ایرنا: محمد اسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت خانواده و جمعیت در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت : امید به زندگی در ایران 71.1 سال است که این رقم سال از میانگین جهانی این رقم پایینتر است.
کد خبر: ۱۳۸۰۸۸

مطلق روز یکشنبه در نشست مدیران گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور در بجنورد اظهار داشت : میانگین امید به زندگی در دنیا سال است.
وی اظهار داشت: برای افزایش امید به زندگی، برنامهریزی برای مراقبتهای دوران نوزادی، کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی، میانسالی و سالمندی از عواملی است که باید مورد توجه باشد.
او گفت: پیش از آغاز زندگی یک فرد، نحوه مراقبت از مادر باردار، تغذیه دوران بارداری و نحوه زایمان در ارتقای سلامت جامعه اهمیت دارد.
وی از دیگر شاخص های ضعیف سلامت کشور و نیازمند ارتقا را حفظ سلامت مادران باردار ذکر کرد و گفت: سال گذشته مورد مرگ مادران باردار در کشور گزارش شد که سالم وارد بیمارستانها شده و بعد از زایمان فوت کردند.
او اظهار داشت: تمام افراد جامعه حق دارند از خدمات مطلوب دوران بارداری و شیردهی بهرهمند شوند و این وظیفه بر عهده وزارت بهداشت است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص امید به زندگی افزود: هفت درصد از جمعیت کشور به سن سالگی نیز نمیرسند.
او نقش عواملی نظیر میزان سواد، توان مالی و مکان زندگی را نیز در حفظ سلامت افراد موثر خواند و گفت: درصد جمعیت کشور بیسواد هستند و 3.5 درصد جمعیت یعنی بیش از دو میلیون نفر قادر به پرداخت هزینههای سلامت نیستند.
وی ادامه داد: درصد از جمعیت نیز به علت فقر از مراجعه برای بستری شدن ممانعت میکنند که بیشتر اقشار روستایی و حاشیهنشینان شهری هستند.
او همچنین سهم مردم در پرداخت هزینههای خدمات مراقبت سلامت را بالای درصد عنوان کرد و گفت: برآن هستیم تا پایان برنامه چهارم توسعه این میزان را به درصد برسانیم.
رییس دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: در این استان خانه و پایگاه بهداشت، مرکز و شش شبکه بهداشت در حال فعالیت هستند.
" جواد شاهینفر " پوشش درصدی افراد توسط بیمه روستایی، اجرای طرح حامی، کنترل جمعیت و رسیدگی به مراقبتهای ویژه مادران در دوران بارداری را از مهمترین اقدامات سال گذشته این دانشکده دانست.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی خراسان شمالی نیز ساخت خانه و دو شبکه بهداشت را در راستای تحقق اهداف سلامت خانواده ذکر کرد.
" نادر نیکپرست "افزود: اکنون تنها هفت درصد از زایمانهای استان توسط افراد دوره ندیده انجام میشود.
وی ادامه داد: در ارتقای شاخص مرگ نوزدان نیز استان از نفر در هزار نفر در سال به نفر در یک هزار نفر رسیده است.
نشست کشوری مدیران گروه سلامت خانواده و جمعیت دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور با حضور نفر به مدت دو روز در بجنورد برگزار میشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها