کد خبر: ۱۳۷۹۰۰۰
نویسنده اقبال شاکری - نماینده تهران
دنیای امروز عرصه استفاده از ظرفیت‌ها، بهره‌گیری از فرصت‌ها و به ثمر نشستن همت‌هاست. کشور‌هایی که این مسیر را برای پیشرفت انتخاب کردند، قطعا در حوزه‌های داخلی و خارجی موفق‌اند. همچنین در شرایط کنونی کشور‌هایی هم هستند که به دلیل تسلط بر برخی منابع و امکانات جهانی در پی اعمال هژمونی قدرت بودند و برای رسیدن به این حرف هم دست به تقسیم‌بندی کشور‌های دیگر زدند.

در یک بخش کشور‌هایی هستند که این هژمونی را پذیرفتند و بنابراین قدرت‌های سلطه‌گر کاری با آن‌ها ندارند، اما بخش دوم شامل کشور‌هایی است که می‌خواهند مستقل عمل کنند. مواجهه قدرت‌های بزرگ با کشور‌های بزرگ این است که با کمک هم‌پیمانان و دولت‌هایی که در بلوک آن‌ها به کشور‌های مستقل فشار بیاورند و آن‌ها را به عقب‌نشینی وادار کنند. جمهوری اسلامی ایران هم در این مناسبات بین‌الملی نقش مهمی دارد و تاکنون فشار‌های بین‌المللی آمریکا و هم پیمانان اروپایی و دست‌نشاندگان آن‌ها در منطقه نتوانسته‌است خللی در عزم ملت ایران ایجاد کنند.

ما برای حفظ استقلال خود از شرایط منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بهره بردیم و با توجه به فرصت‌هایی که به خاطر چندوجهی شدن جهان ایجاد شده، با دیگر کشور‌های همسو و مخالفت هژمونی آمریکا و غرب، بلوک جدیدی را تشکیل دادیم. جلوه‌ای از این سیاست صبر و استقامت و اقتدار در برابر قدرت‌های خارجی در حضور عزتمندانه نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای نمود پیدا کرده‌است. این موضع مقتدرانه به رغم کارشکنی‌های طرف‌های مقابل در نهایت باعث شده آن‌ها در قالب ارسال پیام به کشور‌های مثل امارات و قطر خواهان از سرگیری مذاکرات شوند.

نیاز غرب به ادامه مذاکرات در شرایطی صورت می‌گیرد که ما در حوزه هسته‌ای توانستیم از غنی‌سازی ۳.۵درصدی به ۶۰درصد برسیم و گام به گام در این عرصه به رشد صعودی برسیم. اکنون دانش هسته‌ای در کشور بومی‌سازی شده و امکان برگشت‌پذیری هم برای آن متصور نیست. بر این باورم که ادامه این مسیر موفقیت و همراهی دولت و مجلس فعلی که همسو با مردم هستند، این امکان را فراهم می‌آورد که طی یکی دو سال آینده مرحله به مرحله از فشار‌های تحریمی گذر کنیم و در تمامی عرصه‌ها به قله‌های پیشرفت برسیم.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها