مدیر روابط عمومی سازمان آب و برق خوزستان:

آب برای کشت پائیزه کشاورزان خوزستانی رهاسازی شد

گزارش «جام‌جم» از ابرپروژه آبرسانی «غدیر»

خوزستان سیراب می‌شود

ابرپروژه آبرسانی غدیر که دیروز توسط رئیس جمهور افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید در اواخر دولت نهم کلید خورده بود و تاکنون سه رئیس جمهور و پنج دولت را به خود دیده است.
کد خبر: ۱۳۷۸۷۱۰
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - گروه اقتصاد
خرداد۹۵ بود که مردم غیزانیه به دلیل وضعیت آب شرب ناسالم اعتراض کردند. در آن روز‌ها وضعیت آب شرب خوزستان بسیار ناسالم بود و ساکنان این مناطق اعلام می‌کردند دام‌ها هم این آب را مصرف نمی‌کنند و مسئولان به این وضعیت توجه ندارند. این طرح امکان بهره‌برداری در سال ۹۶ و۹۷ را داشت، اما به گفته مسئولان و مردم این منطقه بی‌توجهی به این استان باعث شد طرح غدیر در زمان تحویل دولت دوازدهم کمتر از ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد. ۵شهریور، رئیس جمهور در سفری که به خوزستان داشت به وزیر نیرو دستور داد این پروژه را در اولویت قرار دهد که علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو اعلام کرد مهم‌ترین مشکل این پروژه تامین مالی است که در آن زمان ۱۲۰۰میلیارد تومان از خزانه برای این پروژه اختصاص یافت. در این راستا جام‌جم جزئیاتی از این پروژه تهیه کرده که در ادامه می‌خوانید.

سد دز یکی از سد‌های ایران است که کیفیت آب بسیار بالایی دارد. برای اجرای طرح غدیر به بیش از ۷۵کیلومتر لوله‌گذاری نیاز بود که طی یک سال گذشته لوله‌های فولادی ساخت داخل با قطر ۴.۵متر استفاده شد. بر‌اساس دورنمای در نظر گرفته‌شده برای طرح غدیر تا افق۱۴۲۵ امکان تامین آب شرب معادل ۴۵۰میلیون متر مکعب در سال توسط این طرح از مبدا سد دز مهیا شده و منابع تامین میان‌مدت این طرح از رودخانه دز از طریق کانال موسوم به W ۲ انجام می‌پذیرد. نورا... دقیقی، رئیس گروه آبرسانی طرح غدیر گفته قبلا روش به این صورت بود که آب شرب شهر‌ها از رودخانه‌های پایین‌دست تامین می‌شد که آلاینده‌های زیادی داشت، اما مشکل نیمی از مردم استان با طرح غدیر حل شد. همچنین عباس صدریان‌فر، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اقدام دولت‌های قبلی را تبلیغاتی دانست و گفت: مسئولان دولت‌های گذشته تبلیغات را به عملیات ترجیح می‌دادند، اما ظاهرا مردم متوجه تغییر مدیریت اجرایی کشور شده‌اند.

طرح آبرسانی غدیر با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب شرب شهر‌های مرکزی، جنوب و غرب خوزستان برای ۲۶شهر و ۱۶۰۸ روستا در پایان دوره طرح با منبع آبگیری از دریاچه سد دز در مجموع پنج میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد. بر این مبنا جمعیت حدود پنج میلیون نفری در شهر‌ها و روستا‌های مذکور معادل ۵۲ درصد از جمعیت استان خوزستان از آب شرب باکیفیت این طرح بهره‌مند خواهند شد. بر اساس طرح‌های ابتدایی غدیر، منبع تامین آب در قالب یک سازه بسیار پیچیده از مخزن ذخیره سد «دز» تعبیه شده بود که به لحاظ عملیات اجرایی یک پروژه بسیار سخت بود. در دولت سیزدهم با ابتکار درنظرگرفته‌شده این بخش بسیار پرهزینه موقتا کنار گذاشته شد و در ادامه مقرر شد تامین آب از رودخانه دز در محل کانال W ۲ انجام پذیرد. بر اساس جزئیات رسیده از طرح میان‌مدت غدیر، زمان اجرای این طرح در برآورد‌های اولیه ۳۰ ماهه بوده، اما پیرو سفر رئیس جمهور و تاکید وزیر نیرو مبنی بر استفاده از حداکثر ظرفیت فنی و تخصصی و با بازنگری طرح، فشرده‌سازی و اجرای عملیات موازی زمان اجرای این پروژه به ۹ ماه کاهش یافته است.

اجزای اصلی طرح میان‌مدت غدیر، از هفت بخش اصلی شامل احداث خط انتقال از ایستگاه پمپاژ W ۲ تا خط اصلی غدیر در کیلومتر ۴۶، احداث خط اصلی غدیر از کیلومتر ۴۶ تا ۶۶، تکمیل خط انتقال اصلی غدیر از کیلومتر ۶۶ تا ۱۰۴، افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس، احداث خط انتقال از ایستگاه پمپاژ ام‌الدبس تا مخازن متعادل‌کننده، احداث ایستگاه پمپاژ W ۲ و احداث ایستگاه پمپاژ شهید چمران در دو فاز تشکیل می‌شود. در این راستا بخش‌های هفتگانه طرح غدیر به تفکیک نوع پروژه از ۷۸ کیلومتر خط انتقال آب و احداث و ارتقای ظرفیت ایستگاه‌های پمپاژ تشکیل می‌شود. اکنون ۱۸شهر که مهم‌ترین آن‌ها اهواز، خرمشهر، آبادان، دشت‌آزادگان، هویزه، حمیدیه، دارخوین و شادگان است به خط غدیر متصل شده‌اند.

صابر علیدادی، معاون آبرسانی سازمان آب و برق خوزستان درباره این ابرپروژه به خبرنگار ما توضیح داده اواسط مهر سال گذشته پروژه بزرگ غدیر کلید خورد و هدف اصلی این گونه بیان شد که آب به شریان‌های اصلی و ایستگاه‌های پمپاژ منتقل شود تا به شهر‌های اهواز، کارون، باوی و روستا‌های اطراف برسد. وی با بیان این‌که در کنار این موضوع سه پروژه دیگر نیز تعریف و کلید خورد، افزود: در ابتدای کار کسی تصور نمی‌کرد که این پروژه یک‌ساله تامین شود و بازه زمانی سه‌ساله تعریف شده بود، اما قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به عنوان مجری طرح اقدامات زیادی انجام داد. به گفته وی، هدف این پروژه تامین دبی ۲۰متر مکعب بر ثانیه بر حالت‌های مختلف از منابع دز کرخه و کارون است. این ۲۰مترمکعب بر ثانیه در شهر‌ها و روستا‌های جامع طرح غدیر برای ۲۵سال آینده این دبی را نیاز دارد که در این باره ما توانسته‌ایم این دبی را در این طرح تامین کنیم که این می‌تواند در پیک‌های تابستان یا این‌که زمانی که هوا گرم می‌شود و نیز خشکسالی اتفاق می‌افتد، در سامانه غدیر آب را داشته باشیم.

غدیر در یک نگاه

افتتاح ۲۵سال زودتر از موعد تعیین شده
همه تجهیزات از لوله تا پیچ تولید داخل است
بهره‌مندی پنج میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان از آب شرب با کیفیت
تاکنون برای این پروژه ۴هزار میلیارد تومان هزینه شده که هزار و دویست میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم بوده است
تامین ۲۰مترمکعب آب در ثانیه با دو ایستگاه پمپاژ
۷۸کیلومتر لوله گذاری فولادی با قطر چهار و نیم متر


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها