپارچگی آن دفاع کردند. در این گزارش دیدگاه گروهی از هنرمندان را که در گفتگو با خبرگزاری‌های ایسنا، هنرآنلاین و فارس به بیان مواضع خود در این زمینه پرداخته‌اند، مرور می‌کنیم.

کارگردان و نویسنده سینمای ایران گفت: هنرمندان باید با هنر خود به میدان بیایند و در راستای ایجاد آرامش، همدلی و یکدلی میان مردم شریف ایران قدم بردارند.
انسیه شاه‌حسینی در پاسخ به این پرسش که هنرمندان چگونه می‌توانند فضای ملتهب جامعه را به سمت آرامش و همدلی هدایت کنند، گفت: هنر یعنی آرامش. در واقع هنر در راستای تکریم انسان به وجود آمده به این معنا که انسان شایسته دیدن خوبی‌هاست.

این کارگردان و فیلمنامه‌نویس ادامه داد: در این نیمچه بحران و هیاهویی که به پا شده هر هنرمندی باید در راستای هنر خود رفتار کند و امنیت و آسایش به بار بیاورد. رهبر انقلاب بسیار زیبا فرمودند که هنرمندان شریف هستند و به واقع نیز همین‌طور است. با این‌که برخی از روی احساس موضع‌گیری‌هایی داشتند، اما ایشان به واقع پدری و رهبری کردند و همه را زیر لوای مهربانی و دید عمیق خود آوردند. همان‌طور که گفتم باید هنرمندان با هنر خود به میدان بیایند و در راستای ایجاد آرامش، همدلی و یکدلی میان مردم شریف ایران قدم بردارند. به قطع اگر هنرمند بتواند از هنر و جایگاه خود به سود کشور و مردم استفاده کند، منافع آن به سود خود و ملت خواهد بود.

استقلال کشورم را دوست دارم

احمد نجفی می‌گوید: من استقلال کشورم را دوست دارم و از آن حمایت می‌کنم. هر‌کسی هم که به وطنم چشمداشتی داشته باشد، با همین سن و سال خودم مقابلش می‌ایستم. این بازیگر تلویزیون و سینما تصریح کرد: هر‌جا می‌روم به من نسبت‌هایی می‌دهند و فکر می‌کنند حرف‌های من از سر وابستگی‌هایی است، اما من قرآن را قسم می‌خورم که حتی خانه و ماشین از خودم ندارم و سالی یک‌بار اسباب‌کشی می‌کنم. البته می‌گویند پول‌ها را قایم کرده‌ای، الان هم می‌دانم با انتشار این گفتگو باز هم فحش و توهین می‌خورم، اما حرفم این است که غلط می‌کند کسی بخواهد و جرات کند چشم طمع به این مملکت داشته باشد تا یک‌عده بخواهند سوء‌استفاده کنند. ولی در عین‌حال می‌گویم این راهش نیست و با صرف شعار دادن نمی‌شود مسائل بنیادین را حل کرد.

این بازیگر پیشکسوت همچنین گفت: این روز‌ها بعدا یادمان نرود. وقتی اوضاع آرام شد ما هم دوباره آرام ننشینیم و به فکر اصلاح مملکت باشیم. مدت‌هاست حداقل در صنف خودم دغدغه کشورم و حفظ آن را داشته‌ام. خیلی از بحث‌ها باید دو سال پیش می‌شد تا این وضعیت به وجود نیاید. احمد نجفی تصریح کرد: مملکت همه ما حال خوشی ندارد و باید برای برون‌رفت از این وضعیت کاری کرد. البته باید در گذشته کاری می‌کردیم، ولی به هر حال استقلال کشورمان آن‌قدر مهم است که تاکید می‌کنم برای حمایت از آن، هر کسی چشمداشتی به وطنم داشته باشد، با همین سن و سالم به میدان می‌روم و مقابلش می‌ایستم.

مخالف هرج و مرجم

پرویز فلاحی‌پور، بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است، برای حفظ تمامیت ارضی کشور، وقتی مردم ناراحتند نباید بنزین در آتش ریخت. این بازیگر که تاکید دارد با هرج و مرج مخالف است، می‌گوید اعتراض حق مردم است، اما هر اعتراضی هم فقط در چارچوب ایرانی یکپارچه معنا دارد. وی با بیان این‌که من پیش از شلوغی‌ها در یک پست اینستاگرامی مطلبی را گذاشته بودم، اما متاسفانه هیچ‌کس توجهی نکرد، گفت: به نظرم حفظ تمامیت‌ارضی دست همه ما از جمله سیاست‌گذاران است. نباید کاری کرد که چهار طرف کشور ناآرام شود و به اصطلاح بنزین در آتش ریخته شود. به هر دلیلی مردم ناراحت هستند. خود من از گرانی و تورم بسیار ناراحتم، ولی از طرفی هم می‌بینم تحریم‌های آمریکا بی‌اثر نبوده و نیست، یعنی در واقع نقش اصلی را آن‌ها بازی می‌کنند که الان هم نظاره‌گر هستند. با تمام این تفاسیر من به‌عنوان یک هنرمند در حال فکر کردن هستم که چه چیزی درست است، چون واقعا وضعیت گیج‌کننده‌ای است. بسیار ناراحتم و دنبال راه چاره می‌گردم، هرچند اگر راه چاره هم بدهم کسی به حرفم گوش نمی‌دهد.

فلاحی‌پور درباره سخن رئیس‌جمهور درباره به رسمیت‌شناختن حق اعتراض گفت: من خودم شخصا آقای رئیسی را به‌عنوان رئیس‌جمهور کشور دوست دارم. به هرحال آن‌ها که مردم را دوست دارند و فکر می‌کنند که هر کسی در این مملکت حق زندگی دارد و شهروند این مملکت است، باید کاری کنند. یک‌سری‌ها هم هستند که به هر طریقی خودشان را به آن طرف مرز‌ها رسانده و پناهنده شده‌اند یا توانایی زندگی در آن طرف را داشته‌اند. من روی صحبتم با آن‌ها نیست که الان از آن طرف مرز‌ها حرف می‌زنند، با کسانی هستم که در این مملکت زندگی و با مشکلات همین سرزمین دست و پنجه نرم می‌کنند و فکر می‌کنم در این مملکت حق دارند. نماینده‌های مردم باید با مردم باشند.

تجزیه‌طلبی ممنوع!

سیروس همتی با تاکید بر این‌که خواست مردم ما هرگز تجزیه‌طلبی نبوده و نیست، می‌گوید: همه قومیت‌های ما عاشق ایران هستند و بحث جدایی‌طلبی نداشته و ندارند. این بازیگر و کارگردان گفت: من به‌عنوان یک شهروند آذری، عاشق کشور خویش هستم. همچنان که بار‌ها در جشنواره‌های استانی گوناگون به‌عنوان داور حضور داشته‌ام و همواره از نزدیک دیده‌ام مردم هر خطه کشورمان چگونه عاشق ایران هستند و علی‌رغم همه مشکلاتی که در کشور داریم، همه ما اعم از آذری، کرد، بلوچ، جنوبی و ... میهن خود را عاشقانه دوست داریم و خواهان پیشرفت و آبادی آن هستیم. همتی با اشاره به اتفاقات اجتماعی چند وقت اخیر اضافه کرد: مردم کشور ما بابت مشکلات بسیاری اعتراض دارند، اما این اعتراض‌ها هرگز رنگ‌وبوی تجزیه‌طلبی نداشته و نباید داشته باشد. این فعال تئاتر ابراز تاسف کرد: در این سال‌ها دیده‌ایم ملاک انتخاب بخشی از مسئولان، شایستگی آنان نبوده است و از طرف دیگر در وضعیتی که بخش بزرگی از مردم تحت فشار‌های اقتصادی بسیار بالایی هستند، اختلاس‌هایی اتفاق می‌افتد. درحالی‌که با یک‌صدم همان مبالغ می‌توان به‌عنوان نمونه تئاتر ما را آباد کرد و چندین سالن حرفه‌ای و درست و درمان ساخت و هنرمندان آن را از این تنگنا‌های شدید مالی نجات داد، ولی می‌بینیم که این نکات مورد توجه لازم نیست و همین کم‌توجهی، مردم را دلگیر و عصبی کرده است. خواسته ملی و عمومی مردم ما رسیدگی به این امور است.

بازی نخوریم

اقبال واحدی با تایید به رسمیت شناخته شدن حق اعتراض، در عین حال بر احیانا بازی نخوردن توسط دیگرانی که به تمامیت ارضی کشورمان نظر دارند، تاکید دارد.

سید اقبال واحدی از مجریان قدیمی صداوسیما، با بیان این‌که کاملا مشخص است هیچ ایرانی باغیرتی روی تمامیت ارضی کشورش حرفی ندارد، گفت: در تمام دنیا کسانی که در هر کشوری زندگی می‌کنند نسبت به کشورشان حساسند و غیرت دارند. ما هم ثابت کردیم. نوجوانان ما از ۱۶سالگی تا پیرمرد‌های ۷۰ساله کشورمان خودشان را به این مملکت ثابت کرده‌اند و سال‌ها جنگیدند تا خاک کشورمان دست بیگانه نیفتد. پس بحث حفظ تمامیت ارضی کشور کاملا مشخص است، اما بحث اعتراض‌ها هم در قانون اساسی آمده و به مردم اجازه داده شده تا حق اعتراض داشته باشند.

واحدی خاطرنشان کرد: درست‌ترین کار این است که دچار احساسات آنی نشویم. در چنین شرایطی وقتی کشوری دچار مشکل می‌شود در مقابل کشور‌های دیگر ادعایی دارند و می‌خواهند به اصطلاح از معترضان دفاع کنند. من راستش شخصا به این مسأله شک دارم. آن‌ها که خودشان هزاران مشکل دارند، ولی می‌آیند برای ما هورا می‌کشند، آدم شک می‌کند این چه مدل است؟! ما باید حواس‌مان جمع باشد که بازی نخوریم و مهره‌های شطرنج کشور‌های دیگر نشویم، اما در عین حال تا جایی که می‌توانیم روی مملکت‌مان حساس باشیم، منتها با فکر، بصیرت و درایت تا روز به روز موفق‌تر باشیم و مشکلات‌مان حل شود. از خدا می‌خواهم راهی راست برای همه ما در نظر بگیرد.

توهین به هنرمندان

مهران رجبی که در روز‌های گذشته موضع روشنی دربرابر آشوب‌طلبان گرفته بود، با اشاره به فضای روز‌های اخیر و اغتشاشات هفته‌های گذشته گفت: در فضای مجازی توهین‌های بسیاری دریافت کردیم که شما چرا لال شده‌اید و چیزی نمی‌گویید. باید به نفع ما بگویید و اگر سکوت کنید به نفع آنهاست. وقیح‌ترین مطالب در پشت دیواری به نام فضای مجازی منتشر می‌شود. در این مدت گردانندگان اصلی فضای مجازی و نه مردم یعنی افرادی محدود طراحی می‌کنند و برخی تحت تاثیر آن قرار می‌گیرند. آن‌ها سکوت را به نفع نظام می‌دانستند و به همین دلیل توهین می‌کردند.

نقش هنرمندان در دعوت به مرزبندی با آشوبگران

سید ضیا هاشمی، تهیه‌کننده سینما گفت: دشمنان همچون ادوار گذشته با کمک رسانه‌های معاند و گروه‌های خرابکار، هنجارشکنانه در پی پیشبرد اهداف تجزیه‌طلبانه خود در سطوح مختلف است، اینجاست که به اعتقاد من، نخبگان جامعه و پیشران‌های فرهنگی و هنری باید در آرام کردن جامه، تصریح به مرزبندی با آشوبگران، نقش مهمی را ایفا کنند.

هاشمی توضیح داد: تصور این‌که با تصویب قانون و بدون الزام و تکلیف سایر دستگاه‌ها برای زمینه‌سازی فرهنگی می‌توانیم امر اجتماعی را نهادینه و جامه عمل به آن بپوشانیم، خیال خامی است که نه با روح قوانین سازگاری داشته و نه با رهنمود‌های رهبری نظام در حوزه سیاست‌گذاری عمومی همخوانی دارد. هاشمی تصریح کرد:، اما امروز بخشی از جامعه مدتی است به شیوه و روش اجرای قانون اعتراض دارد؛ مطالباتی را نیز در این خصوص از مجاری مختلف مطرح کرده، فوت مهسا امینی منجر به گستردگی دامنه مطالبه در جامعه می‌شود، فعالان سیاسی، فرهنگی و رسانه‌ای نیز همراه با این مطالبات به‌نقد وضع موجود می‌پردازند و بدون در نظر گرفتن شرایط احساسی جامعه بر طبل نقد‌های یک‌طرفه می‌کوبند تاجایی‌که مطالبه به اعتراض تبدیل‌شده و اراده سومی که همواره در کمین امنیت ملی و آرامش این کشور بوده زمینه را مهیای ورود می‌بیند و می‌بینیم که اعتراض جای خودش را به اغتشاش می‌دهد. این اراده سوم همچون ادوار گذشته با کمک رسانه‌های معاند و گروه‌های خرابکار، هنجارشکنانه در پی پیشبرد اهداف تجزیه‌طلبانه خود در سطوح مختلف است که به اعتقاد من، نخبگان جامعه و پیشران‌های فرهنگی و هنری باید در آرام کردن جامعه، تصریح به مرزبندی با آشوبگران نقش مهمی را ایفا کنند.

وی در رابطه این نقش مهم اهالی فرهنگ و هنر توضیح داد: این نقش، نقشی است همچون دروازه‌بانی از امنیت ملی و تمامیت ارضی که بر دوش آحاد جامعه، خاصه مراجع اجتماعی و ... است. وی ادامه داد: وقتی دشمنان قسم‌خورده این مردم دهه‌هاست به طرق مختلف از تحمیل جنگ تا تحریم اقتصادی و انواع و اقسام فشار‌های بین‌المللی درصدد انسداد سیاسی و ناامید کردن مردم از حکمرانی دینی هستند، بر همه ما تکلیف است تا در بزنگاه‌های آشوب و ناامنی در کنار مردم، دولت و حاکمیت بر فصل مشترک امنیت ملی‌مان اصرار ورزیم و اجازه سوءاستفاده از مطالبات به‌حق مردم را نداده و از کیان میهن و تمامیت ارضی کشورمان مراقبت کنیم.

هاشمی خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی و تاریخی‌مان در قبال نسل‌های آینده از دولت تا مردم، حفظ تمامیت ارضی است و تاریخ گواه است که مردم نجیب ایران همواره در این مسئولیت خوش درخشیده‌اند.


هنرمندان به جریان‌های ضدانقلابی نمی‌پیوندند

پیشکسوت عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون گفت: همین که هنرمندان به این جریان‌های ضدانقلابی نمی‌پیوندند، بزرگ‌ترین نقش را ایفا می‌کنند یعنی این جریان‌ها را نمی‌پسندند.

داوود فتحعلی‌بیگی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب درباره ناآرامی‌های اخیر و اظهارنظر جامعه هنری درباره آن گفت: مقام معظم رهبری هر زمان راجع به هنرمند و هنرمندان سخن می‌گویند حکیمانه است.

این پژوهشگر ایرانی درباره موضع‌گیری هنرمندان در مواقع بحرانی گفت: اغلب هنرمندان ممکن است دیدگاه‌های سیاسی داشته باشند، اما سیاسی‌کار و سیاستمدار نیستند و خود را آغشته به حزب یا گروه نمی‌کنند. وی افزود: هنرمندان هم وطن‌پرست هستند، هم آزادی کشور را دوست دارند و هم به افرادی که به این جامعه خدمت می‌کنند نظر مثبت دارند. البته مواقعی هم ممکن است انتقاد‌هایی از برخی افراد و مسئولان داشته باشند که این هم یک امر طبیعی است.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها