رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: سوالات آژانس قبل از بازگشت همه طرف‌ها به برجام باید حل و فصل شوند و اگر نه روز باز اجرایی وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۳۷۸۵۰۶

به گزارش جام جم آنلاین، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در این چارچوب افزایش ظرفیت غنی‌سازی با استفاده از سانتریفیوژهای نسل ۶ که به لحاظ بهره‌وری، تکنولوژی و ظرفیت، راندمان خوبی دارد و نیز افزایش درصد غنی‌ سازی با بالاترین سرعت در دستور کار قرار گرفت. روزانه تعداد قابل ملاحظه‌ای نسل جدید سانتریفیوژهای IR-۶ تولید، راه‌اندازی و نصب شد و غنی‌ سازی بالای ۵ درصد که هدف‌گذاری قانون بود، به مرحله اجرا در آمد.سوالات آژانس مبنای پادمانی ندارد.

به گفته وی متن پیش‌نویس کار شده، تصمیم کلی کشور است. مذاکره داد و ستد است، کلاس انشا نیست که حرف‌های قشنگ آنجا بزنید. اکثر مطالب در مذاکرات هم بر سر لغو تحریم‌هاست و توجه اصلی بر ماندگاری و پایداری دستور لغو تحریم‌هاست که به هر بهانه نخواهند آنها را برگردانند که سختی مذاکرات هم همین جاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سوالات باقیمانده آژانس و اینکه این سوالات از نظر شما جدید و در قالب پادمان است یا ادامه مسائل PMD است؟ گفت: از نظر من، این‌ها همه بهانه سیاسی هستند. مشابه آنچه در PMD بود. مکان‌هایی که از آن نام می‌برند و اتهاماتی که مطرح می­‌شود، همان‌هایی است که از حنجره صهیونیست‌ها و منافقین شنیده می‌شود. این‌ها سال‌هاست این حرف‌ها را تکرار می­‌کنند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این‌که برخی گزارش‌های رسانه ای مدعی هستند ایران از درخواستش برای بسته شدن سوالات پادمانی عبور کرده است؟ اظهار کرد: آنچه ما نوشتیم قاطع است. ما قصد و تاکیدمان این است که اگر برای روز «باز اجرا»، پرونده این سوالات بسته نشود، یعنی روز «باز اجرا»یی وجود ندارد. عقب‌نشینی هم نکردیم و نمی‌توانیم هم عقب‌نشینی کنیم. ما نمی‌توانیم بنشینیم مردم ایران را به دلایل واهی تحریم کنند.

وی درباره اثر مذاکراتی واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام گفت: واضح است که اقدامات ایران اثر مثبت داشت، آنها همان شب تماس گرفتند و گفتند تصمیم­‌شان این است که به برجام برگردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها