در جریان سفر وزیر نفت به روسیه؛

ایران و روسیه ۴ سند همکاری امضا کردند

سفارت روسیه با توجه برگزاری دومین مجمع اقتصادی خزر، در پیامی به پیشرفت روابط تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره کرده و از انجام شدن توافقی میان این دو در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری خبر داد.
کد خبر: ۱۳۸۲۳۶۲

به گزارش جام جم آنلاین، سفارت روسیه درایران در صفحه توییترش نوشت: ماکسیم رشتنیکوف، وزیر توسعه اقتصادی روسیه در دومین مجمع اقتصادی خزر گفت که اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ایران قرار است توافقی تمام عیار در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری در سال ۲۰۲۳ انجام دهند.

سفارت روسیه در ادامه نوشت: از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، میزان گردش معاملات میان اتحادیه اقتصادی اورسیا و ایران از ۲.۳ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار رسید. اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه می‌شود.

این پیام سفارت روسیه در پی این مطرح می‌شود که محمد مخبر، معاون اول رییس جمهور، عصر چهارشنبه، در رأس یک هیات عالی رتبه سیاسی-اقتصادی وارد مسکو شد، در جمع خبرنگاران در مسکو، با بیان این‌که «دریای خزر و کشورهای حاشیه این دریا به لحاظ سیاسی، اقتصادی، امنیتی و محیط زیست دارای اهمیت فراوان هستند»، تصریح کرد: ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و همسایگی با پانزده کشور و همچنین همجواری با دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب، جایگاه ویژه ای به لحاظ ترانزیت دارد.

مخبر با اشاره به توافقات اولین نشست مجمع اقتصادی خزر و همچنین توافقات صورت گرفته میان سران کشورهای حاشیه خزر در ششمین اجلاس، خاطرنشان کرد: بخشی از این توافقات اجرایی شده و بخشی نیز نیازمند پیگیری است که باید اجرای این برنامه ها را سرعت ببخشیم و امیدوارم مردم ایران و روسیه و سایر کشورهای حاشیه خزر از این ارتباطات به خوبی بهرمند شوند.

معاون اول رییس جمهور در این سفر که به دعوت میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه انجام شده است، علاوه بر سخنرانی در دومین مجمع اقتصادی خزر، با تعدادی از همتایان خود و مقامات شرکت کننده در این اجلاس دیدار و رایزنی خواهد کرد.

وزرای امور اقتصادی و دارایی، نفت و جهاد کشاورزی در این سفر معاون اول رییس جمهور کشورمان را همراهی می کنند.

نخستین مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر مرداد ماه سال ۱۳۹۸ با حضور پنج کشور عضو یعنی ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و آذربایجان در منطقه گردشگری آوازه ترکمنستان برگزار شد و

رییس جمهور ایران نیز در تیر ماه سال جاری در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در کشور ترکمنستان شرکت و سخنرانی کرد.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها