درراستای اقدامات پیشگیری از کم آبی دراستان :

340 حلقه چاه غیرمجاز در یزد پر و مسلوب المنفعه شده است

یزد - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد از پر و مسلوب المنفعه نمودن 340 حلقه چاه غیرمجازدرراستای اقدامات پیشگیری از کم آبی دراستان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۷۹۲۱۳

به گزارش خبر نگار جام جم آنلاین یزد ، محمدمهدی جوادیان زاده اظهار داشت: به منظورصيانت از منابع آب زيرزميني برنامه ريزي لازم جهت جلوگيري از اضافه برداشت بر اساس سند سازگاري با كم آبي در تمامي بخش ها بويژه بخش های كشاورزي و صنعت در سطح شهرستان هاي استان انجام شده و به صورت مستمر در حال پيگيري است.

وی با بیان اینکه انسداد چاههای غیرمجاز از اولویت های اصلی این شرکت دراقدامات پیشگیرانه در راستای کم آبی می باشد افزود: از سال 94 تاکنون بیش از 340 حلقه چاه پر ومسلوب المنفعه شده ومیزان جلوگیری از اضافه برداشت از این اقدام حدود 8 ميليون مترمكعب است.

جوادیان زاده تصریح کرد: در طي شش سال اخير نزديك به 40 ميليون مترمكعب از اضافه برداشت ها جلوگيري به عمل آمده كه نيمي از اين صرفه جويي در دو سال اخير رخ داده و علاوه بر اقدامات انجام شده، گروه هاي گشت و بازرسي همه روزه حتي در روزهاي تعطيل در تمامي شهرستان ها با هدف جلوگيري از اقدامات غير مجاز و شناسايي چاههاي غيرمجاز، در حال گشت زني مي باشند. 

وی گفت: اگرچه این اقدامات مي تواند تاثير مناسبي با فرض شرايط ثابت (عدم كاهش بارش و جريانات ورودي به سفره)، داشته باشد اما توجه به اين نكته ضروري است بررسي رخداد بارش ها نشان مي دهد كه روند نزولات جوي، كاهشي بوده و اين تاثير قابل توجهي در افت سطح آبخوان ها و كاهش منابع آب در دسترس دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد افزود: لذا با توجه به بحراني بودن منابع آب زيرزميني لازم است تمامي دستگاههاي اجرايي در راستاي حفاظت از منابع آب در وهله اول همكاري همه جانبه را جهت جلوگيري ازبرداشت بيشتر ازمنابع آب زيرزميني در بخشهاي مختلف داشته باشند و از حمايت طرحهاي پرآب خواه خودداري گردد و در مرحله بعد سند سازگاري با كم آبي را يك نقشه راه مهم جهت برون رفت از بحران دانسته و حداكثر تلاش جهت مديريت مصرف در چارچوب سند سازگاری با کم آبی انجام شود.

جوادیان زاده همچنین به وضعیت طرح تعادل بخشی و مدیریت آب های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: در استان يزد تاكنون بالغ بر 90% چاههاي كشاورزي مجهز به كنتور گرديده اند.

وی در مورد اصلاح و تعدیل پروانه های بهره برداری گفت: تقريبا تمامي چاههاي كشاورزي اصلاح و يا تعديل شده اند و موارد باقيمانده شامل چاههاي داراي پرونده قضايي، چاههاي غيرفعال( چند سالي است غيرفعال هستند و با توجه به اينكه ممكن است متروكه گردند، درحال حاضر اصلاح و تعديل انجام نمي شود)، چاههاي با ريز مصرف پرورش ماهي و تحقيقاتي و ... مي باشد.

جوادیان زاده در ارتباط با جلوگيري از اضافه برداشت چاهها با توجه به ابلاغ برنامه سازگاري با كم آبي و همچنين تعيين هدف سال 1400 گفت: اين شركت از سه روش طرح تحويل حجمي از طريق كنتور، تقليل منصوبات و خاموشي استفاده مي نمايد ودر روش اول برنامه ريزي مديريت مصرف در قالب طرح تحويل حجمي طراحي گرديده كه بدين منظور ميزان حجم آب صرفه جويي براي چاهها در قالب سناريوهايي مشخص شده و اقدامات لازم براي شارژ كنتورها صورت پذيرفته است.

 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها