کد خبر: ۱۳۷۸۹۹۸
نویسنده داریوش باقر جوان-مدیر کل دفتر مسافری سازمان راهداری
از ابتدای شهریور جابه‌جایی زائران اربعین شکل و ساختار جدی به خود گرفته و شاهد حضور گسترده مردم برای ورود به کشور عراق و زیارت عتبات هستیم. از ابتدای شهریور ۱۴۵هزار زائر با ناوگان حمل ونقل جاده‌ای جابه‌جا شدند. برنامه‌ریزی‌های اصلی برای مدیریت بهتر سفر در بازه ۱۵ تا ۳۰ شهریور در نظر گرفته شد که بنا به اعلام سازمان مرکزی اربعین، تاریخ آغاز طرح جابه‌جایی زائرین از ۱۱شهریور آغاز گردید و با توجه به برنامه‌ریزی صورت‌گرفته از مجموع ۱۴هزار ناوگان جاده‌ای، ۸۰۰۰دستگاه آماده کار خواهند بود و به‌تدریج بسته به میزان تقاضا افزایش خواهد یافت.

درحال‌حاضر به‌دلیل نرسیدن به نقطه اوج سفر‌های اربعین هیچ مشکلی برای پاسخگویی به تامین بلیت زائران وجود ندارد، با توجه به ظرفیت جاده و مسیر‌های ارتباطی با درنظرگرفتن ۸۰۰۰دستگاه اتوبوس امکان جابه‌جایی روزانه ۸۰هزار مسافر وجود دارد و درصورتی‌که درخواست‌ها از این میزان بالاتر برود، تقاضا‌ها به روز بعد موکول خواهد شد.

بالاترین میزان جابه‌جایی مسافر مربوط به روز‌های گذشته بود که با ۷۸۰دستگاه اتوبوس صورت گرفت که نسبت به ظرفیت رقم چندان محسوسی نیست، بنابراین مسافران نگرانی بابت تامین بلیت نداشته باشند. ناوگان حمل‌ونقل کشوری به دنبال ایجاد شرایطی برای مسافران اربعین است تا در زمینه حمل‌ونقل خللی در برنامه‌ریزی مسافران ایجاد نشود.

تلاش‌های فراوانی صورت گرفته تا درصورت نیاز از ناوگان دستگاه‌های اجرایی و دولتی برای جابه‌جایی مسافران استفاده شود، اما هنوز هماهنگی‌ها برای دریافت کمک از دستگاه‌‎های دولتی به نتیجه نرسیده است. با افزایش تقاضا این احتمال وجود دارد که تعداد ناوگان بیشتری را به سفر اربعین اختصاص دهیم؛ بنابراین مسافران نگرانی بابت تامین بلیت نداشته باشند.

در ناوگان جاده‌ای برخلاف ناوگان ریلی و هوایی امکان بررسی مسافر و نقطه سوارشدن آن در کشور فراهم نیست با وجود این، فروش اینترنتی برقرار است، اما جهت جلوگیری از ایجاد بازارسیاه به دنبال دریافت تضمین‌هایی برای این فرآیند هستیم که فرد خریدار همان مسافر اربعین باشد. به همین منظور رایزنی‌هایی برای اتصال به سامانه سماح صورت گرفته که امیداریم هرچه‌سریع‌تر اتصال انجام شود تا استعلامات موردنیاز صورت گیرد. سازمان تبلیغات اسلامی برای سفر‌های دسته‌جمعی اعلام کرده جهت تایید هویت افرادی که به نمایندگی از کاروان اقدام به خرید بلیت می‌کنند همکاری لازم را داشته باشند تا بلیت با قیمت اعلامی به دست زائران برسد.

برنامه‌ریزی برای سفر زائران از ایران به عتبات به‌دلیل دسترسی به آمار و میزان تقاضا‌ها آسان‌تر است، اما برای زائرانی که قصد بازگشت از عتبات را دارند سامانه پیامکی۲۰۰۰۱۴۱ فعال شده تا زائرانی که قصد برگشت به کشور را دارند با پیامک کردن مرز مورد نظر و برآورد تعداد ناوگان مورد نیاز، نسبت به برنامه‌ریزی برای بازگشت خود به کشور اقدام کنند. در همین خصوص اگر در مرزی بیش از ظرفیت مسافر وارد شود تا رسیدن خودرو‌های حمل‌ونقل مسافران، اسکان موقت چندساعته در نظر گرفته شده است.

از مسافران و زائران تقاضا داریم برای تهیه بلیت به سایت فروش شرکت‌های اتوبوسرانی مراجعه کنند و از خرید بلیت خارج از سامانه جلوگیری کنند تا دچار سوداگری نشوند. برای برخورد با سودجویان سامانه۱۴۱ در نظر گرفته شده که درصورت دریافت گزارش برخورد لازم با متخلفان صورت خواهد گرفت.
 
روزنامه جام جم 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها