در دومین مجمع اقتصادی خزر چه گذشت؟

30 ساعت در مسکو؛ تلاش فشرده برای اقتصاد ایران

دومین مجمع اقتصادی خزر، روزهای 13 و 14 مهرماه با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر برگزار شد و نتایجی امیدبخش برای همکاری های منطقه ای ایران به همراه داشت.
دومین مجمع اقتصادی خزر، روزهای 13 و 14 مهرماه با حضور معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست وزیران چهار کشور ساحلی دیگر برگزار شد و نتایجی امیدبخش برای همکاری های منطقه ای ایران به همراه داشت.
کد خبر: ۱۳۸۲۴۶۳

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ایران در این نشست شرکت داشت و ضمن برگزاری جلسات و نشست های متعدد در مجمع اصلی سخنرانی و پیشنهاداتی برای توسعه همکاری های اقتصادی در این منطقه ارائه کرد.

گزارشی از این سفر را در ادامه می خوانید.

چهارشنبه 13 مهرماه، ساعت 13؛ آغاز سفر

معاون اول رییس جمهور ظهر روز چهارشنبه به منظور شرکت در دومین همایش اقتصادی خزر و به دعوت نخست وزیر روسیه، در رأس یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی متشکل از وزرای نفت، اقتصاد، جهادکشاورزی، رییس سازمان توسعه تجارت، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، قائم مقام بانک مرکزی و معاون وزیر راه و شهرسازی عازم روسیه شد.

دکتر‌ مخبر هنگام عزیمت به روسیه با تاكيد بر اهميت دومين مجمع اقتصادي خزر گفت: اين اجلاس هم به لحاظ حقوقي و هم اقتصادي و هم از نظر مسائل زيست محيطي از اهميت فراواني براي كشورهاي ساحلي خزر برخوردار است.

معاون اول رییس جمهور در بدو ورود به روسیه نیز توسعه و ارتقاء همکاری با کشورهای همسایه را از راهبردهای جدی دولت برشمرد و گفت: در این میان کشور روسیه از جایگاه خاصی برخوردار است و با سفرهای متقابل روسای جمهور دو کشور، پایه گذاری خوبی در تعمیق روابط صورت گرفت.

دیدار با دستیار رییس جمهور روسیه

اولین برنامه سفر معاون اول رییس جمهور پس از ورود به روسیه دیدار با «ایگور لویتین» دستیار آقای پوتین پوتین بود که آقای مخبر در این دیدار با تاکید بر لزوم اجرای دقیق توافقات میان تهران و مسکو گفت: منافع دولت ها و ملت های ایران و روسیه در گرو تلاش برای اجرایی شدن توافقات صورت گرفته میان دو کشور است.

نشست سه ساعته با مدیران شرکت های عالی رتبه

نشست سه ساعته معاون اول رییس جمهور با مدیران شرکت های عالیرتبه روسیه دومین برنامه دکتر مخبر در سفر به روسیه بود که بر توسعه روابط به عنوان مصلحت اقتصادی دو کشور و نیز استفاده از موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران تاکید شد و فرصت ها و چالش های توسعه روابط تجاری فیمابین مورد بررسی قرار گرفت.

7 پیشنهاد ایران برای کشورهای ساحلی دریای خزر

معاون اول رییس جمهور در دومین روز از سفر خود به روسیه در دومین همایش اقتصادی خزر که با حضور نخست وزیران کشورهای عضو برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و پیشنهاداتی را برای توسعه مناسبات و ارتقاء سطح همکاری ها میان کشورهای حاشیه دریای خزر مطرح کرد:

⁃ تشکیل «منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی دریای خزر و ایجاد کریدور سبز ترانزیتی و گمرکی»
⁃ تدوین دستورالعملی خاص در جهت توسعه همکاری‌های پولی، بانکی و مالی با کشورهای ساحلی دریای خزر.
⁃ تشکیل «کمیته همکاری حمل‌ونقل، ترانزیت، تعرفه و تجارت و گمرکی»
⁃ تشکیل «کمیته همکاری نفت و گاز و فرآورده‌های نفتیِ کشورهای حاشیه دریای خزر»
⁃ تشکیل «کمیته‌ توسعه همکاری در زمینه‌های برق، آب و تجهیزات مربوطه میان کشورهای ساحلی دریای خزر»

دیدارهای دوجانبه

معاون اول رییس جمهور در دیدار «میخائیل میشوستین»نخست وزیر روسیه بر لزوم سرعت بخشیدن به روند توسعه همکاری های تهران-مسکو و رفع موانع پیش روی گسترش روابط تجاری و اقتصادی فیمابین تاکید کرد و گفت: تحریم ها نمی‌تواند مانع از همکاری های تهران و مسکو شود.

دکتر مخبر در دیدار «علی‌خان اسماعیل‌اف» نخست وزیر قزاقستان نیز امضای ۱۰ سند در بخش دولتی و ۱۱ سند در بخش خصوصی را نقطه عطفی در روابط دو کشور خواند و با بیان اینکه ظرفیت‌های همکاری ایران و قزاقستان بسیار فراتر از سطح مناسبات فعلی است گفت: با ظرفیت های موجود دو کشور، سطح مبادلات تجاری تهران و آستانه می‌تواند به سرعت به سه میلیارد دلار برسد.

معاون اول رییس جمهور همچنین در دیدار «علی اسدف» نخست وزیر آذربایجان همکاریهای حوزه حمل نقل را از محورهای اصلی روابط ایران و آذربایجان برشمرد و گفت: سند همکاری سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان نقش موثری در گسترش روابط فیمابین دارد. وی بر این موضوع نیز تاکید کرد که مرزهای کشورهای همسایه برای ایران خط قرمز است و تهدید این مرزها پذیرفته نیست.

دیدار با روسای مناطق فدراسیون روسیه

دکتر مخبر در نشست هم اندیشی با روسای مناطق فدراسیون روسیه نیز با اشاره به اینکه اراده جدی روسای جمهور ایران و روسیه این است که سطح روابط اقتصادی فیمابین به حداکثر ممکن برسد، گفت: این رویکرد در سطح سران دو کشور ظرفیت و فرصتی استثنایی برای گسترش مناسبات است که باید به نحو مطلوب از آن استفاده کنیم. وی همچنین ایران و روسیه دو کشور دوست و همسایه توصیف کرد و گفت: دو کشور می توانند در مبادلات تجاری به‌ جای استفاده از ارز بیگانه، از پول ملی خود استفاده کنند.

دیدار با فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه

در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی فدراسیون روسیه نیز معاون اول رییس جمهور تاکید کرد که تحریم‌های ایران و روسیه نباید به بهانه و مانعی برای توقف و کند شدن برنامه های همکاری دو کشور تبدیل شود. وی همچنین ایجاد مناطق آزاد را یکی از راههای خنثی سازی تحریم‌ها و رفع موانع پیش روی توسعه تجارت فیمابین دانست. وی همچنین بزرگترین مانع پیش روی صادرکنندگان و واردکنندگان را موانع بانکی، بیمه ای و تبادلات پولی دانست و بر لزوم تلاش جدی دو کشور برای استفاده از پول ملی برای رفع این محدودیت ها تاکید کرد.

جمعه 15 مهر، ساعت 3 بامداد، بازگشت به ایران

معاون اول رییس جمهور بامداد جمعه پس از اتمام سفر کاری فشرده به روسیه به تهران بازگشت و با اشاره به نتایج سفر و استقبال نخست وزیران کشورهای حاشیه دریای خزر از توسعه همکاری ها با ایران و همچنین اشتیاق فعالان اقتصادی روسیه برای همکاری مشترک گفت: دیپلماسی منطقه ای که از ابتدای دولت مدنظر رییس جمهور بود، امروز در حال به ثمر نشستن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها