شبکه «شاد» همیشه داستان‌های خودش را داشته، چه ابتدای راه که نرم‌افزاری ناآشنا بود و مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی‌کرد و چه در میانه راه که کندی‌ها و قطعی‌های مکرر آن، همه را کلافه کرده‌بود.
شبکه «شاد» همیشه داستان‌های خودش را داشته، چه ابتدای راه که نرم‌افزاری ناآشنا بود و مخاطب با آن ارتباط برقرار نمی‌کرد و چه در میانه راه که کندی‌ها و قطعی‌های مکرر آن، همه را کلافه کرده‌بود.
کد خبر: ۱۳۸۱۹۴۷
نویسنده مریم خباز - گروه جامعه

دست آخر نیز بعضی از کاربران به سایر اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی کوچ کردند تا این که افت تحصیلی و کلافگی دسته‌ جمعی از آموزش مجازی، سرانجام مدرسه‌ها را باز کرد. اکنون در پایان هفته اول آغاز سال تحصیلی، شبکه شاد بین بودن و نبودن معلق است، به طوری که موجودی به نام «شاد» وجود دارد اما عملا به کار دانش‌آموزان، معلمان و مدیران مدارس نمی‌آید.

سرنخ ماجرا را نیز که دنبال کردیم مشکلات را از درون وزارت آموزش و پرورش و به واسطه برخی تعلل‌ها یافتیم که چون مسئول مستقیم پاسخگویی به هرگونه ابهام در این حوزه به تماس‌های مکرر جام‌جم پاسخ نداد، چرایی تعلل‌ها همچنان مبهم باقی ماند.

برای راه‌ اندازی شبکه شاد که اکنون نرم افزاری دو ساله است تا به حال میلیاردها تومان هزینه شده، گرچه رسانه‌ای نشدن هزینه‌ها، کار را به ذکرعددهای تقریبی و بیان تخمینی هزینه‌ها رسانده‌است.

گفته می‌شود سال۹۹ برای ایجاد زیرساخت‌های شبکه شاد حدود پنج میلیارد تومان هزینه شده و برای اینترنتی که در این بستر مصرف شده تا ۹۰میلیارد تومان صرف شده‌است. البته نمی‌توان به درستی این عددها شهادت داد ولی شکی نیست که برای این بستر آموزشی دانش‌آموزی تاکنون میلیاردها تومان از بودجه کشور خرج شده و به همین علت است که بر زمین ماندن یا زمین خوردن این نرم‌افزار، مساوی با هدررفت سرمایه‌های ملی است. البته وزیر آموزش و پرورش و پس از آن معاون ابتدایی وزیر در شهریور ماه گذشته یکصدا تاکید کردند با حضوری شدن مدارس، شاد تعطیل نمی‌شود و به عنوان مکمل آموزش و تربیت به فعالیت خود ادامه می‌دهد. پیگیری‌های جام‌جم اما نشان می‌دهد تا امروز از «شاد» با چنین ویژگی‌هایی خبری نیست.

شاد به روز نیست

مدیر مدرسه متوسطه اول دخترانه در تهران این روزها پیام‌هایی از سوی آموزش و پرورش دریافت کرده که «باید ابلاغ معلمان را تایید کنید»، ولی او به جام‌جم می‌گوید که شبکه شاد هنوز به روز نشده و همچنان اطلاعات معلمان و کلاس‌بندی‌های سال قبل در شبکه دیده می‌شود و نمی‌توان اطلاعات جدیدی بارگذاری کرد.

او تاکید دارد به عنوان مدیر مدرسه می‌تواند اسامی معلمانی را که امسال قرار است تدریس کنند، وارد سامانه سیدا(سامانه یکپارچه دانش آموزی) کند ولی وقتی هنوز تکلیف ابلاغ نیروها مشخص نیست، تایید اطلاعات در این سامانه معنایی به جز دوباره کاری ندارد؛ چون با به روز شدن شبکه شاد باید یک بار دیگر همان کار را در این بستر تکرار کند. در واقع این مدیر مدرسه تاکید دارد که وضعیت نامشخص احکام معلمان، وجود مشکلات در ساماندهی نیروی انسانی و البته کامل نشدن ثبت‌نام بخشی از دانش‌آموزان از علل بی‌استفاده ماندن شبکه شاد در این روزهاست.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور«شاد» البته به تماس‌های ما برای دریافت جوابی روشن به این گفته‌ها پاسخ نداد اما در‌عوض علی کاظم‌زاده، مدیرعامل شرکت فنی شاد اظهارات این مدیر را تایید کرد. او به جام‌جم گفت:«آموزش و پرورش باید اطلاعات مربوط به سال جدید را به ما تحویل دهد تا ما نیز شبکه شاد را به روز کنیم. این منوط به تایید نهایی اطلاعات (معلمان و دانش‌آموزان) توسط مدیران مدارس در سامانه «سیدا»ست که اگر این اتفاق رخ نداده، مربوط به ما نیست بلکه ناشی از مسائل درون وزارت آموزش و پرورش است.» اما مگر وزارتخانه ماه‌ها برای ساماندهی نیروی انسانی و نهایی کردن ابلاغ‌ها فرصت نداشته و آیا نمی‌بایست هرگونه مشکل را پیش از بازگشایی مدارس رفع‌می‌کرد تا شبکه شاد وضعیت بلاتکلیف فعلی را تجربه نمی‌کرد؟

آنهایی که نبودند و نماندند

ظاهرا عده‌ای از شبکه شاد دل بریده‌اند و عده‌ای نیز در روزهایی که شاد برای دیگران فعال بوده، بهره‌ای از آن نبرده‌اند تا اکنون گله‌مند باشند. در گروه اول، یکی از معلمان پایتخت حضور دارد که می‌گوید ایرادات شبکه شاد و حضوری شدن مدارس باعث شده وی و همکارانش به همراه دانش‌آموزان مدرسه این اپلیکیشن را از روی گوشی‌های موبایل خود حذف کنند. در گروه دوم نیز مدیر یک مدرسه ابتدایی در شهرستان زهک حضور دارد که به ما می‌گوید دانش‌آموزان این شهرستان و حوالی آن اصلا تلفن‌همراه نداشته‌اند تا بتوانند به شاد وصل شوند تا اکنون برایشان مهم باشد شاد وصل است یا نه. کاظم‌زاده مدیرعامل شرکت فنی شاد نیز آمارهای جالبی به ما ارائه می‌کند مبنی بر این که در سال تحصیلی گذشته شبکه شاد حدود ۱۱ میلیون کاربر روزانه داشت که تابستان امسال به حدود ۳.۵میلیون کاربر رسید؛ اکنون نیز تعداد کاربران روزانه شش تا هفت میلیون نفر است که از پیوستن تدریجی معلمان و دانش‌آموزان به این شبکه به زعم وی حکایت دارد. شبکه شاد را اگر یک دستاورد و سرمایه ملی بدانیم، پس حتما باید حفظ شود اما به شرط اصلاح ایرادات و ارتقای خدماتی که رغبت‌آفرین است. کاظم‌زاده نیز همین را می‌گوید و وعده می‌دهد در آینده‌ای نزدیک قابلیت «آزمون تستی و تشریحی» برای معلمان، «دفتر معلم»، «مدیریت محتوای کلاس» و قابلیت «تکلیف» به شاد اضافه خواهدشد تا کار با آن آسان‌تر از قبل شود. اگر این وعده‌ها محقق شود، حتما اتفاق خوبی است اما آیا دانش‌آموزانی که هنوز به ابزارهای هوشمند ارتباطی و اینترنت دسترسی ندارند، دغدغه مسئولان هستند؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها