«جام‌جم» از اظهارنظر موافقان و مخالفان احیای وزارت بازرگانی گزارش می‌دهد

تفکیک تولید و تجارت؛ خوب یا بد؟

تفکیک وزارت صمت و جداسازی تولید از تجارت مدتی است جدی شده و دولت به دنبال انجام این کار است. این اقدام موافق و مخالفانی دارد. موافقان معتقدند تولید و تجارت دو‌مقوله از هم جدا هستند، اما مخالفان می‌گویند در گذشته زمانی که این وزارتخانه به صورت جداگانه فعالیت داشتند در تولید و تجارت پیشرفت خاصی نداشتند. در این باره گزارشی تهیه کردیم و نظر موافق و مخالف تفکیک وزارت صمت را آورده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۱۳۸۱۱۸۶
علیرضا میرزایی، مدیر کارخانه مجتمع فولاد جنوب می‌گوید تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، می‌تواند در بهبود روند اقتصاد کشور به‌ویژه در بخش فولاد، امیدوارکننده باشد.

وی با بیان نارضایتی از عملکرد رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت مطرح کرد: متاسفانه با وجود شرایط بد اقتصادی، وزیر صمت به فکر صنعت نیست. درواقع به صورت توصیه‌ای عمل می‌کند، به گونه‌ای که نگاه وی، کلی‌نگر است که امکان دارد حتی شرکت‌های فولادی نیز وارد رکود و پس از آن ورشکسته شوند. در مقابل بهمن آرمان، اقتصاددان در این باره معتقد است تفکیک وزارت صمت و بازرگانی آغازی دوباره برای سیاست‌های غلط وارداتی در شرکت‌های ایرانی خواهد بود.

وی می‌گوید، بیشتر اقتصاددانان موافق احیای وزارت بازرگانی نیستند. وزارت بازرگانی و صنعت در اکثر کشور‌های موفق، ادغام شده‌اند و به صورت جدا از یکدیگر اداره نمی‌شوند. همچنین می‌توان گفت تفکیک این دو دستگاه دولتی، درنهایت هزینه سنگینی را بر دوش هزینه‌های جاری دولت اضافه خواهد کرد.

میرزایی، اما دلایل دیگری مطرح می‌کند و معتقد است مجلس شورای اسلامی قصد استیضاح وزیر صمت را داشت که البته نتوانست آن را جابه‌جا کند، چرا که تصمیمات درستی در زمینه قیمت‌گذاری محصولات و بحث تولید گرفته نمی‌شد. به نظر می‌رسد تفکیک این دو وزارتخانه می‌تواند برای تولیدکنندگان، شرایط بهتری رقم بزند. در واقع، احیای وزارت بازرگانی، وزیر جدیدی را روی کار خواهد آورد که به تبع آن انتظار می‌رود اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور به‌خصوص در حوزه فولاد رخ دهد.

آرمان با اشاره به وجود فساد در وزارت بازرگانی گفت: این وزارتخانه به دلیل سود‌های کلانی که بابت واردات در سال‌های گذشته دریافت می‌کرد، یکی از موانع اصلی در توسعه تولید داخلی بود که با ادغام در وزارت صنعت وضعیت به وجود آمده به‌تدریج بهبود یافت. از طرفی این تفکیک، سیاست‌های اشتباه وارداتی را به تداوم و ماندگاری تشویق می‌کند و در نتیجه به صنعت فولاد آسیب فراوانی وارد خواهد کرد.

معاون اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ادامه داد: در حال حاضر صنعت ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از دلایل آن، سیاست‌های نادرست دولت است. در واقع دولت در مقابل افزایش هزینه گاز و برق در مصارف خانگی، قیمت گاز طبیعی را در برخی حوزه‌ها مانند فولاد تا سه‌برابر اضافه کرده است. از سوی دیگر، برخی کشور‌ها با وجود جنگ و تحریم‌ها، توانستند بازار فولاد منطقه را از صنایع و شرکت‌های ایرانی بگیرد. در چنین شرایطی احیای وزارت بازرگانی که می‌توان از آن به عنوان وزارت واردات یاد کرد، آسیب جدی در اکثر حوزه‌ها و شرکت‌های ایرانی را به دنبال خواهد داشت.

موضوع احیای وزارت بازرگانی چند سالی است مطرح شده است. حالا باید دید آیا این اقدام اجرا خواهد شد یا خیر و این‌که در صورت احیا تولید و تجارت چه تغییراتی خواهند داشت. به این دلیل که وزیر صمت به‌تازگی ساختار این وزارتخانه را تغییر داده و به گفته برخی کارشناسان تغییرات مداوم در وزارتخانه مهمی مانند صمت ممکن است تحریم‌ها را در اقتصاد ایران اثرگذارتر کند.
 
علیرضا میرزایی، مدیر کارخانه مجتمع فولاد جنوب می‌گوید تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت، می‌تواند در بهبود روند اقتصاد کشور به‌ویژه در بخش فولاد، امیدوارکننده باشد.

وی با بیان نارضایتی از عملکرد رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت مطرح کرد: متاسفانه با وجود شرایط بد اقتصادی، وزیر صمت به فکر صنعت نیست.درواقع به صورت توصیه‌ای عمل می‌کند، به گونه‌ای که نگاه وی، کلی‌نگر است که امکان دارد حتی شرکت‌های فولادی نیز وارد رکود و پس از آن ورشکسته شوند. در مقابل بهمن آرمان، اقتصاددان در این باره معتقد است تفکیک وزارت صمت و بازرگانی آغازی دوباره برای سیاست‌های غلط وارداتی در شرکت‌های ایرانی خواهد بود.

وی می‌گوید، بیشتر اقتصاددانان موافق احیای وزارت بازرگانی نیستند. وزارت بازرگانی و صنعت در اکثر کشورهای موفق، ادغام شده‌اند و به صورت جدا از یکدیگر اداره نمی‌شوند. همچنین می‌توان گفت تفکیک این دو دستگاه دولتی، درنهایت هزینه سنگینی را بر دوش هزینه‌های جاری دولت اضافه خواهد کرد.

میرزایی اما دلایل دیگری مطرح می‌کند و معتقد است مجلس شورای اسلامی قصد استیضاح وزیر صمت را داشت که البته نتوانست آن را جابه‌جا کند، چرا که تصمیمات درستی در زمینه قیمت‌گذاری محصولات و بحث تولید گرفته نمی‌شد. به نظر می‌رسد تفکیک این دو وزارتخانه می‌تواند برای تولیدکنندگان، شرایط بهتری رقم بزند. در واقع، احیای وزارت بازرگانی، وزیر جدیدی را روی کار خواهد آورد که به تبع آن انتظار می‌رود اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور به‌خصوص در حوزه فولاد رخ دهد.

آرمان با اشاره به وجود فساد در وزارت بازرگانی گفت: این وزارتخانه به دلیل سودهای کلانی که بابت واردات در سال‌های گذشته دریافت می‌کرد، یکی از موانع اصلی در توسعه تولید داخلی بود که با ادغام در وزارت صنعت وضعیت به وجود آمده به‌تدریج بهبود یافت. از طرفی این تفکیک، سیاست‌های اشتباه وارداتی را به تداوم و ماندگاری تشویق می‌کند و در نتیجه به صنعت فولاد آسیب فراوانی وارد خواهد کرد.

معاون اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار تهران ادامه داد: در حال حاضر صنعت ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از دلایل آن، سیاست‌های نادرست دولت است. در واقع دولت در مقابل افزایش هزینه گاز و برق در مصارف خانگی، قیمت گاز طبیعی را در برخی حوزه‌ها مانند فولاد تا سه‌برابر اضافه کرده است. از سوی دیگر، برخی کشورها با وجود جنگ و تحریم‌ها، توانستند بازار فولاد منطقه را از صنایع و شرکت‌های ایرانی بگیرد. در چنین شرایطی احیای وزارت بازرگانی که می‌توان از آن به عنوان وزارت واردات یاد کرد، آسیب جدی در اکثر حوزه‌ها و شرکت‌های ایرانی را به دنبال خواهد داشت.

موضوع احیای وزارت بازرگانی چند سالی است مطرح شده است. حالا باید دید آیا این اقدام اجرا خواهد شد یا خیر و این‌که در صورت احیا تولید و تجارت چه تغییراتی خواهند داشت. به این دلیل که وزیر صمت به‌تازگی ساختار این وزارتخانه را تغییر داده و به گفته برخی کارشناسان تغییرات مداوم در وزارتخانه مهمی مانند صمت ممکن است تحریم‌ها را در اقتصاد ایران اثرگذارتر کند.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها