نگهداری از باطری ماشین در زمستان

می‌دانید که باطری ماشین مهم‌ترین عضو یک خودرو به شمار می‌آید که می‌تواند برق موردنیاز برای استارت خوردن و روشن شدن ماشین را تامین نماید مضاف بر اینکه بخش‌های دیگری از خودرو هم هستند که عملکردشان به برقی که توسط باتری تامین می شود وابسته است.
می‌دانید که باطری ماشین مهم‌ترین عضو یک خودرو به شمار می‌آید که می‌تواند برق موردنیاز برای استارت خوردن و روشن شدن ماشین را تامین نماید مضاف بر اینکه بخش‌های دیگری از خودرو هم هستند که عملکردشان به برقی که توسط باتری تامین می شود وابسته است.
کد خبر: ۱۳۸۱۱۳۳

 ما در این مطلب به موضوع اهمیت باتری در خودرو پرداخته و به شما خواهیم گفت که در شرایط مختلف چگونه باید از باطری خودرو مراقبت نمایید.

باطری ماشین چیست و چه کارکردی دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، باطری ماشین منبعی است که می‌تواند برق خودرو را تامین نماید. زمانی‌كه ماشین در حال کار است و موتور آن روشن است، باتری ماشین توسط دینام شارژ می‌شود؛ به همین دلیل است که اگر ماشین برای مدت طولانی روشن نشود، ممکن است این باتری خالی شده و نیاز به تعویض یا شارژ مجدد داشته باشد.

چنانچه باتری ماشین 12 ولت باشد و از کیفیت خوبی هم برخوردار باشد، کمک می‌کند تا با یک استارت ماشین روشن شود، اما اگر این ولتاژ به 8 یا 9 برسد، خواهید دید که ماشین با استارت طولانی‌تری روشن خواهد شد. همچنین باید گفت کارکرد باطری ماشین این است که برق موردنیاز برای عملکرد بخش‌های دیگر را تامین نماید. باتری خودرو به این شکل کار می‌کند که با استفاده از سیستم احتراق جریان لازم برای راه‌اندازی موتور ماشین را فراهم کرده و همان‌طور که پیش‌تر گفتیم به‌عنوان یک مخزن الکتریکی، برق موردنیاز برای بخش‌های مختلف خودرو را فراهم می نماید.

در ادامه به بخش‌هایی که برای عملکردشان نیاز به استفاده از باطری ماشین است اشاره خواهیم کرد:

  • تامین انرژی برای استارت خودرو

  • ذخیره انرژی برای استفاده در بخش‌های دیگر خودرو

  • روشن شدن چراغ‌ها

  • روشن شدن سیستم پخش و باندها

  • راه‌اندازی سیستم سرمایش و گرمایش اتومبیل مانند کولر و بخاری

  • برای کارکردن برف‌پاک‌کن‌ها

  • سیستم گرم‌کننده شیشه‌های اتومبیل

برای نگه‌داری از باطری ماشین چه باید کرد؟

در این بخش قصد داریم به نکاتی اشاره کنیم که سبب می‌شود باتری خودرو طول عمر و ماندگاری بیشتری پیدا نماید. لازم است بدانید عمر ​​باتری خودرو به‌طور متوسط بین ۲ تا ۵ سال است، اما عوامل مختلفی می‌توانند بر عملکرد آن تاثیر گذاشته و از عمر و ماندگاری آن بکاهند. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر عمر باتری خودرو، آب‌وهوا است. همان‌طور که می‌دانید، موتور ماشین که در زیر کاپوت در حال کار است، گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند و اگر شرایط مناسب برای آن در نظر گرفته نشود و مراقبت‌های لازم انجام نشود، باطری خودرو خالی شده و احتمال خراب شدن آن بسیار بالا خواهد رفت؛ پس در هر زمان و آب‌وهوایی لازم است یک‌سری نکات برای نگه‌داری از باتری ماشین در نظر گرفته شود.

هنگامی‌که در یک روز تابستان در یک روز گرم و سوزان، باطری ماشین‎تان خالی می‌شود و اگر نکات احتیاطی لازم برای رانندگی در تابستان را رعایت نکنید، احتمال خراب شدن باطری خودرو شما افزایش خواهد یافت. حال برای اینکه بتوانید باتری را در شرایط مناسبی نگه‌داری کنید، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

1. لازم است هر 4 سال یکبار باتری خودرو تعویض شود:

پیشنهاد می‌کنیم هر 4 سال یک بار این کار را انجام دهید؛ زیرا به این ترتیب از عملکرد درست خودروی خود مطمئن خواهید شد و شب هنگام و یا در سفر باتری خودروی شما خالی نکرده و شما را در شرایط بد قرار نخواهد داد.

2. سطح اسید باتری ماشین را بررسی کنید:

اگر برای خودروی خود از باتری‌های اسیدی استفاده می‌کنید، برای نگه‌داری صحیح از خودرو لازم است سطح اسید باتری خود را هر شش ماه یک بار بررسی کرده و مراقب قشربندی اسیدی باشید؛ زیرا چنانچه باتری دچار قشربندی اسیدی شود، الکترولیت‌ها در پایین متمرکز شده و قسمت بالای باتری خالی می‌ماند؛ بنابراین برای آن‌که از این اتفاق جلوگیری شود، باید این مورد را حتما در ذهن داشته باشید.

3. آب را با دقت اضافه کنید:

چنانچه صفحه‌های باتری در معرض دید شما قرار بگیرند، به این معناست که سطح الکترولیت پایین آمده است؛ برای جبران این مشکل لازم است آن‌ها را با آب مقطر پر کنید. در این زمان باید توجه کنید که تنها سلول‌های باطری ماشین به‌طور کامل پر شوند به همین دلیل بهتر است حتما از یک قیف برای این منظور استفاده نمایید. هنگامی‌که سلول‌ها را پر از آب کردید، از یک شارژر باتری برای شارژ مجدد باتری استفاده نمایید.

4. آزمایش بار باطری را انجام دهید:

برای نگه‌داری از باطری خودرو، بهتر است هر ماه تست باتری یا آزمایش بار باطری را انجام دهید که البته این امر لازم است توسط مکانیک انجام شود.

5. باتری را تمیز کنید:

باطری ماشین شما همواره باید تمیز باشد؛ زیرا اگر گردوخاک و زباله وارد سلول‌های باتری شود، می‌تواند مشکلاتی را برای آن به وجود آورده و سبب خوردگی فلز مجاور شود؛ بنابراین تمیز کردن بالای باتری و سرباتری‌ها روش بسیار مهمی برای محافظت از باتری خودرو به شمار می‌آید.

برای نگه‌داری از باتری ماشین در زمستان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

شاید اکنون این سوال برای شما پیش بیاید که چرا نگه‌داری از باتری در فصل زمستان اهمیت بیشتری دارد؟ این امر از آن جهت اهمیت دارد که سرمای هوا موجب می‌شود که فرآیند تخریب باتری سریع‌تر صورت گیرد و فعل و انفعالاتی که لازم است در باتری انجام شود، با سرعت کمتر رخ دهد. به این ترتیب است که باطری ماشین توان کافی را برای ایجاد جریان الکتریکی نداشته و از انرژی آن کم می‌شود.

نکته دیگر آن است که چنانچه از باطری خودرو محافظت نکنید، می‌بینید که در روزهای سرد زمستان ماشین به‌راحتی استارت نخورده و یا به خوبی حرکت نخواهد کرد. موضوع دیگری که بهتر است به آن توجه داشته باشید، آن است که آب‌وهوای سرد و برفی باعث می‌شود روغن ماشین سفت شده و به خوبی کار نکرده و 50 درصد از قدرت آن کاسته شود؛ بنابراین بهتر است راهکارهایی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را حتما در نظر داشته باشید:

  • از پوشش خودرو استفاده کنید.

  • از شارژ باتری استفاده نمایید.

  • به درستی استارت بزنید.

  • قبل از شروع زمستان باتری ماشین را چک کنید.

  • برای نگه‌داری ماشین در سرما همیشه آن را تمیز نگه‌دارید.

  • چنانچه مدت طولانی از ماشین استفاده نمی‌کنید، باتری آن را جدا کرده و در محیطی گرم قرار دهید.

  • در زمان خرید باتری به مشخصات باتری توجه کنید.

جمع‌بندی

کلام آخر اینکه لازم است همیشه از باطری ماشین خود در پاییز و زمستان مراقبت کنید و رسیدگی به آن را پیش از هر کار دیگری در اولویت قرار دهید و اجازه ندهید مشکلی برای باطری خودرو شما رخ دهد؛ زیرا در این صورت باید هزینه‌های بیشتری را برای تعویض و یا تعمیر آن بپردازید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها