این روزها هنرمندان، آزمون سختی را پشت سر می‌گذارند. برخی بازنده و برخی دیگر برنده این آزمون دشوار هستند. طبیعی است کسانی که در این روزگار سخت کنار مردم هستند در یاد و خاطره‌ها می‌مانند و دیگران باید پاسخگو باشند؛ بخصوص آن دسته از سلبریتی‌هایی که با قانون‌شکنی از مرزهای اخلاق و قدرشناسی هم عبور کرده‌اند.
کد خبر: ۱۳۸۱۶۹۳
در نتیجه همین رفتارها، علی‌مؤمنی، مدیر مسئول فصلنامه فرهنگ شهرت معتقد است، کشورمان بهشت سلبریتی‌هاست، اما در کنار این سلبریتی‌های خودفروخته که به خاطر نمی‌آوردند با حمایت‌های مردم و در سینما و تلویزیون جمهوری اسلامی ایران به شهرت و محبوبیت دست یافته‌اند، هنرمندانی نکته‌سنج، با بصیرت و قدرشناسی هم داریم که در هر بزنگاهی کنار مردم می‌ایستند و مسائلی را یادآوری می‌کنند که شاید در هجمه‌های بی‌توقف دشمنان از هر سو، فراموش شده یا نادیده گرفته شوند. در روز‌های اخیر و در جریان نا‌آرامی‌های ایجاد شده بعد از مرگ مهسا امینی، هنرمندان مردمی توصیه‌هایی داشته‌اند که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

کورش زارعی از هنرمندان قدیمی تئاتر و از جمله هنرمندان برگزیده در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی که امسال دبیری جشنواره تئاتر فجر را نیز برعهده دارد، تاکید کرده است: نگذاریم دشمنان از خارج کشور برای‌مان تصمیم بگیرند.

دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر در واکنش به اتفاقات اخیر گفت: این روز‌ها اتفاقات ناگواری در کشور افتاده و خاطر ما را آزرده کرده است، همه ما از اتفاقی که برای دختر عزیزمان افتاده ناراحتیم و قطعا فردی که مسبب این اتفاق بوده و کشور را به حاشیه برده است باید پاسخگوی این اتفاق باشد، همه منتظریم این اتفاق رخ دهد و می‌دانیم که مراجع ذی‌صلاح قانونی در حال پیگیری این موضوع هستند. به‌عنوان فرزند کوچک ایران از مردم عزیز ایران خواهشمندم که نگذارید دشمنان این مملکت و این کشور و از احساسات پاک و شریف شما سوء‌استفاده کنند، نگذاریم که افرادی که آن‌سوی مرز‌ها هستند برای ما تصمیم بگیرند، ما قطعا بهتر می‌توانیم با گفتگو مشکلات خود را برطرف و به مسائل‌مان رسیدگی کنیم. از ملت ایران خواهش می‌کنم باهم متحد باشیم و مثل همیشه، دست در دست یکدیگر، خودمان مشکلاتمان را حل کنیم و اجازه به آتش کشیدن پرچم کشورمان را ندهیم، افرادی که این اقدامات را انجام می‌دهند دشمن این ملت و این کشور هستند.

محمد اصفهانی یکی دیگر از هنرمندان مردمی این روزهاست که درباره اغتشاشات اخیر گفت: سلام به آن‌ها که منتقد تردید یا تأخیر من در اظهار نظرند. علت نفت نریختن بنده روی آتش این روز‌ها شاید سن و تجربه‌ام باشد. می‌ترسم از خون جوانان، تجزیه ایران و نداشتن پاسخ به نسل‌های آینده. می‌دانم که اراده قوی برای تجزیه ایران وجود دارد. باید خیلی هوشمندانه مواظب هر دو سوی پشت‌بام و سقوط‌های احتمالی باشیم. متأسفم که مرحومه مهسا امینی را این‌گونه از دست دادیم. جوانان عزیز، در کنار شما و طرفدار شما هستم! مطالبه کنید و خواسته‌هایتان را بلند بگویید و پیگیر باشید، ولی با متر دقیق و آینده‌نگر عقل، نه با شلاق بی‌کنترل احساس.

مهران رجبی بازیگر محبوب این سال‌های تلویزیون و سینما، به دوقطبی‌سازی توسط بازیگران اشاره کرد و در پیامی در فضای مجازی نوشت: در این ایام که شغالان و کفتاران برای ایران جانمان دندان‌تیز کرده‌اند سکوت جایز نیست. استفاده از پایگاه اجتماعی و ظرفیت رسانه‌ای بازیگران در جهت ساخت دوقطبی و ایجاد شکاف در جامعه حربه‌ای تکراری است که بدخواهان این خاک سال‌ها به آن چنگ انداخته‌اند.

حمید هیراد خواننده شناخته شده موسیقی کشورمان در جدیدترین توییت به شدت از تمام کسانی که او را در فضای مجازی مورد فشار و آزار و اذیت برای واکنش نشان دادن به اغتشاشات اخیر می‌کنند، انتقاد کرد. هیراد در بخشی از این توییت نوشت: سلام... روی حرفم با اون کسانی که با ربات یا پیج‌های فِیک به من و دوستانم که خواننده یا بازیگر و ورزشکار هستند و معلومه از طرف کی حمله می‌کنند و دور از جون مردمم، هر چیزی که لایق خودشون و خانواده‌شون هست رو به ما عنوان می‌دن....

او در ادامه نوشت: خدارو شکر اول خدا و بعد مردمم همیشه پشتم بودن منم کنارشون هستم. قضاوت کار خداست همین... خاک پای ایران و ایرانی.

بازیچه سیاست‌های دشمن نشوید

در ادامه واکنش هنرمندان به وقایع این روز‌ها و حمایت آن‌ها از انقلاب اسلامی ایران به صورت مستقل، جمعی از اهالی سینما و چهره‌های مطرح هنر بر آن شدند که در یک بیانیه به صورت جمعی و رسمی موضع خود را اعلام کرده و با صدور بیانیه ضمن محکوم‌کردن اغتشاشات اخیر، از سلبریتی‌ها بخواهند که صف خود را از «جریانات ضدملی» جدا کنند. این هنرمندان بیانیه‌ای تدارک دیده و امضا کرده‌اند که در بخشی از آن آمده است: ما اهالی سینما با محکوم کردن اغتشاشات اخیر، به سینماگران و هنرمندانی که بدون تحلیل و شناخت با همراهی با این تحرکات مشکوک به فضای مجازی آمده‌اند و با بیانیه و اظهاراتی منفعلانه در راستای اهداف دشمن عمل می‌کنند هشدار می‌دهیم صف خود را از این جریانات مخرب ضد ملی جدا کنند.
در بیانیه فعالان سینما آمده است: سالگرد هفته دفاع مقدس یادآور مجاهدت‌ها و فداکاری‌های ملتی بزرگ است که توانستند با دست خالی و با تکیه بر ایمان بر همه ساز و برگ نظامی دشمن که مورد حمایت استکبار جهانی و ارتجاع منطقه بود به پیروزی برسد. این حرکت تاریخی ملت ایران الگویی شد که تا کنون نیز باعث صیانت و حفاظت از انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی شد که میراث شهدا و امام شهیدان است.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: هر از چندی دشمنان این نظام و انقلاب بهانه‌ای یافته و تلاش می‌کنند انتقام خود را از طریق تبدیل کردن اعتراضات برخی از مردم به اغتشاش و تخریب و حمله به نیرو‌های خدوم امنیت و آسایش، جو روانی جامعه را بر هم زنند و دشمنان انقلاب و نظام و ایران عزیز را خوشحال کنند.
این بیانیه تصریح می‌کند: بی‌تردید درگذشت دختری جوان به هر‌دلیلی برای ما غم‌انگیز است و ما نیز با خانواده وی همدردی می‌کنیم، اما کسانی که این حادثه را بهانه‌ای برای اغتشاش و بر هم زدن نظم جامعه قرار داده‌اند، هرگز از مردم نمی‌دانیم. متاسفانه جریان ضدانقلاب که آسایش و اقتدار ملی ملت بزرگ ایران را نمی‌تواند ببیند در پشت حمایت از این اعتراضات، اهداف و طرح‌های شیطانی خود را دنبال می‌کند و در این راستا جریانی از هنرمندان و سینماگران را نیز با فشار و تهدید در راستای اهداف خود به میدان می‌آورد تا توازن روانی جامعه را بر هم زند.

اهالی سینما تصریح کردند: عجیب است سلبریتی‌هایی که در پناه حمایت‌ها و بودجه‌های دولتی به شهرت و فرصت کار هنری دست یافته‌اند، بازیچه دست سیاست‌های دشمنانی می‌شوند که امروز علیه ملت و ایران عزیز در فضای رسانه‌ای و مجازی تمام‌قد به مقابله برخاسته‌اند که بعضا از سوی سفارتخانه‌های آنان نیز مدیریت می‌شود. در بخش پایانی این بیانیه آمده است: ما سینماگران و هنرمندان ضمن تسلیت به خانواده مهسا امینی اعلام می‌داریم خدشه به نظام و انقلاب خط قرمز ما می‌باشد. از عمل اغتشاشگران و آشوب‌طلبان اعلان بیزاری می‌نماییم و به سینماگران و هنرمندانی که بدون تحلیل و شناخت با همراهی با این تحرکات مشکوک به فضای مجازی آمده‌اند و با بیانیه و اظهاراتی منفعلانه در راستای اهداف دشمن عمل می‌کنند هشدار می‌دهیم صف خود را از این جریانات مخرب ضد ملی جدا کنند.

ضمن حمایت از نیروی انتظامی که ماموران آسایش و امنیت جامعه هستند، از دست‌اندرکاران و قانونگذاران می‌خواهیم نسبت به اصلاح امور اجرایی و برخورد با مفسدان و غارتگران بیت‌المال به ترمیم ضعف‌های قانونی و اجرایی که منجر به چالش‌هایی در جامعه می‌شود، اقدام کنند.

این بیانیه به امضای این چهره‌ها و هنرمندان رسیده است: رضا رستگار، جمال شورجه، عظیم محمدی، جواد شمقدری، مهدی سرتاج، حسن ساجدی، رسول اولیازاده، احمد کوچکیان‌فرد، اسماعیل محمودی، محسن محسنی‌نسب، مهدی عظیمی میرآبادی، احمد فراهانی، حمید قدیریان، روح‌ا... شمقدری، حسن رضوانی، ناصر درخشان، احمد جان میرزایی، روح‌ا... برادری، سیدسعید سیدزاده، حسن ساجدی، رضا برجی، حمید بهمنی، سیدعباس پویا، حسن نجاریان، علی درخشی، محسن علی‌اکبری، انسیه شاه‌حسینی، سیداحمد میرعلایی، حسین طلابیگی، حبیب‌ا... بهمنی، حسن کاربخش، حجت‌ا... سیفی، داوود رسولیان، سعید الهی، پرویز فارسیجانی، راضیه تجار، علیرضا اسحاقی، عطاء‌ا... سلمانیان، ماشاءا‌... شاهمرادیزاده، محمدحسین انصاری، محمدرضا اسلاملو، مرتضی حیدری، مریم پوریامین، شفیع، آقامحمدیان، محمدرضا سرشار، مهدی فیوضی، محمد تن، محمد‌رضا شرف‌الدین، حسن راستگو، علیرضا حاج‌حسینی.
​​​​​​​
در کنار مردمم

محمد کاسبی در فضای مجازی با انتشار پیامی توییتری، هم‌زمان با تجمع امت رسول‌ا... در میدان انقلاب تهران، خود را کنار مردم دانست. او در این پیام نوشت: از من می‌پرسند در وقایع اخیر موضعت چیه؟ می‌گویم من در کنار مردمم. می‌پرسند کدان مردم؟ جوابم واضح است. مردمی که امروز در میدان انقلاب گرد هم آمدند. آغاز می‌کنم این مقطع را با نام و یاد خدای حسین‌بن علی (ع).
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها